"טיסות מסחריות משדה דב - הפרת ההסכם עם המדינה"

מנהלי "הגוש הגדול", שעליו אמורות להיבנות 16 אלף יח"ד, מנסים למנוע הפעלה של טיסות מסחריות משדה דב לקפריסין מחשש שהדבר יעכב את סגירת השדה ■ חברת עיט שאמורה להפעיל את הטיסות: "הם מונעים מגורמים אינטרסנטיים"

שדה דב / צילום: תמר מצפי
שדה דב / צילום: תמר מצפי

האם הטיסות המסחריות משדה דב לקפריסין יוכלו להמריא בקיץ הקרוב? לפני שבועיים הכריזה "איסתא" כי החל מהקיץ הקרוב (יוני עד אוקטובר) היא תשווק חבילות נופש וטיסות לחו"ל שייצאו משדה דב לפאפוס שבקפריסין ויופעלו באמצעות מטוסי חברת התעופה עיט. אלא שהיום מסתבר שיש מי שמנסה למנוע את המהלך.

במכתב שנשלח לאחרונה לשר האוצר, משה כחלון, לשר התחבורה, ישראל כ"ץ, ולמשנה ליועמ"ש, ארז קמיניץ, ואשר הגיע לידי "גלובס", טוענים המנהלים שמונו מטעם בית המשפט לניהול שטח "הגוש הגדול" (שדה דב) כי קיום טיסות מסחריות לחו"ל מהשדה הוא בבחינת הפרת ההסכם שנחתם בין המדינה ובין מנהלי הגוש בשנת 2007, ואשר קיבל תוקף של פסק דין בפברואר 2018. לטענתם, אותו הסכם קובע כי אין לבצע כל שינוי בשימושים האזרחיים שעושה המדינה והבאים מטעמה בשדה דב, ללא הסכמת המנהלים. "למותר לציין כי הסכמתנו לא התבקשה וממילא לא ניתנה. אנו מתנגדים נחרצות להרחבת הפעילות האזרחית בשדה דב... קיום פעולה זו בנסיבות אלה משמעה הפרה חמורה נוספת של מחוייבויות המדינה בהסכמים ובפסקי דין".

סיבה נוספת להתנגדות המנהלים נובעת גם מחשש להגברת תנועת המטוסים בשדה דב שעלולה להאריך את פעילותו מעבר להסכם הקיים. לפיכך דורשים המנהלים לבטל לאלתר כל פעילות תעופתית מסחרית בינלאומית משדה דב. 

על השטח של "הגוש הגדול" אמורות להיבנות 16 אלף יחידות דיור, מתוכן 8,000 יוצעו במסגרת "מחיר למשתכן". שדה התעופה האזרחי בשדה דב אמור היה להפסיק את פעילותו באפריל 2017, אולם בהסכם שהושג מול המדינה הוארכה הפעילות האזרחית עד לסוף שנת 2018. לאחרונה אף דרשו מנהלי הגוש מהמדינה להתחיל ולשלם דמי שימוש בגין הפעלת נמל התעופה בסכום של כ-200 מיליון שקל.

"לחץ שמפעילים גורמים אינטרסנטיים"

ברשות שדות התעופה מדגישים בשיחה עם "גלובס" כי הם אינם יכולים להתייחס לדברים משום שטיסה כזו כלל אינה רשומה ברישומי הרשות, כך שמבחינתם קיומה כרגע אינו רלוונטי. מנגד, באיסתא מדגישים כי החברה "חתמה על הסכם עם חברת עיט להפעלת טיסות משדה דב לפאפוס, ולכן באחריות חברת התעופה לדאוג לכל אישורי הטיסה". 

ומה אומרים בעיט? אלי פרץ, בעלי החברה, הסביר ל"גלובס" כי מדובר בלחץ שמפעילים אינטרסנטיים ואין לו כל אחיזה במציאות. "שדה דב הוא שדה תעופה בינלאומי וזה לא חדש. אנחנו פועלים בו יותר מ=30 שנה עם מטוסי סילון ומטוסי סילון טורבו המיועדים לעד 30 נוסעים. איסתא רוצה לרכוש מאיתנו טיסות וכעת אנחנו ממתינים לאישורי ביטחון בלבד. אין כאן דבר חריג".

איסתא הצהירה שתטיס 50 איש בשעה שמותר להטיס רק 30 נוסעים משדה דב.

"גם כאן מדובר ב-30 איש ולא בנוסע אחד יותר", מדגיש פרץ שמבקש לצנן את קולות ההתנגדות. "מנהלי הגוש נזעקו לחינם, ואולי הם מונעים מאינטרסנטיים שמנסים למנוע מהמהלך לצאת לדרך. אין שום סיבה שזה לא יקרה. מדובר בשירות למי שרוצה להגיע ליעדים קרובים, לא בטיסות לארה"ב וגם לא במאות טיסות. לעומת טיסות לאילת שמספרן רק הולך וגדל, הטיסות שלנו לקפריסין לא מרעישות ולא מפריעות. זה בדיוק כמו להוסיף קו אוטובוס מירושלים לחיפה. לא מעבר לזה".