מיהו "המאכער האלמוני" שהפך למוציא והמביא של עסקאות הענק באפריקה

האיש שעומד מאחורי פרשת השוחד באפריקה מתואר כדמות שהייתה נגישה לבכירי השלטון ביבשת השחורה ■ עם זאת, מכריו מספרים על אדם עם רגש חברתי שהפנה כסף רב לתרומות

מתגורר בשכירות בווילה יוקרתית במרכז הארץ, עם בריכה בחצר, חי ברמת מחייה גבוהה, טס לחו"ל על בסיס שבועי, מנהל את עסקיו ומרכז חייו בחו"ל, החזיק בעבר מטוס פרטי ונחשב לבעל נכסים רבים בארץ ובעולם; מנגד, טוען בביהמ"ש, כי איבד את כל רכושו, ירד מנכסיו ומצבו הכלכלי קשה.

תכירו את ש', אחד החשודים המרכזיים בפרשת השוחד לכאורה ששילמו גורמים בתעשייה הביטחונית בישראל לפקידי ממשל באפריקה, בתמורה לקידום עסקאות. ש' נעצר ביום ראשון בחשד למעורבות בפרשה שבמרכזה מכירת ספינות משמר מתוצרת מספנות ישראל, ועסקאות נוספות בתחום מוצרי הביטחון, ומעצרו הוארך עד היום בשעות הבוקר. שמו נאסר לפרסום לבקשתו. החשדות נגדו סובבים סביב מעורבות כמתווך, נותן שוחד, במסכת שוחדית שהתקיימה סביב עסקאות באפריקה בהיקף עשרות מיליוני שקלים שביצעה חברת מספנות ישראל.

כדי להבין כיצד הפך ש' לגורם המוציא ומביא של עסקאות עתק באפריקה, צריך ללכת למעלה מעשור אחורה, אל החוט הראשון ברשת הקשרים שטווה. אז, הוא עוד היה מתווך/מאעכר אלמוני יחסית בתעשייה הביטחונית בארץ, שרקם עסקאות עבור חברה ביטחונית קטנה, שרצתה לצמוח. מטעמי צו איסור פרסום לא נחשוף גם את שמה של החברה שעלול לחשוף את שמו של ש'.

באמצע העשור הקודם הייתה אותה חברה, חברה א' נכנה אותה, חברה ביטחונית קטנה שרצתה לצמוח, לגדול ולשחק "במגרש של הגדולים". תכניות הצמיחה שלה פגשו את תכניותיו של ש', שלימים יזכה לכינוי "סוחר נשק". ש', ישראלי ממרכז הארץ הצליח לטוות באותן שנים רשת של קשרים בצמרת השלטון של ניגריה - וביקש לבסס את מעמדו באותה המדינה.

הוא סיפק באותה עת שירותים של ייעוץ ביטחוני ואבטחה לראשי ממשל בניגריה, נהנה מגישה בלתי מוגבלת לבעלי התפקידים המרכזיים במדינה, וידע לנהל ולמנף את קשריו איתם היטב. גורם ביטחוני שמגדיר את ש' כ"אדריכל" העסקה המשמעותית הראשונה של חברה א', שהיקפה הסתכם בלא פחות מ-250 מיליון דולר, מסר כי ש' "רצה להתבסס באפריקה, וחברה א' רצתה לגדול ונזקקה לעסקה משמעותית. באמצע הייתה ניגריה, שביקשה להגן על הפעילות של חברות הנפט בדלתא של הניג'ר, שהייתה מופרעת במעשי חבלה מצד המורדים".

במסגרת העסקה התחייבה חברה א' למשרד הביטחון הניגרי על אספקת מערכות של מכ"מי חוף שפותחו באלתא מערכות, חברה בת של התעשייה האווירית, מגדלי מכ"ם ומוצבים, מטוסי תצפית, כלי שייט ומטוסים ללא טייס. חברה א' גדלה מאוד בעקבות העסקה, ו-ש' זכה לדמי תיווך שמנים. כולם היו מרוצים, אך לא בטוח שניגריה קיבלה את כל התמורה בעד כספה. על פי תחקירים ופרסומים בנושא, לא בטוח שכל המערכות שהיו אמורות להיות מסופקות לממשל הניגרי - סופקו. היקפה הכספי האדיר עורר תמיהה גם בתעשיות הביטחוניות בארץ וגם בניגריה עצמה. שם, ועדה מיוחדת של הסנאט הניגרי פתחה בחקירה במטרה לקבוע אם היקפה הגדול של העסקה נובע משוחד שהועבר לגורמים במדינה. בעקבות כך העסקה הוקפאה. אך ש' לא ניזוק מכך ככל הנראה. הוא המשיך להדק קשרים עם בכירי הממשל הניגרי ולצבור כוח.

"אורח חיים יוקרתי"

ב-2010 הוא כבר תיווך בין השלטונות בניגריה לבין מספנות ישראל, שבבעלות אנשי העסקים שלומי פוגל, סמי קצב ואסי שמלצר על אספקה של שתי ספינות "שלדג" שמתוצרת ישראל לשימוש חיל הים הניגרי. היקף העסקה: כ-25 מיליון דולר, סכום שנראה מופרז מאד בשביל שתי ספינות כאלה.

חקירת המשטרה במספנות ישראל, מתמקדת בחשד שעסקת ספינות השלדג נגועה בשחיתות ונעשתה תוך תשלום שוחד, באמצעות עמלות גבוהות ששולמו לסוכנים. ש' היה במעצר עד היום בבוקר (בהסכמתו), והבוקר שוחרר למעצר בית עד ל-30 לחודש.

בדיון המעצר, ביקש סנגורו של ש', עו"ד שחר מנדלמן, צו איסור פרסום שמו. נציג המשטרה בדיון התנגד לבקשה וטען, כי יש חשיבות ציבורית בפרסום השם, בין היתר בעקבות החשדות החמורים והיקף העבירות וכן שרטט את אורח חייו של ש' כאורח חיים יוקרתי. מנגד, טען הסניגור, עו"ד מנדלמן, כי ש' אינו אותו אדם אמיד שהיה בעבר. "המצב הכלכלי של החשוד לפני 8-10 שנים לא דומה למה שיש היום. הוא איבד את כל מה שהיה לו, הוא במצב כלכלי מאוד קשה. הוא איבד את כל הונו בשנים האלה, הסתבך כלכלית, קיבל החלטות עסקיות שגויות", טען.

ש' מתואר על ידי מכריו כאדם מורכב, מקושר ואסרטיבי, אך גם אנושי. אחד הסיפורים שמספרים עליו משרטט גם את הצדדים באישיותו שלא מעלים בדמיון ארגזי נשק במשאית מאובקת ושטופת שמש מדבר אפריקאית. בתחילת אוגוסט 2009 נכנס אלמוני חמוש ורעול פנים לבר-נוער בתל אביב וירה לכל עבר. ניר כץ וליז טרובישי ז"ל נרצחו ועוד 11 נפצעו. "יומיים אחרי הטבח הגעתי לשם ודיברתי עם מנהלי המקום - בניסיון לסייע. שאלתי אותם מה הם צריכים, מה חסר והם ביקשו טלוויזיות וציוד שישמש לקיום פעילויות במקום", מספר אחד ממכריו של ש'. לדברי המכר, "נסעתי אל ש' הביתה, לרמת השרון, והראיתי לו את הרשימה. הוא מיד העמיד תרומה בהיקף של כמה אלפי שקלים. בלי שום ויכוח. במקרה אחר הוא העמיד תרומה גם לבית החולים שיבא בתל השומר".