עובדי עגלות בארה"ב? רשויות ההגירה חשופות לפייסבוק שלכם

על פי הסוכנות הפדרלית חלק מהמאבק במהגרים הלא חוקיים מתבצע דרך חשבונות הפייסבוק שלהם • בחברה טוענים כי מעולם לא התירו שימוש לרשות כזו או אחרת ללא בקשה קונקרטית

מארק צוקרברג / רויטרס
מארק צוקרברג / רויטרס

לא רק קיימבריג' אנליטיקה עושה שימוש במידע האישי של משתמשי פייסבוק. לפי דוח של The Intercept, הסוכנות הפדרלית שאמונה על תכניתו של טרמפ לגירוש המוני של מהגרים לא רשומים מארה"ב (ICE), משתמשת במידע פרטי אודות משתמשי פייסבוק, כדי לאתר מהגרים לא חוקיים.

על פי הדוח, רשויות המכס וההגירה בארה"ב מסוגלות לגשת למידע כמו מתי התחברו לחשבון פייסבוק זה או אחר לאחרונה; מאיזו כתובת IP נעשתה כל התחברות ואת מספר הטלפון המקושר לחשבון הפייסבוק - גם אם לא הוזן באופן פומבי.

פייסבוק הגיבה לדוח, והכחישה שהיא מספקת לרשויות אכיפה כלשהן גישה מיוחדת למידע שלה. התגובה התייחסה לדוגמה המרכזית שהובאה בדוח: "פייסבוק לא מספקת ל-ICE או לאף רשות אכיפה גישה מיוחדת למידע שנועד לסייע באכיפת חוקי ההגירה. יש לנו נהלים ברורים לטיפול בבקשות ממשלתיות כאלה. כל בקשה שאנו מקבלים נבדקת כדי לוודא שהיא עונה על דרישות החוק. אנחנו דורשים שיספקו לנו תיאורים מפורטים ובסיס עובדתי לכל בקשה כזאת, ואנו מתנגדים כאשר אנו מוצאים שהבקשות אינן חוקיות, רחבות או מעורפלות מדי.

"במקרה הזה, הנתונים שלנו מראים ש-ICE הגישו בקשה תקינה לצורך חקירה שבה היה מעורב עבריין מין כלפי ילדים. אנו לוקחים את אכיפת החוקים שמגינים על ילדים מפני עבירות מין ברצינות רבה, והגבנו לבקשה עם המידע שתואם את הסטנדרטים הפומביים שלנו. ICE לא זיהו הפרה של חוקי ההגירה ביחס למידע שביקשו מפייסבוק במקרה הזה".

הדוח שפורסם מתבסס גם על הדוחות שמפרסמת פייסבוק ביחס למספר הבקשות שהיא מקבלת מהממשלה למידע על משתמשים. הדוח לא מפרט לאילו מטרות הוגשה כל בקשה, וכן הוא מציין שלמעלה מחמישים אחוז מהבקשות שהתקבלו אינן מופיעות בו, כיוון שהן לוו בצו איסור פרסום.

נושא אכיפת חוקי ההגירה הוא אחד מהנושאים המדוברים בארה"ב מאז תחילת כהונתו של טראמפ כנשיא. טראמפ הכריז על מדיניות אכיפה מוגברת, וכחלק מהמחאה על מדיניות זאת, טייסים סירבו להטיס מהגרים חזרה לארצות מוצאם ומפגינים חסמו שדות תעופה. המעורבות האפשרית של פייסבוק לטובת צד מסויים, בנושא השנוי במחלוקת פוליטית, מצטיירת באור בעייתי במיוחד לאור פרשת קיימברידג' אנליטיקה, בה נחשפה השפעת הרשת החברתית על הבחירות בארה"ב, ועל הלך הרוח הפוליטי במדינות רבות בעולם.

עם זאת, נשאלת השאלה כיצד מצופה מפייסבוק לנהוג מול בקשות ממשלתיות למידע. האם קיים אופן פעולה שאינו לטובת צד מסויים? ואם כן, האם זהו אופן הפעולה הרצוי?