פרשת השוחד באפריקה: בכיר במספנות ישראל נחקר באזהרה

מוקדם יותר היום הותר לפרסום כי סמנכ"ל השיווק של מספנות ישראל, עודד בריאר, הוא הבכיר בחברה שנעצר בתחילת השבוע בחשד למעורבות בפרשת השוחד ■ בתוך כך, קבוצת גולד בונד דיווחה היום לבורסה כי רשות המסים והמשטרה הטילו מגבלות על חלק מחשבונות הבנק של מספנות ישראל

איש עסקים מוכר, בכיר בחברת מספנות ישראל, נחקר היום (ג') באזהרה על-ידי חוקרי להב 433 במשטרה, בחשד למעורבות בפרשת השוחד לכאורה ששילמה מספנות ישראל לפקידי ממשל באפריקה. זאת, לפי החשד, על-מנת לקדם עסקאות למכירת ספינות משמר מתוצאת מספנות ישראל ועסקאות נוספות. איש העסקים נחקר במשך שעות ארוכות.

בתוך כך, קבוצת גולד בונד דיווחה היום לבורסה כי רשות המסים והמשטרה הטילו על חלק מחשבונות הבנק של מספנות ישראל הגבלות שאינן מאפשרות את השימוש בהם. לפי הדיווח, "מספנות ישראל בוחנת את ההשלכות של הטלת ההגבלות האמורות על פעילותה ופועלת באמצעות עורכי דינה להסרה או צמצום המגבלות, כדי למנוע ככל הניתן פגיעה בפעילותה השוטפת של החברה הכלולה". 

מוקדם יותר היום הותר לפרסום כי סמנכ"ל השיווק של מספנות ישראל, עודד בריאר, הוא הבכיר בחברה שהמשטרה עצרה בתחילת השבוע (א') בחשד למעורבות בפרשת השוחד. 

החקירה הגלויה החלה ביום ראשון, אז עוכבו לחקירה באזהרה מספר חשודים מוכרים מהתעשייה הביטחונית בארץ, ובהם כאמור בריאר, בחשד לביצוע עבירות של מתן שוחד לעובדי ציבור באפריקה. לפי החשד, תשלומי השוחד יועדו לאפשר ביצועם של עסקאות ביטחוניות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים.

בעלי השליטה המרכזיים של מספנות ישראל הם איש העסקים שלומי פוגל ומשפחת שמלצר (באמצעות חברת גולד בונד) ואיש העסקים סמי קצב. מניית גולד בונד  הגיבה לדיווחים על החקירה בירידה, ושווי השוק שלה הצטמק לכ-560 מיליון שקל. 

חקירת פרשת השוחד החדשה באפריקה מצטרפת לשורת חקירות שמנהלים גורמי האכיפה בליווי הפרקליטות נגד חברות ואנשי עסקים, בחשד להעברת שוחד לפקידי ציבור בחו"ל. 

בימים אלה נמצאת בעיצומה חקירת פרשת השוחד לכאורה של חברת שיכון ובינוי, שבמסגרתה נחקר חשד שלפיו בכירים בחברה מקבוצת אריסון שילמו שוחד לעובד זר בקניה, בתמורה לקידום פרויקטים במדינה.

חקירה נוספת מתנהלת בימים אלה נגד בכירי קבוצת שפיר הנדסה, החשודים במתן שוחד לנבחרי ציבור ברומניה. בנוסף, אחת הפרשיות המפורסמות ביותר הנחקרות בימים אלה בהקשר הזה היא פרשת החשדות נגד איש העסקים בני שטיינמץ, בנוגע למתן שוחד לעובד ציבור בגיניאה תמורת רישיונות כריית ברזל. 

בדצמבר 2016 נעצר המיליארדר שטיינמץ ונחקר בחשד כי היה מעורב במתן שוחד של עשרות מיליוני דולרים לנשיא גינאה שבאפריקה, אלפא קונדה, ולרעייתו. זאת, בתמורה לרישיונות כריית ברזל, שהניבו לאיש העסקים הישראלי רווחים של מאות מיליוני דולרים. חקירתו של שטיינמץ, המכחיש את המיוחס לו, נמשכת. 

הפרקליטות גם חוקרת העברות של כספי שוחד של חברת טבע בחו"ל. לפני כחודשיים חתמה טבע על הסדר מותנה, שבמסגרתו הופסקו ההליכים נגדה, והיא הודתה במעורבות במתן שוחד לעובדי ציבור ברוסיה, באוקראינה ובמקסיקו. טבע שילמה קנס של 75 מיליון שקל במסגרת ההסדר.