"אינני יודע מדוע עמותות מימנו את הטיסות לפאינה קירשנבאום"

כך העיד הבוקר יקותיאל צפרי, יועץ התקשורת לשעבר של מי ששימשה כסגנית שר הפנים, במסגרת פרשת ישראל ביתנו ■ סיפר גם כי בעלה ובתה של קירשנבאום הצטרפו לנסיעות, מבלי שמילאו תפקיד כלשהו

יקותיאל צפרי / שלומי יוסף
יקותיאל צפרי / שלומי יוסף

שלב ההוכחות במשפטה של פאינה קירשנבאום בפרשת ישראל ביתנו נמשך הבוקר (ד') עם עדותו של יקותיאל צפרי, מי שהיה יועץ התקשורת של קירשנבאום עד שנת 2015.

צפרי העיד במסגרת תת-הפרשה בנושא מימון הטיסות, כאשר על-פי כתב האישום נסיעותיה של קירשנבאום, בני משפחתה ומקורביה לחו"ל מומנו פעמים רבות על-ידי גופים שונים ועמותות, במסגרת היחסים השוחדיים שנרקמו בין קירשנבאום לאותם גופים. לפי האישומים, אותם גופים קיבלו תמיכה מהכספים הקואליציוניים של מפלגת ישראל ביתנו, שעל חלוקתם שלטה קירשנבאום מתוקף תפקידה כמזכ"לית המפלגה, ובתמורה התבקשו להעמיד תקציבים נכבדים לטובת קירשנבאום ומקורביה.

נאשם מרכזי נוסף בפרשה, דאוד גודובסקי, הורשע בתחילת השבוע במסגרת הסדר טיעון עליו חתם עם הפרקליטות. דאוד נחשב ל"זרוע המבצעת" של קירשנבאום בכל הקשור להתנהלות הכספית מול הגופים השונים שנתמכו על-ידי הכספים הקואליציוניים של המפלגה.

התביעה מנסה כעת לבסס את הטענה כי מימון הנסיעות על-ידי אותם גופים נעשה ללא קשר לקידום הפעילות של אותן עמותות, ושקרובי משפחתה של קירשנבאום הצטרפו לנסיעות במימון העמותות כצ'ופר בלבד, מבלי שמילאו תפקיד כלשהו:

תובע: "ספר על קרובי משפחה של קירשנבאום שהצטרפו לנסיעות"

צפרי: "לסרביה הצטרף בעלה, מיכאל. הוא לא לקח חלק בפעילות, זה היה טיול עבורו."

תובע: "מה הקשר שלך להתאחדות היזמים?" (הארגון שמימן את הטיסה)

צפרי: "אין קשר. ואני לא יודע מה הקשר של פאינה להתאחדות."

תובע: "אני מציג לו"ז נסיעה ממאי 13 למוסקבה. מי נסע לנסיעה?"

צפרי: "ויקה היועצת, אני, פאינה, ורנית הבת שלה."

שופט: "עם לשכת עורכי הדין?" (לו"ז הנסיעה כלל פגישות מטעם לשכת עורכי הדין)

צפרי: "כן."

תובע: "מה רנית עשתה במסגרת הנסיעה?"

צפרי: "לא יודע"

שופט: "היא עורכת דין?"

צפרי: "לא."

בנוגע למימון הנסיעות של קירשנבאום על-ידי תנועת עזרא העולמית, עליה העיד בחודש שעבר מנכ"ל התנועה דניאל אלינסון, וטען שמימן את הנסיעות מכיוון שהן נועדו לקידום פעילות התנועה על-ידי קירשנבאום:

תובע: "מה ההיכרות שלך עם תנועה עזרא?"

צפרי: "אין לי הכרות"

תובע: "סייעת להם או קידמת את העניינים שלהם במסגרת נסיעה כלשהי לחו"ל?"

צפרי: "לא."

סוכנת הנסיעות: דאוד היה אחראי למסלול וללו"ז, התאחדות היזמים שילמה

עדה נוספת שהעידה היום במסגרת הפרשה היא אנה סימנדיוב, מי שהייתה סוכנת הנסיעות של קירשנבאום וגודובסקי. סימנדיוב העידה בהקשר של מימון אחת הטיסות של גודובסקי וצפרי לחו"ל על-ידי התאחדות היזמים בישראל, שבראשה עמדה אירנה וולדברג.

וולדברג, שנאשמה אף היא בפרשה כמי שנתנה שוחד לקירשנבאום בתמורה לשימוש בקשריה לטובת קידום מיזמים של ההתאחדות, הורשעה בשבוע שעבר במסגרת הסדר טיעון, ונגזרו עליה 6 חודשי עבודות שירות וקנס בסך 30 אלף שקלים.

סימנדיוב נשאלה על מנגנון התשלום באמצעות התאחדות היזמים על הטיסה של גודובסקי וצפרי, והיא הסבירה שבשונה מטיסות אחרות, עליהן שילם גודובסקי במזומן בדרך כלל, הפעם הפנה אותה גודובסקי לגבות את התשלום ממנכ"לית התאחדות היזמים:

תובעת: "את רשמת את החשבונית עבור התאחדות היזמים בישראל. איזה עוד נסיעות את הזמנת עבורם?"

סימנדיוב: "היו רק ההזמנות האלה, וזהו."

תביעה: "במשטרה אמרת שלא עבדתם עם ההתאחדות, חוץ מאשר בהזמנות של דאוד (גודובסקי)"

עדה: "כן"

שופט: "זאת אומרת שהוא (גודובסקי) הזמין את הנסיעות, וההתאחדות שילמה?"

עדה: "כן. היא (וולדברג) בדקה את הכל, היא לה הרבה שאלת על המחירים"

תובעת: "איך ידעת שאירנה (וולדברג) צריכה לשלם, מי אמר לך?"

עדה: "דאוד. דאוד הנחה אותי לגבי מסלול הנסיעה והלו"ז, ועם אירנה דיברתי על התשלום".

העדויות שנגבו היום חשובות מבחינת התביעה להפרכת טענת ההגנה הצפויה כי הגופים השונים שמימנו חלק מנסיעותיה של קירשנבאום לחו"ל, עשו זאת מכיוון שקירשנבאום קידמה במהלך הנסיעות את פעילותם, ותרמה לקידום מטרותיהם.

בשבוע הבא צפויים להעיד עדים נוספים שאמורים להשלים את התמונה הראייתית בנוגע לפרשת הטיסות, לרבות אירנה וולדברג שכאמור כבר הורשעה במסגרת הסדר הטיעון עליו חתמה.