הדמוקרטיה של קסלמן: המנהל ייבחר בבחירות חשאיות

על רקע פרישתו הקרבה של יוסי פילוס, בפירמת רואי החשבון יתקיימו בשבוע הבא בחירות חשאיות לבחירת מנהל חדש • המתמודדים כרגע: דורון סדן ורובי סולימן

פירמת ראיית החשבון PwC Israel (קסלמן וקסלמן) עתידה לעבוד מתיחת פנים בקרוב: לאחר החג, על רקע פרישתו הקרבה של השותף המנהל, רו"ח יוסי פילוס, יתקיימו בחירות לצורך בחירת מנהל חדש שיוביל את הפירמה.

ל"גלובס" נודע כי כרגע מתמודדים על התפקיד שני מועמדים: ראש חטיבת המסים בפירמה, דורון סדן; ורו"ח רובי סולימן, שותף בכיר במחלקת הביקורת.

הבחירות יתקיימו ב-10 לחודש, על רקע פרישתו של פילוס, שעתיד לעזוב את הפירמה, לאור הגעתו לגיל פרישה (על-פי תקנון הפירמה - 66). פילוס מונה ב-2013 כמחליפו של רו"ח אבי ברגר, שכיהן כמנהל הפירמה במשך למעלה מ-20 שנה. בחירתו של פילוס נעשתה במסגרת בחירות חשאיות קודמות שהתקיימו בפירמה, וגם כעת ציפו השותפים לערוך הליך חשאי לבחירת מחליפו, ואולם פרטי ההליך הגיעו לידי "גלובס".

PwC ישראל נמנית עם 5 פירמות ראיית החשבון הגדולות בישראל, לצד EY ישראל, KPMG סומך-חייקין, Deloitte ישראל ו-BDO זיו-האפט. הפירמה מעסיקה כ-1,000 עובדים, מתוכם 60 שותפים.

צפויים שינויים נוספים בקסלמן

בין המתמודדים על ניהול הפירמה נמצא דורון סדן, אשר מונה למנהל תחום המסים במסגרת "מתיחת הפנים" הקודמת שעברה הפירמה ב-2013, רגע לפני פרישתו של המנהל הקודם, ברגר, ואשר במהלכה נבחרו 3 רואי חשבון להוביל את שלושת תחומי הליבה של הפירמה (רו"ח רונן זיסר נבחר להוביל את תחום הביקורת בפירמה; רו"ח ליאת אנזל-אביאל - את תחום הייעוץ; ורו"ח דורון סדן - את תחום המסים של הפירמה).

במסגרת הבחירות הקרבות עתידים כ-60 השותפים בפירמה להצביע למועמדים, כאשר לכל אחד יש קול שווה בהצבעה. כל אחד מהמועמדים צריך לקבל רוב רגיל על-מנת להתגבר על המתחרה, ואולם על-פי התקנון של הפירמה, אם תוגש מועמדות נוספת לתפקיד, יידרש המועמד המנצח לגרוף רוב של 50% מהקולות לפחות.

הליך בחירה של מנהל חדש באופן דמוקרטי, בהצבעה של כלל השותפים בפירמה, הוא חריג מאוד בנוף הפירמות הגדולות בארץ. בחלק מהפירמות הגדולות מתמנה ראש המשרד על-ידי הראש היוצא, שמעביר אל יד-ימינו את השרביט. כך, עם פרישתו של היו"ר המיתולוגי של פירמת רואי החשבון הגדולה בישראל, EY ישראל, מינה רו"ח יצחק פורר את בן-טיפוחיו, רונן בראל, לתפקיד. מנגד, בפירמת רואי החשבון Deloitte ישראל מונה יורשו של רו"ח יגאל בריטמן המנוח - רו"ח אילן בירנפלד - על-ידי אסיפת השותפים של הפירמה. זאת, לאור מותו הפתאומי בתאונת טיס של בריטמן, שהנהיג את הפירמה עד 2013.

ב-PWC צפויים עוד כמה שינויים בצמרת לאחר הבחירות: יחד עם רו"ח פילוס, יפרשו מהפירמה רו"ח אסף שמר ובהמשך גם רו"ח צביקה יחזקאל - שלושתם נמנים עם הדור הוותיק בפירמה.