עולות שלב: גוגל תידרש לשלם לאורקל 8.8 מיליארד דולר?

ב-2010 טענה אורקל כי גוגל הפרה את זכויות היוצרים שלה והשתמשה ב-37 API שונים שבבעלותה מעבר לשימוש סביר • אתמול פסק ביהמ"ש כי השימוש של גוגל בקיצורי ג'אווה לפיתוח מערכת אנדרואיד מפר את זכויות היוצרים של אורקל

גוגל / צילום: שאטרסטוק
גוגל / צילום: שאטרסטוק

הסכסוך המשפטי בין גוגל ואורקל עשוי לעלות לגוגל קרוב ל-9 מיליארד דולר. ב-2010 תאגיד אורקל תבע את גוגל על הפרת פטנטים בשל השימוש של גוגל בשפת הפיתוח ג'אווה באנדרואיד, מערכת ההפעלה של גוגל. אתמול (ד') קיבל בית הדין הפדרלי לעררים את הערעור שהגישה אורקל ב-2016, וקבע כי השימוש שעתה גוגל בקיצורי הג'אווה אינו הוגן.

בשנת 2010 תאגיד אורקל רכש את Sun - החברה שפיתחה את שפת הג'אווה. לאחר הרכישה הגישה אורקל תביעה נגד גוגל. אורקל טענה כי גוגל הפרה את זכויות היוצרים שלה והשתמשה ב-37 API שונים שבבעלותה מעבר לשימוש הסביר. בית המשפט פסק אתמול כי השימוש של גוגל בקיצורי ג'אווה לפיתוח מערכת אנדרואיד מהווה הפרה של זכויות היוצרים של אורקל. הסכום שתובעת אורקל מגוגל עומד כעת על 8.8 מיליארד דולר, אך עשוי לעלות.

לסכסוך בין שתי החברות עשויות להיות השלכות מרחיקות לכת עבור כלל תעשיית התוכנה. הדיון מתקיים כבר שנים בין מפתחי שפות התכנות ומפתחי התוכנה, אשר טוענים כי השימוש שהם עושים בשפות אלה הוא הוגן, ולכן יש להחריגו מחוק זכויות היוצרים. עד כה נהוג היה לקבל את טענתם.

API היא ערכה של פקודות וספריות קוד בסיסיות שיכולות לעבוד בשימושים שונים. השימוש בהם פוטר מפתחים מהצורך לכתוב כל קוד חדש מאפס עבור כל פונקציה או עבור הטמעה במכשירים שונים, אלא להתחיל מבסיס קיים.

אורקל טענה כי ה-API שפיתחה זמינים לשימוש חופשי עבור מי שמעוניין לבנות אפליקציות למחשבים או מכשירי מובייל, אך לא למי שיעשו בהם שימוש בפלטפורמות מתחרות או להטמיע אותם במכשירים אלקטרוניים. גוגל טענה כי מערכת ההפעלה שלה היא חינמית, ולכן השימוש שהיא עושה אינו מסחרי.

לטענת השופטים, "העובדה שאנדרואיד היא חינמית לא הופך את השימוש של גוגל בחבילות ה-API של ג'אווה לבלתי מסחרי". הם אף ציינו כי גוגל הכניסה 42 מיליארד דולר מפרסום, ביחס לטענה כי השימוש שלה ב-API לא היה מסחרי.

כעת גוגל טוענת כי הסכום שתובעת אורקל הוא מוגזם, ואילו אורקל מצידה מעוניינת להעלות את דרישתה ליותר מהתביעה הנוכחית של 8.8 מיליארד דולר.

מקורבים לתביעה מעריכים כי גוגל תדרוש מבית המשפט להפוך את ההחלטה בפאנל נוסף של שולה שופטים או בפאנל מורחב של כלל השופטים המכהנים. לאחר מכן הצד המפסיד יוכל לפנות לבית המשפט העליון.