ה-OECD אומר שמחירי המזון בירידה? יש לנו חדשות בשבילכם

שר הכלכלה התפאר כי "נתוני ה-OECD הם עדות להצלחת מדיניות הממשלה במלחמה ביוקר המחיה" • גורמים בענף הקמעונאות הרימו גבה למשמע המספרים, שכן מדובר על ירידה של 1.2% במשך 3 שנים

דוכן פירות וירקות / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
דוכן פירות וירקות / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

השבוע יצא משרד הכלכלה בבשורה "משמחת" לקראת חג הפסח. בהודעה נכתב כי "ה-OECD מאשר - מחירי המזון בישראל בירידה". בהודעה נטען כי מחירי המזון בישראל ירדו ב-5% בשנתיים האחרונות, לעומת עלייה במחירי המזון בממוצע ב-OECD.

בהודעה מפרטים כי "על-פי נתוני ה-OECD, מחירי המזון בישראל ירדו ב-5% מאוקטובר 2015 עד דצמבר 2017, זאת לעומת עלייה במחירי המזון בממוצע במדינות ה-OECD".

עוד צוין בהודעה כי הנתונים מקבלים משנה תוקף, שכן השכר הריאלי בישראל עלה בשנתיים האחרונות בלמעלה מ-3% בשנה.

"עדות להצלחת מדיניות הממשלה"

שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן התפאר כי "נתוני ה-OECD הם עדות להצלחת מדיניות הממשלה במלחמה ביוקר המחיה ולמגוון הפעולות שבוצעו על-ידי הממשלה ומשרד הכלכלה והתעשייה. הקלה ברגולציה, הורדת מסים ומכסים, פתיחת השוק ליבוא מקביל, שבירת המונופול בתקינה ושחרור חסמים הם חלק מהצעדים שננקטו בשנה האחרונה על-ידי המשרד, ומטרתם להמשיך את המגמה באופן שיגדיל את מגוון המוצרים, ישפר את התחרות וימשיך להוביל להורדת מחירים".

גורמים בענף הקמעונאות וגם אנליסטים שמסקרים את התחום הופתעו לקרוא את הנתונים הללו והרימו גבה למשמע המספרים. אולם בחינה מקרוב של הנתונים מגלה תמונה מורכבת יותר מזו שבכותרת, שמסבירה את הפער בין ההבטחה לבין ההתרשמות של השחקנים הפועלים בשוק.

בהודעה נכתב כי "רמת מחירי המזון במדינות ה-OECD המשיכה לעלות גם בשנים האחרונות, בעוד שבישראל ניתן לראות ירידה של כ-1.2% בין השנים 2014-2017". כלומר, מדובר על ירידה של 1.2% במשך 3 שנים. עוד נזכיר כי נתוני ה-OECD מתבססים בהשוואות שלהם על נתוני הלמ"ס המדווחים ל-OECD.

לפני כמה חודשים נחשף ב"גלובס" כי קיים פער בין הנתונים הנאספים על-ידי הלמ"ס לעומת המאגרים הממוחשבים הקיימים כיום (פרייסז, מיי סופרמרקט ודומיהם) ולעומת חברות איסוף נתונים כמו נילסן הבינלאומית או סטורנקסט המקומית; וכי הם נאספים באופן ידני על-ידי דוגמים, מבלי שנעשה שימוש במאגרים הללו הפועלים מתוקף חוק שקיפות המזון.

כמו כן, בהודעה של משרד הכלכלה גם צוין הנתון הבא: המחירים בישראל גבוהים בממוצע ב-19% מה-OECD. כלומר, עיקר "הירידה" שהוצגה מתבסס למעשה על הדלתא בין עליית המחיר הממוצעת באירופה והירידה של 1.2% המיוחסת ל-3 השנים האחרונות.

כך שכדאי אולי לצנן מעט את ההתלהבות, ולזכור ש"הירידה" המוצגת מתייחסת בעיקר לעליית המחירים באירופה, ולעקוב אחר המגמה שהחלה ב-2017 ונמשכת גם השנה - של עלייה זוחלת של מחירים.