קיורטק של כת"ב נמכרת בפעם השלישית - הפעם לאינסייט

הסכום הכולל של העסקה עשוי להגיע ל-550 מיליון דולר, כולל תשלום אבני-דרך ותמלוגים

חברת קיורטק, שבשליטת (53%) חברת אחזקות הביומד הבורסאית כת"ב, עומדת להימכר בפעם השלישית, הפעם לחברת אינסייט הפועלת מישראל. קיורטק מפתחת תרופה אימונותרפית לסרטן אשר עברה מספר ניסויים קליניים מתקדמים וכיום מיועדת לטיפול בסרטן מוח נדיר בשם BIPG.

אינסייט תשלם 50 מיליון דולר מיידית, שחלקם יושקעו בפיתוח המוצר וחלקם יחולקו בין בעלי המניות של קיורטק. כת"ב, בשליטת לן בלווטניק, דיווחה כי התשלום שהיא תקבל מיידית יהיה 3 מיליון דולר. ההסכם כולו עשוי להגיע להיקף של 550 מיליון דולר כולל תשלום אבני-דרך ועוד תמלוגים בשיעור חד-ספרתי.

כמו כן, במידה ואינסייט תפתח את המוצר לאינדיקציית יתום בילדים (זו כרגע התוכנית), היא עשויה לקבל אם וכאשר יאושר המוצר "שובר ילדים" (Pediatric Voucher) - הטבה מטעם ה-FDA, אשר שוויה מוערך בכ-150 מיליון דולר. אם תקבל אינסייט שובר כזה, בעלי המניות בחברה יקבלו 20% מההטבה.

זהו המסחור השלישי של הטכנולוגיה של חברת קיורטק, המנוהלת על ידי ד"ר מיכאל שיקלר. המוצר, שהינו תרופה אימונותרפית לטיפול בסרטן ממשפחת ה-PD1 (כמו תרופת הקטרודה המפורסמת של חברת מרק האמריקאית), כבר מוסחר בעבר לטבע. ענקית התרופות הישראלית השקיעה בו עשרות מיליוני דולרים אך השיבה אותו לידי כת"ב ב-2012, בתקופת כהונתו של ד"ר ג'רמי לוין כמנכ"ל החברה.

המוצר מוסחר שוב ב-2014 לחברת מדיוויישן, תמורת מקדמה של 5 מיליון דולר, סכום כולל של עד 85 מיליון דולר עם השגת יעדי הפיתוח, ועד 245 מיליון דולר סכום כולל של המקדמה, אבני-הדרך והתמלוגים. אולם ב-2016 מדיוויישן נרכשה על ידי פייזר. כת"ב העריכה תחילה כי פייזר תרצה לשלב את המוצר יחד עם טיפולים אימונותרפיים אחרים שהיא מפתחת. אולם לאחר שהתרשמה כי המוצר אינו בראש מעייניה של פייזר, ביקשה לרכוש אותו בחזרה ועשתה זאת בסכום כולל של 20 מיליון דולר באבני-דרך. חלק מהסכום שתשלם כעת אינסייט בעבור רכישת קיורטק, יופנה כנראה לתשלום חלק מן הסכום הזה.

המוצר של קיורטק עבר ניסויים קליניים בשמונה סוגי סרטן שונים, וברובם השיג תוצאות דומות לאלה של המוצרים הקיימים בשוק, וכמוצר שני או שלישי בתחום, הוא נתפס כפחות תחרותי. אולם, באינדיקציה של סרטן המוח BIPG התוצאות היו טובות משמעותית, כך על פי החברה, ולכן הוחלט לפתח את המוצר לשוק זה, אשר הפוטנציאל שלו בשיא מוערך בכ-500 מיליון דולר. במחלת ה-BIPG מאובחנים היום כ-500 ילדים בלבד בעולם המערבי, ולכן תהליך הפיתוח צפוי להיות קצר בהתאם להקלות שנותנת ה- FDA לפיתוח תרופות יתום. ניסוי שלב 2 במוצר נערך ב-11 חולים וניסוי שלב 3, אשר עשוי להיות האחרון לפי שיווק, אמור להיערך בכ-45 חולים.

בקיורטק הושקעו כ-100 מיליון דולר עד ביום בכל גלגוליה, מהם כ-8.5 מיליון דולר על ידי כת"ב. מניות החברה הן בבעלות כת"ב (53%), חברת CVC השייכת לאי.די.בי וכלל תעשיות (20%), טכנורוב, ד"ר בריטה הרדי ויורשי אברהם נובוגרודצקי ז"ל.

המוצר יישאר בישראל

אינסייט היא חברה ישראלית במקור, הפועלת מפארק המדע ברחובות מ-1991. לאחרונה נמכרה אינסייט לחברת PharmaEstica Manufacturing האסטונית ולשותף הישראלי שלה, ד"ר דוברוסלב מלמד, תמורת 10.6 מיליון שקל. אינסייט עוסקת בפיתוח ויצור תרופות שרובן גרסאות גנריות לתרופות נגד דלקות כרוניות, אוסטופורוזיס, סרטן וטרשת נפוצה. לאינסייט יכולות ייחודיות בתחום הביוסימילרס (תרופות ביולוגיות). בשיאה העסיקה החברה כ-140 עובדים. המכירה התרחשה לאחר שאחד הלקוחות הגדולים שלה עזב את חברה, והדבר פגע קשות בעסקי אינסייט.

ד"ר דובורסלב מלמד שימש בעבר כנשיא חברת החיסונים הגנריים SciGen שנמכרה לחברת הביומד האמריקאית אופקו. כמו כן שימש כחוקר בתחום הפוריות באוניברסיטת בר אילן, שם סייע לפיתוח תרופות בתחום פוריות הגבר וכן הקים שני סטארט-אפים נוספים בתחום הביומד.

החברה נערכת היום לכניסה לתחומים בעלי נתח רווחים גבוה יותר ובעיקר תרופות יתום. את התרופה של קיורטק היא תוכל, בנוסף לפיתוח שלה עבור תחום ה-BIPG, גם לנסות ולשלב עם המוצרים הביו-גנריים שלה.