צפו: שעוני היוקרה שהוצגו בתערוכה הבינלאומית בבאזל

מחוות לתעשיית הפלדה היפאנית ומחוות לסמוראים • תעשיית השעונים במשבר

סייקו Hi-beat. סדרה מוגבלת / צילומים: באדיבות החברות
סייקו Hi-beat. סדרה מוגבלת / צילומים: באדיבות החברות

שעוני יוקרה יגלו לכם אם אתם משתזפים יותר מדי ויעזרו לנטר את השינה. וכן, הם יודעים גם מה השעה.

תערוכת השעונים הבין לאומית של באזל, שמתקיימת בשלהי מרץ, נחשבת לאירוע היוקרתי והחשוב ביותר על סדר יומה של תעשיית השעונים. אבל גם היצרנים השווייצרים אינם חסינים מפני המשבר, שפוקד כיום את שוק מוצרי הצריכה, בין השאר לאור הדומיננטיות הסינית. לפיכך התערוכה השנה התאפיינה בטונים מעט נמוכים יותר ביחס לשנים עברו. ובכל זאת, היו שם לא מעט אטרקציות לאספנים, למיליונרים ולחובבי טכנולוגיה עילית. הנה כמה דוגמאות.

קסיו מפתחת (גם) שעונים בעבודת יד

קסיו הוא מותג, שמזוהה עם שעונים פונקציונליים ונגישים בייצור המוני. אבל גם החברה היפנית מתקנאת במותגי היוקרה, שיכולים לגבות מחירי פרימיום עבור סדרות מוגבלות. הפתרון שלה הוא סדרה מוגבלת ממשפחת ה-G-SHOCK, שמוקדשת לאומנות עיבוד המתכת המסורתית של יפן.

הטבעת החיצונית של השעון עשויה ממתכת קשיחה, שמעובדת בעבודת יד בשיטה בת מאות שנים, שפותחה ביפן עבור ה-TSUBA - מגני היד המוקשחים של חרבות הסמוראים המסורתיות. התהליך כולל בין השאר שלב ממושך של קיפול המתכת, יציקה, חיתוך, עיבוד באמצעות פטיש ולבסוף ציפוי פחמן נגד קורוזיה. החברה אף גייסה לשם כך את שירותיהם של כמה מחרשי המתכת הנודעים של יפן.

מה כדאי שטראמפ ילמד ממדיניות האננס
 מה כדאי שטראמפ ילמד ממדיניות האננס

הרצועה, לעומת זאת, היא מחווה לתעשיית המתכת המודרנית של המדינה והיא עשויה מחוליות טיטניום מוקשחות בתהליך מיוחד שמיוצרות על ידי יצרנית הפלדה הנודעת קובה סטיל.

מתחת למעטה המסורתי זהו שעון עמוס בטכנולוגיות, שכולל בין השאר כיול אוטומטי מתמיד של השעה על פי תדרי רדיו ורכיב GPS פנימי, ותקשורת בלוטות' לאפליקציה שמאפשרת לכוון את השעון ללא מגע לשעה הנכונה באחת מ-300 ערים בעולם, לעקוב אחרי מצב הסוללה והשעון ועוד. יש לדגם גם תאורת LED חזקה במיוחד. השעון מיוצר בסדרה מוגבלת של 350 יחידות בלבד לכל העולם ומחיר כ-7,600 דולר, הדגם היקר ביותר של קסיו אי פעם.

יוקרה שיוויצרית בקיקסטארטר

גם יצרני השעונים השווייצרים השמרנים מתאימים את עצמם כיום לרוח התקופה ואחת הדוגמאות היא שימוש באתרי גיוס המונים לצורך עיצוב, תכנון ומימון של דגמים חדשים ויצירת אינטראקציה עם קהל היעד.

כך החל את דרכו השעון החכם AlpinerX של חברת אלפינה הוותיקה. הקמפיין של השעון בקיקסטארטר איפשר ללקוחות פוטנציאליים לבחור ולהזמין לעצמם שעון עם שילוב אישי של צבעים מבין מבחר רחב, לתת היזון חוזר על העיצוב המועדף עליהם ולבחור פיצ'רים.

השעון בקוטר של 45 מ"מ, עשוי ממתכת וציפוי סיבי זכוכית ומכיל מנגנון היברידי, שתוכנן לחובבי שטח. בין השאר הוא מכיל מצפן דיגיטלי, מד גובה, טמפרטורה, ברומטר, מעקב אחרי פעילות אישית, ניטור איכות השינה ואפילו חיישן UV, שמתריע מפני חשיפת יתר לשמש. הקמפיין גייס מעל 460 אלף דולר והמסירות אמורות להתחיל בחודש הבא. המזמינים המוקדמים רכשו את השעון בכ-530 דולר לעומת כ-860 דולר במחיר המלא.

עיצוב יצירתי: גולגולת עם הנעת מים

חברת HYT קנתה לעצמה שם בתור מושכת קהל בתערוכות, בזכות שילוב בין עיצובים יוצאי דופן לטכנולוגיה ייחודית. גם בתערוכה השנה היא הציגה ספק שעון, ספק יצירת אמנות, תחת השם Skull .

השעון מראה את השעה באמצעות מנגנון הידרו-מכאני ממוזער, שמזרים בצורה מבוקרת ממאגרים פנימיים שני נוזלים בעלי צמיגות שונה דרך צינורות זעירים, שמקיפים את השעון. בעזרת ויסות מדויק של הלחצים בתוך הצנרת הנוזל השחור דוחף את נוזל השקוף בהתאם להתקדמות השעה כאשר המיקום היחסי שלהם מייצג את השעה והדקות. בסוף כל מחזור הנוזלים חוזרים למאגר והמחזור מתאפס שוב. כל זה בסיוע מנגנון מכאני בלבד.

לוח השעון עשוי זהב, ששזור בחריצים צפופים שאמורים לקבל עם הזמן פטינה טבעית, כדי לייצג את הזמן החולף. את גוף השעון עצמו ניתן להזמין בזהב ורוד או בטיטניום, שניהם עם רצועת עור. החברה תייצר רק 50 יחידות מהסדרה במחיר של 79 עד 89 אלף פרנק שווייצרי.

מחווה לתעשיית המתכת היפנית

גם סייקו בחרה להציג בתערוכה מיזוג של מסורת ועתידנות בסדרת שעוני העילית שלה גראנד-סייקו. דגם הדגל החדש Hi-beat , שייוצר בסדרה מוגבלת של 350 יחידות בלבד, עושה שימוש בכמה מהחומרים החזקים והמתקדמים ביותר שבנמצא כיום, שחלקם פותחו במיוחד.

הגוף הפנימי של השעון והחוליות החיצוניות של הרצועה מיוצרים מטיטניום בדחיסות גבוהה, מהסוג שנמצא בספינות חלל, כאשר הגוף הפנימי והחוליות החיצוניות ברצועה מיוצרים מחומר קראמי שמכונה זירקוניה כחול. החומר חזק פי שבעה מפלדת אלחלד - מה שהופך אותו לטענת החברה לחסין לחלוטין משריטות.

החלק האחורי של השעון שקוף וחושף מתחתיו משקולת פועמת שעשויה מסגסוגת טיטניום וטונגסטן בעלת דחיסות גבוהה, שאמורה לספוג זעזועים ולמנוע נזק במקרה של נפילה. מנגנון השעון פועם בקצב של 36 אלף ויברציות לשעה ויש לו רזרבת כוח ל-55 שעות כאשר הקפיץ מתוח במלואו. רמת הדיוק שלו גבוהה מאוד, סטייה של פחות מ-2 שניות ביום, והוא ייוצר החל מיולי במחיר של כ-15 אלף אירו ליחידה.