שינוי גיל הפרישה לנשים נחסם בכנסת - והזכויות לפנסיה יחתכו

קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר קוראות למדינה לתת להן כ-200 מיליון שקל מדי שנה כדי למנוע מהן לקצץ את הקצבאות לעמיתים ■ לפני יותר מעשור קיבלו הקרנות הוותיקות מהמדינה עשרות מיליארדי שקלים ■ יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מסר כי "ההסתדרות לא תיתן יד ולא תאפשר פגיעה בציבור הגמלאים

אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף
אבי ניסנקורן / צילום: שלומי יוסף

בספטמבר האחרון עצרה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות בכנסת את התוכניות להעלות, לפי שעה, את גיל הפרישה לפנסיה לנשים ל-64, כך שהוא נותר על 62. בשל כך, נערכים כעת ב"עמיתים", קרנות הפנסיה הוותיקות שבהסדר, לחיתוך זכויות לעמיתים בשיעור שמוערך כיום בכ-1.5% (עם זאת, לדברי גורם מעורה, מדובר בחיתוך זכויות בשיעור נמוך מהאמור). נציין, כי מדובר בהקטנה של הקצבאות של הפורשים לפנסיה שתיכנס לתוקף יחסית מהר, אלא אם המדינה תעביר את נטל מימון הגירעון האקטוארי שנוצר לכתפי כלל הציבור -  כולל הציבור הרחב שחוסך באפיקי פנסיה חדשים ו"נחותים" שלא זוכים להגנה ממשלתית.

כבר בספטמבר הוערך על-ידי גורמי המקצוע כי ההחלטה של הח"כים עלולה להתבטא בהפחתת זכויות לעמיתים חוסכים ולפנסיונרים, וזאת במטרה לשמור על האיזון האקטוארי. עתה מתברר כי ההערכות הללו היו נכונות וכי הקיצוץ יקרה. נציין, כי בעשור שעבר קיבלו הקרנות הוותיקות שבהסדר מהמדינה עשרות רבות של מיליארדי שקלים. מנגד, לעמיתים בקרנות החדשות לא ניתנת שום הגנה או מעורבות מהמדינה אם וככל שמתעורר גירעון אקטוארי שגורר חיתוך בזכויות. מנכ"ל עמיתים הוא יואב בן אור.

ניסנקורן: "דרישה מופרכת"

על מה מדובר? אי-העלאת גיל הפרישה לנשים, בהתאם לתוכניות שעליהן נעשה תחשיב הסיוע האדיר שקיבלו הקרנות הוותיקות מהמדינה, יגדיל את התחייבויות הקרן (תצטרכנה לשלם קצבאות זקנה מגיל מוקדם יותר), ולכן נדרשת סגירת הגירעון באמצעים אחרים, ביניהם הפחתת זכויות לעמיתים ולפנסיונרים. גיל הפרישה לגברים עומד על 67, בדומה למה שתוכנן במקור גם לנשים. עם זאת, כבר מזמן נעשתה הפרדה בין הגברים לנשים, כך שגיל הפרישה לנשים נקבע על 64 ובהעלאה מדורגת. 

על-מנת להימנע מקיצוץ הזכויות, כלומר - קיצוץ הקצבאות בעד פחות מ-1.5%, בקרנות הוותיקות שבהסדר מעוניינים שהמדינה תשלם מהתקציב השוטף כ-200 מיליון שקל מדי שנה על-מנת לפצות את העמיתים מאי-העלאת גיל הפרישה לנשים. בסך הכול מדובר על סכומים של מיליארדי שקלים (עד סך מצטבר של כ-6 מיליארד שקל בערכים של היום), ככל שגיל הפרישה לנשים ימשיך לעמוד במקום ולא יעודכן בהתאם למה שקורה בפועל עם התארכות תוחלת החיים. עם זאת, נשים רבות בוחרות לפרוש לפנסיה לאחר גיל 62, כך שככל שרבות מהן יעדיפו לדחות את הפרישה לגמלאות - ייתכן שהגירעון בפועל יהיה נמוך מהצפי כאמור.

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מסר כי "ההסתדרות לא תיתן יד ולא תאפשר פגיעה בציבור הגמלאים. הציפייה כי המשאבים לכיסוי הגירעון שאליו נקלעו הקרנות יגיעו מכיסם של הפנסיונרים היא דרישה מופרכת שמביישת את מדינת ישראל. אני קורא לממשלה ולמקבלי ההחלטות להפגין אחריות לאומית ולפעול באופן מיידי להשגת פתרון הולם למחדל. לא נעמוד מנגד בשעה שמתוכנן גזל מאחת האוכלוסיות החלשות בארץ, ולא נהסס לפעול בכל האמצעים שעומדים לרשות ההסתדרות על מנת למנוע את רוע הגזירה".