גרמניה: "לא קיבלנו אף בקשה ליישוב מחדש של פליטים"

ממשלת גרמניה קיבלה בהפתעה את הודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו על ההסכם עם סוכנות האו"ם לפליטים ליישוב מחדש של פליטים אפריקאים במדינות המערב, ביניהן גם גרמניה • גם ממשלת איטליה הכחישה כל מעורבות בהסכם

הפגנת זרים נגד גירוש / צילום: רוני שיצר
הפגנת זרים נגד גירוש / צילום: רוני שיצר

ממשלת גרמניה הופתעה מהודעת ראש הממשלה בנימין נתניהו היום (ב') על הסכם עם סוכנות האו"ם לפליטים (UNHCR) לתוכנית יישוב מחדש של 16,250 פליטים, מבקשי מקלט ומהגרים אפריקאים במדינות המערב, ביניהן גרמניה; כך דיווחו הערב כלי התקשורת במדינה.

בתגובה רשמית שפורסמה על ידי משרד הפנים הגרמני נכתב: "איננו מכירים כל בקשה קונקרטית של ישראל ליישוב מחדש של פליטים מאפריקה בגרמניה באמצעות ה-UNHCR". גורמים ממשלתיים אמרו לרשת הטלוויזיה ZDF, כי הם "הופתעו מההודעה" וכי היא לא תואמה עם ברלין. עם זאת, משרד הפנים הגרמני ציין בהודעתו כי גרמניה אכן לוקחת חלק בתוכנית יישוב מחדש של פליטים של הסוכנות, וכי "נמשיך למלא את חובתנו ולעשות זאת בעתיד".

לפי נתוני משרד הפנים הגרמני, קרוב ל-3,000 בני אדם כבר נכנסו לגרמניה כחלק מהתוכנית ליישוב מחדש של ה-UNHCR בארבע השנים האחרונות, וקיבלו מעמד פליט או הגנה זמנית. באופן כללי, פליטים מאריתריאה, שהם הרוב המכריע של מי שאמורים לעבור מישראל למדינות המערב בתוכנית עליה הכריז היום ראש הממשלה, זוכים להגנה ולמעמד פליט בגרמניה, כמעט ללא יוצאי דופן (שיעור דחיית הבקשות עמד על 2.5% בשנת 2017).

כלי התקשורת בגרמניה התייחסו בהרחבה הערב לתוכנית הישראלית, כשהכותרות הראשיות באתרי העיתונים המובילים עסקו בה. גרמניה נמצאת בעיצומו של דיון ציבורי בנוגע לאינטגרציה ולקליטת מהגרים, אחרי ש-1.3 מיליון בני אדם נכנסו לשטחה מאז קיץ 2015, בנושא שהפך לשנוי במחלוקת מבחינה פוליטית. שר הפנים החדש של גרמניה, הורסט זיהופר, הבטיח לנקוט מדיניות יד קשה כלפי מי שבקשתם למקלט תידחה, ופועל לצמצם את מספר המהגרים, הפליטים ומבקשי המקלט הנכנסים לגרמניה.

גם ממשלת איטליה הכחישה כל מעורבות בהסכם, והבהירה כי הנושא לא עלה בדיונים בין ירושלים לרומא. לפי העיתון האיטלקי "קוריירה דלה סרה", ממשלת איטליה הודיעה רשמית, כי "ההסכם בין ישראל ל- UNHCR אינו כולל שום הסכם לגבי איטליה". העיתון דיווח כי לשכת ראש הממשלה נתניהו הבהירה בתגובה כי ראש הממשלה נקב בשמה של איטליה "רק כדוגמה" למדינה שאליה יועברו פליטים אפריקאים במסגרת תוכנית ה- UNHCR, וכי הסוכנות תהיה זו שתישא באחריות ליישב מחדש את הפליטים.