עיריית חיפה תערער לעליון על הרחבת שטח בתי הזיקוק בעיר

העירייה ו-16 ארגונים נוספים, בהם רשויות מקומיות וארגוני סביבה, טוענים כי מימוש התוכנית יגרום נזק רחב-היקף לבריאות הציבור במטרופולין חיפה • ראש עיריית חיפה, יונה יהב: "לא ניתן לטייקונים ותאגידים לפגוע בבריאותם של תושבי חיפה והסביבה רק לטובת אינטרס כספי"

יונה יהב/ צילום:איל יצהר
יונה יהב/ צילום:איל יצהר

עיריית חיפה ו-16 ארגונים נוספים, בהם רשויות מקומיות וארגוני סביבה, יגישו היום (ג') ערעור לבית המשפט העליון נגד החלטת המחוזי לאפשר את הרחבת שטחי בתי הזיקוק בחיפה ב-5%. זאת, לאחר שבתחילת החודש בית המשפט המחוזי בחיפה דחה את עתירת הגופים נגד החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה מחודש יוני האחרון, לאשר תוספת בנייה למתחם בזן.

הגופים המערערים טוענים כי מדובר באחת התוכניות המשפיעות ביותר שנידונו במחוז חיפה בשנים האחרונות, וכי מימושה יגרום נזק רחב-היקף לבריאות הציבור במטרופולין חיפה.

לדבר יונה יהב, ראש עיריית חיפה, "כמו שהבטחנו, לא ניתן לטייקונים ותאגידים לפגוע בבריאותם של תושבי חיפה והסביבה רק לטובת אינטרס כספי. נמשיך ונילחם בכל האמצעים העומדים לרשותנו".

התוספת המדוברת של 43 דונם לשטחי בזן אמורה לאפשר לקבוצת האנרגיה להחליף ולשדרג את מתקניה הקיימים ולהקים מתקנים חדשים כדי להתאים את עצמה לצורכי המשק. התוכנית נועדה גם להסדיר את מתחם בזן מבחינה תכנונית, והיא נמצאת בדיונים כבר למעלה מ-14 שנה.

אל עיריית חיפה הצטרפו כאמור 16 ארגונים, הכוללים רשויות מקומיות הקרובות לשטחי בזן וארגוני סביבה, בהם אדם טבע ודין, מגמה ירוקה, עיריית נשר, עיריית קריית מוצקין, קריית ביאליק, קריית טבעון ומועצה האזורית זבולון.

"התרשמנו כי הוראות התוכנית בנוסחה הסופי שאושר מספקות מענה סביר להיבטים השונים הנובעים מהתוכנית ובמיוחד לנושא ההגנה על הסביבה", נכתב בהחלטת בית המשפט המחוזי בחיפה לפני שבועיים. "מעבר לתנאים ולמגבלות שעל קיומם אמונים גורמי התכנון והרישוי הרלוונטיים, התוכנית מאפשרת פיקוח נוסף שנעשה על-ידי הציבור באמצעות זכות השגה שניתנה לו באופן חריג, באמצעותה יוכל לעקוב ולהשגיח על ביצוע הוראות התוכנית".