ועד נמל אשדוד ללקוחות: "מוזמנים לפנות אלינו ישירות"

הוועד פנה ללקוחות הנמל והציע להם לעבוד מולו ישירות במקום לעבוד עם ההנהלה ■ הנהלת הנמל: " לא נאפשר לוועדים בנמל להתערב בסוגיות של ניהול הנוגעות למתן השירות ללקוח"

כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

מחריף משבר האמון בין הנהלת נמל אשדוד לוועד העובדים: אתמול הפיצו חברי ועד הציוד המכני והתפעול מכתב ללקוחות הנמל. במכתב עליו חתומים יושבי ראש של שני הוועדים החזקים, מזמינים חברי הוועד את לקוחות הנמל לפנות ישירות אליהם ולא לעבור דרך הנהלת החברה, זאת בעקבות "התנהגות בריונית" של "ההנהלה שנוקטת במנהגי התעמרות".

"עיננו הרואות כי הפגיעה בלקוחות ובעובדים היא כמקשה אחת. לקוחות יקרים, דלתנו פתוחה בפניכם בכל עת", נכתב.

מערכת היחסים העכורה בין הוועד להנהלה מתנהלת מזה שנים - מקורה בניסיונות הידברות בין הצדדים בנוגע להתייעלות החברה לקראת פתיחת הנמלים החדשים בעוד כשלוש שנים. כתוצאה מכך, בחודשים האחרונים הושבת נמל אשדוד כמה פעמים, ולמרות שמדובר בפרקי זמן קצרים יחסית של השבתות, הפגיעה בלקוחות היא הנמל בלתי נמנעת - חלק מהאניות הושטו בזמן השביתה לנמל בחיפה.

במכתב שנשלח עם העתק לנשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש ונשיא לשכת הספנות יורם זבה כותבים חברי הוועד כי "העובדים הם אלה שמניבים את רווחי הנמל הגדולים והם אלה שיישארו בו למשך שנים רבות.."

לטענתם, הנהלת החברה "עושה הכל כדי לפגוע בעובדים - הם נוקטים במנהגי התעמרות שלא היו כדוגמתם בנמל, מיום הקמתו, עד כדי המצב שמפריעים לעובדים לעבוד, מנסים להפלילם על ידי מחדלים שההנהלה יוצרת בכוונה, דבר שלא רק מעכב או גורם לנזקים כספיים לחברה אלא כאמור מסכן את העובדים", נכתב.

מנגד, בהנהלת החברה רואים במכתב "ניסיון העובדים להשתלט על החברה", כך טוען היום גורם המקורב להנהלת החברה בשיחה עם "גלובס". "הוועדים מנסים להכתיב אג'נדה שהם ינהיגו את הנמל והם יכולים לעשות את זה על ידי הפנייה ללקוחות. גם בהסתדרות איבדו כבר שליטה על העובדים", הוסיף.

לדברי יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, מדובר במשבר אמון עמוק בחברה: "לא מדובר במקרה חריג שהוועד מזמין את הלקוחות לפנות אליו ישירות, זה קורה במצבי משבר ביחסים בין הצדדים".

"אין לנו ריב עם הלקוחות, אך לא רוצים שהם ייפגעו", הוסיף אדרי בשיחה עם "גלובס". לדבריו, "הקש ששבר את גב הגמל והביא להחרפת הקונפליקט הוא הקנסות אותם מטילה הנהלת החברה על העובדים. קנסות אלה יכולים להגיע גם ל-5000 שקל. לדוגמא, אם העובד מרים חומר בתפזורת מהר מדי כפי שההנהלה דורשת ממנו לעבוד, והחומר נשפך, העובד עלול לקבל קנס. העובדים החליטו פשוט לשמור על עצמם", טוען.

על פי גורמים המקורבים להנהלת הנמל, הקנסות האישיים של עובדי הנמל שהונהגו בעבר במקרים חריגים הומרו בשעות התנדבות למען הקהילה, זאת מתוקף הסיכום מול ההסתדרות שנחתם לפני שבועיים.

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה: ״הנהלת הנמל מנהיגה מזה ארבע שנים מדיניות ברורה מול העובדים ובמסגרתה היא עומדת על כך שהסכמי העבודה החתומים בנמל ימולאו ויקויימו במלואם. מדיניות זו הובילה את חברת נמל אשדוד להישגים תפעוליים וכלכליים אשר באו לידי ביטוי בדו״חות הכספיים, בדיבדנד שהחברה העבירה לקופת המדינה ובצמיחה שהחברה רשמה לאורך השנים האחרונות. הנהלת החברה נחושה להמשיך במדיניות זו ולא תאפשר לוועדים בנמל להתערב בסוגיות של ניהול הנוגעות למתן השירות ללקוחות ולסידור העבודה״.