הפיקוח על מטבעות דיגיטליים הוגבר, והגיוסים בהנפקות נפגעו

יותר מ-180 הנפקות מטבעות במארס צפויות לגייס 795 מיליון דולר, ירידה לעומת סך הגיוס בפברואר

קריפטו  / איור: שאטרסטוק
קריפטו / איור: שאטרסטוק

שוקי המטבעות הדיגיטליים מתחילים להרגיש את השפעת הרגולציה. רשויות הפיקוח, שבודקות עבירות פוטנציאליות על חוקי ניירות הערך בשוקי המטבעות הדיגיטליים, פוגעות בתיאבון הבריא של משקיעים להנפקות של מטבעות כאלה (ICO's).

קצב ההנפקות החדשות המתוכננות נשאר אמנם קרוב לשיא, אך יש ירידה ברורה בכמות הכסף שמגויס, ושינוי במקורות שלו.

רק במארס צפויות יותר מ-180 הנפקות של מטבעות, לפי אומדן של חברת המחקר Token Report. בינואר היו 175 הנפקות כאלה ובפברואר היו 197. אבל ההנפקות החודש צפויות לגייס רק 795 מיליון דולר, ירידה של 45% ביחס ל-1.44 מיליארד דולר שגויסו בפברואר.

סך הגיוס החודש, שיהיה הנמוך ביותר מאז אוגוסט האחרון, הוא הנתון הראשון שמשקף את מצב המגזר המשגשג הזה מאז שה"וול סטריט ג'ורנל" דיווח שרשות ניירות הערך הפדרלית (SEC) שיגרה עשרות צווי המצאת מסמכים ודרישות מידע בחשד להונאת משקיעים במגזר, שהרגולציה עליו קלה מאוד. בין היתר, הרגולטורים בודקים אם חברות והיועצים שלהן הפרו חוקים שנוגעים למתווכים כמו ברוקרים שמוכרים השקעות לציבור, לפי מקורות יודעי דבר.

בחודשים האחרונים, ה-SEC שיגרה לפחות 80 צווי המצאת מסמכים ודרישות מידע לכמה חברות שמעורבות בהנפקות מטבעות. מדובר לא רק בחברות שיוצרות את המטבעות האלה, אלא גם בחברות שמשמשות כיועצות וגם משקיעות בשוק הזה. מנהלת יחידת האכיפה ב-SEC, סטפני אבקיאן, אישרה בכנס בשבוע שעבר שהרשות מנהלת כעת "עשרות" חקירות שנוגעות למטבעות מוצפנים.

למרות ההאטה בהיקף העסקאות שהושלמו במארס, הרבעון הראשון השנה עשוי עדיין לרשום גיוס הון כולל של 3.6 מיליארד דולר בהנפקות מטבעות, לפי Token Report. בכל שנת 2017 גויסו 6.6 מיליארד דולר ב-ICO's.

שינוי נוסף הוא שיותר הנפקות מגבילות את עצמן למוסדות ולמיליונרים, מה שמאפשר להן להימנע מרוב הדרישות של ה-SEC. ברבעון הראשון נרשם גידול ברור בכמות ההון שגויס במה שמכונה "לפני ההנפקה", השלב שבו החברה מציעה מטבעות שלה לחוג מצומצם של משקיעים פנימיים ומקורבים שלה. ברבעון הרביעי של 2017, מכירות פרטיות כאלה היוו כ-15% מסך גיוס ההון, לפי Token Report. ברבעון הראשון השנה, השיעור הזה עלה ל-24%.

הנפקות המטבעות נבלמו
 הנפקות המטבעות נבלמו

"שומרי סף" כמו ברוקרים, עורכי דין ורואי חשבון עלולים להילכד ברשת הבדיקה של הרשות

הנפקות של מטבעות משווקות כמשהו שבין גיוס הון המוני מציבור שוחר טכנולוגיה לסבב מוקדם של השקעת הון סיכון. כמה עסקאות מתוכננות כדי להימנע מהרגולציה של ה-SEC, והן מדגישות את הנגישות או התועלת הטכנולוגית שבאה מבעלות על המטבע.

ובכל זאת, כמה הנפקות עשויות להיות בעייתיות. חקירות ה-SEC כוללות בקשות להצגת עותקי הסכמים של ההסדרים הכספיים בין חברות לאנשים שעוזרים להשיק את הנפקות המטבעות הראשונות, לפי אחד המקורות. החשש של הרשות הוא שחברות מפצות את היועצים הללו באחוזים מהמטבעות שמונפקים, או ההון שמגויס, מה שמחייב את הרישום שלהם כברוקרים ברשות ניירות ערך.

ה-SEC מחפשת אחרי סימנים ל"תגמול מבוסס-עסקאות" - עמלות, בונוסים או תשלומים אחרים שמתבססים על ערך הנכסים שגויסו - בעסקאות שאולי מתחמקות מחוקי ניירות הערך. שיטת הפעולה הזו היא רק אחת מכמה חשדות שהרשות בודקת במסגרת בדיקה מקיפה של אופן בניית ה- ICO's ואופן מכירתן לציבור.

יו"ר ה-SEC, ג'יי קלייטון, הזהיר ש"שומרי סף" כמו ברוקרים, עורכי דין ורואי חשבון עלולים להילכד ברשת הבדיקה של הרשות, אם הם לא יצייתו לאותם החוקים שנוגעים להנפקת מניות ואג"ח, כשהם מייעצים בהנפקות מטבעות. 

"הם אכן הזהירו את השוק, אבל אני לא בטוח שהרבה אנשים התמקדו באזהרה הזו", אמר קנת הרצינגר, שותף בחברת עורכי דין ולשעבר פרקליט אכיפה ב-SEC. "הם בודקים שחקנים וישויות מעבר לחברות שמנפיקות מטבעות".

עד כה פעלה רשות ניירות הערך רק נגד קומץ הונאות לכאורה בהנפקת מטבעות מוצפנים, מאחר שהיא מתקשה להגיב קצב המהיר של ההנפקות בשוק החדש הזה בשנה וחצי האחרונות. צווי המצאת מסמכים רבים נשלחו רק בשבועות האחרונים, אולי לקראת גל של תביעות מצד הרשות, או הסדרי תביעה.

קמעונאית האינטרנט אוברסטוק.קום דיווחה ב-1 במארס שה-SEC ביקשה ממנה בפברואר מידע על הנפקת מטבע של חברה-בת שלה שמתמחה במטבעות מוצפנים. היא מסרה שהיא משתפת פעולה עם החוקרים.