נחיתה קשה: אירונאוטיקס חותמת שנה עם ירידה של 70% ברווח

מאז ההנפקה אשתקד והאקזיט שביצעו הקרנות השולטות ביצרנית המל"טים, נפלה מנייתה ב-42% עיקר הרווח השנתי, 5.7 מיליון ד', ברבעון הרביעי

עמוס מתן / צילום: איל יצהר
עמוס מתן / צילום: איל יצהר

יצרנית המל"טים אירונאוטיקס  פרסמה הבוקר את דוחותיה ל-2017, במהלכה הצטרפה החברה למועדון החברות הציבוריות בארץ, לאחר שביצעה הנפקת מניות ראשונית שכללה בעיקר הצעת מכר גדולה בבורסה בת"א. רוכשי המניות באותה הנפקה רחוקים מלהיות מרוצים, לאחר שמניית החברה איבדה 42% מאז החלה להיסחר, ושווי החברה הצטמק לכ-557 מיליון שקל.

אחת הסיבות המרכזיות לנפילת המניה הייתה פרשה שבה הייתה מעורבת אירונאוטיקס במדינה זרה, ושבעקבותיה היתלה משרד הביטחון את רישיון השיווק והיצוא של מל"ט מתוצרתה ללקוח מהותי באותה מדינה (פרשה שעדיין מוטל עליה צו איסור פרסום, לאחר שבחודש נובמבר נפתחה חקירה פלילית בנושא).

אירונאוטיקס מיבנה עוסקת בפיתוח ובייצור של מל"טים (מטוסים ללא טייס), בלוני תצפית, מרעומים לפצצות ומערכות ניווט מתקדמות, ונשלטת בידי הקרנות KCPS, ויולה ובראשית. מנכ"ל החברה הוא עמוס מתן, והיו"ר שלה הוא מפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') איתן בן אליהו. החברה הציגה ב-2017 עלייה של 8% בהכנסות לעומת 2016, לרמה של כ-149 מיליון דולר. הרווח התפעולי הצטמק ב-16% לכ-16 מיליון דולר, ובחברה מסבירים כי התחזקות בשער השקל מול הדולר, לצד הגידול בהוצאות המו"פ, ההנהלה וכלליות, תרמו לשחיקה ברווחיות. הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) הסתכם בכ-21 מיליון דולר, ירידה של 9.7% לעומת שנת 2016.

בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי שנתי של 5.7 מיליון דולר, צניחה של 68% לעומת 2016. בניכוי הוצאות חד פעמיות המיוחסות להנפקה שביצעה החברה באמצע השנה, בהיקף כ-8 מיליון דולר, נרשמה ירידה של 22% ברווח הנקי לרמה של כ-14 מיליון דולר.

ברבעון הרביעי הציגה אירונאוטיקס הכנסות של כ-40 מיליון דולר ורווח נקי של כ-5.5 מיליון דולר. צבר ההזמנות של החברה הגיע בסוף השנה לכ-168 מיליון דולר, לעומת 155 מיליון דולר בסוף 2016.

הנפקה לפי שווי של כמיליארד שקל

בנוגע לסוגיית התליית רישיון השיווק והיצוא של המל"ט מסוג אורביטר K1, מעריכים באירונאוטיקס כי "לתוצאות החקירה לא תהיה השפעה מהותית על העסקה נשוא הרישיון, וצפוי כי התליית הרישיון תבוטל במועד שיאפשר לחברה להשלים את העסקה".

אירונאוטיקס הפכה לציבורית בקיץ 2017 לאחר שהקרנות השולטות בחברה ביצעו הצעת מכר ענקית בהיקף של יותר מ-400 מיליון שקל. ובנוסף החברה הנפיקה במקביל מניות חדשות, בהיקף של 53 מיליון שקל - לגוף שהוביל את ההנפקה, לאומי פרטנרס.

ההנפקה, שבוצעה לפי שווי של כמיליארד שקל לחברה, הניבה אקזיט מרשים לבעלי המניות - בראשות הקרנות בראשית ו-KCPS (שהחזיקו בכ-27% ממניות החברה כל אחת) וקרן ויולה (23.4%), שמכרו קרוב למחצית מהחזקותיהם לציבור.

המנכ"ל, עמוס מתן, ציין היום כי "לחברה לקוחות יוקרתיים, אשר מביעים בה אמון רב, בדרך של רכישות חוזרות והרחבת סל המוצרים. אירונאוטיקס ערוכה עם מגוון מוצרים בקדמת הטכנולוגיה להמשך צמיחה ושירות לקוחותינו".