מנכ"ל שופרסל ומנכ"לית הפועלים שווייץ מצטרפים לצמרת השכר

דלק אנרגיה שילמה 900 אלף שקל לעיתונאי לשעבר נדב פרי ב-2017 • מנכ"ל בנק הפועלים השתכר בשנה החולפת 2.3 מיליון שקל והיו"ר 2.8 מיליון שקל

איציק אברכהן / צילום: איל יצהר
איציק אברכהן / צילום: איל יצהר

המשך פרסום הדוחות הכספיים השנתיים בבורסה מייצר שיאני שכר נוספים, ועם השמות הבולטים האחרונים שהצטרפו לרשימה נמנה איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל. עלות העסקתו של אברכהן ב-2017 התקרבה ל-6 מיליון שקל - סכום שהספיק לו להתברג בין 35 שיאני השכר בבורסה עד כה. בסיכום שנתי נהנה אברכהן ממענק נאה של 2 מיליון שקל, נוסף על שכר בעלות של 2.4 מיליון שקל ותגמול מנייתי של 1.4 מיליון שקל, ובסך הכל 5.8 מיליון שקל.

שאר ארבעת שיאני השכר בשופרסל, שלמה זהר, אורי קילשטיין, ערן מאירי ודוד לרון, הסתפקו בתגמולים בהיקף של 2.3-2.7 מיליון שקל כל אחד. סכומים אלה, מרשימים ככל שיהיו, מהווים "כסף קטן" ביחס למכירת המניות שביצעו מנהלי שופרסל בסיומה של 2017, ברווח כולל של 48 מיליון שקל. אברכהן מכר מניות ברווח של כ-15 מיליון שקל, ושאר חברי ההנהלה "הסתפקו" במכירות ברווחים של מיליוני שקלים בודדים לכל אחד מהארבעה המוזכרים וכמה נוספים. עוד שילמה שופרסל בסיכום שנתי 2.8 מיליון שקל לחברי הדירקטוריון, ובהם היו"ר ישראל ברמן, בהיקף משרה של 40%.

מי שנהנתה אשתקד מעלויות שכר דומות לאלה של אברכהן, בהיקף של 5.8 מיליון שקל, היא אורית לרר, מנכ"לית הפועלים שווייץ - שיאנית השכר בבנק הפועלים והשנייה מבין הנשים המנהלות בבורסה, והמשנה שלה בשווייץ, משה אלוש, ניצב מאחוריה גם בטבלת שיאני השכר של הבנק, עם תגמולים של 4.6 מיליון שקל.

מה כדאי שטראמפ ילמד ממדיניות האננס
 מה כדאי שטראמפ ילמד ממדיניות האננס

נתוני השכר בבנק הפועלים שוב מדגימים את מציאות השכר החדשה בענף הפיננסים בעקבות מגבלת השכר שנקבעה בחקיקה, ואינה חלה על עובדי הבנק בחו"ל. בהתאם, עלות השכר של המנכ"ל אריק פינטו עמדה על 2.3 מיליון שקל, ואילו היו"ר עודד ערן קיבל 2.8 מיליון שקל. לפניהם, ארבעת חברי הנהלת הפועלים, רונן שטיין, דן קולר, צחי כהן וארז יוסף, קיבלו כל אחד בין 2.9 מיליון שקל ל-3.4 מיליון שקל.

מנכ"ל הראל, סיבוני: 3.4 מיליון ש'

עוד במגזר הפיננסים, שיאן השכר בקבוצת הביטוח הראל היה המנכ"ל מישל סיבוני, עם תגמולים של 3.4 מיליון שקל. יתר המנהלים הבכירים שם קיבלו 2.5-2.6 מיליון שקל כל אחד. יאיר המבורגר, מבעלי השליטה בהראל, קיבל 2.7 מיליון שקל כיו"ר הראל, וגדעון המבורגר ויואב מנור, המחזיקים גם הם בשליטה בקבוצה, קיבלו שכר בעלות שנתית של 2.2-2.1 מיליון שקל כל אחד.

דוחות חברת הנדל"ן נכסים ובנין שלחו שיאנית שכר נוספת - המנכ"לית הוותיקה סגי איתן, שקיבלה 4.1 מיליון שקל בשכר ובמענק - סכום שהספיק לה להידחק אי שם בסביבות המקום ה-80 בין שיאני השכר, אבל גם מיקם אותה חמישית בין המנהלות של החברות הנסחרות. עלות העסקתם של שאר ארבעת מנהלי נכסים ובנין הצטברה ל-10 מיליון שקל נוספים, ובהם 3.15 מיליון שקל למנכ"ל החברה הבת גב-ים, אבי יעקובוביץ.

שיאן השכר בחברת הסלולר סלקום הוא המנכ"ל, ניר שטרן, שקיבל 4.6 מיליון שקל, שעיקרם בונוס בהיקף של 2 מיליון שקל ושכר בהיקף דומה.

שם בולט נוסף מהדוחות השנתיים הוא שרגא בר, שכיהן ב-2017 כמנכ"ל חברת התעשייה מנדלסון, ונהנה ממענק שמן של 3.5 מיליון שקל, אשר הקפיץ את סך עלות העסקתו אשתקד ל-5 מיליון שקל.

יאיר סרוסי, שכיכב במשך שנים לא מעטות בצמרת שיאני השכר כיו"ר הפועלים, הסתפק ב-2017 ב-660 אלף שקל בחברת בתי האבות מגדלי הים התיכון, שם התחיל לכהן ביוני האחרון כיו"ר בהיקף משרה של 60%.

שיאן השכר בשנה שעברה בחברת התעשייה אפקון היה המנכ"ל הקודם, ג'רי שנירר, שעזב את התפקיד בתחילת 2018 וקיבל 3.5 מיליון שקל על שנת 2017. ואילו הפיננסייר הוותיק יאיר פודים קיבל 600 אלף שקל בתפקידו כיו"ר חברת המסחר והפצת ני"ע ענבר גרופ, בהיקף משרה של 40%. חברת הליסינג אלדן שילמה לשלושת בני משפחת דהן, בעלת השליטה בה, קרוב ל-5.5 מיליון שקל.

שמות בולטים שנוספו לרשימת השיאנים בימים האחרונים: השר והח"כ לשעבר, אופיר פינס, שקיבל כ-250 אלף שקל (71 אלף דולר) מחברת השילוח וההפצה אוריין, שם הוא מכהן כיו"ר ב-20% משרה.

חברת דלק אנרגיה שילמה כ-900 אלף שקל לעיתונאי לשעבר נדב פרי, בתפקידו כמנהל קשרי חוץ בשותפויות החיפושים שבשליטתה.