פייסבוק: מספר הנפגעים בדליפת המידע - כמעט כפול משחשבו

עד כה גרמו לנו להאמין ש-50 מיליון משתמשים נפגעו מדליפת המידע של פייסבוק וקיימברידג' אנליטיקה אבל מסתבר שהמספרים חמורים הרבה יותר • במסגרת הגדרות האבטחה החדשות, נחסמה האפשרות לחפש חשבונות לפי מספר טלפון או מייל: "אנו מאמינים שבדרך זו ניתן היה לקצור מידע מהפרופילים של רוב האנשים בפייסבוק"

מארק צוקרברג / רויטרס
מארק צוקרברג / רויטרס

פייסבוק אומרת הערב (ד') כי הפרטים האישיים של עד 87 מיליון ממשתמשיה, רובם בארה"ב, הגיעו לידי קיימברידג' אנליטיקה. עד כה היה ידוע על 50 מיליון משתמשים בלבד שנפגעו מדליפת המידע. הדבר עולה מפוסט שפרסם סמנכ"ל הטכנולוגיה של החברה, מייק שרופפר.

במסגרת הפרשה, שמטילה צל כבד על הרשת החברתית בשבועות האחרונים, ניצב מבחן אישיות פסיכולוגי תמים למראה שעלה כאפליקציית פייסבוק ב-2014 ומולא בידי כ-270 אלף משתמשים. מחברי המבחן השיגו כך מידע על הגולשים ועל רבים מחבריהם, ללא ידיעתם. המידע הועבר לידי קיימברידג', חברת דאטה וייעוץ פוליטי, שהשתמשה בו כדי להתאים מודעות תעמולה אישיות למשתמשים. בין היתר עבדה קיימברידג' עם דונלד טראמפ לקראת בחירות 2016. פייסבוק ידעה על איסוף המידע ודרשה מקיימברידג' למחוק אותו, אך לא וידאה שהדבר אכן נעשה.

עוד נמסר כי ב-9 באפריל יקבלו כל משתמשי פייסבוק קישור שבו יוכלו לראות באילו אפליקציות הם משתמשים, ואיזה מידע נאסף עליהן מצד כל אחת. כך הם יוכלו לבטל אפליקציות לא רצויות - מה שכמובן לא יוביל למחיקת המידע רטרואקטיבית, אך ימנע זאת בעתיד. במסגרת זו יקבלו הודעה גם משתמשים שהמידע אודותיהם הועבר לידי קיימברידג' אנליטיקה.

בפוסט מציג שרופפר צעדים נוספים שנוקטת פייסבוק במטרה למנוע הישנות פרשות דומות, ומציין כי שינויים נוספים ייכנסו לתוקף בחודשים הקרובים. חלקם, לדבריו, יגבילו כמה מהיכולות שמציעה הרשת החברתית כיום, אך נועד למנוע את המשך ניצולם לרעה. כלקח מובהק מפרשת קיימברידג' אנליטיקה, רוב השינויים מתמקדים בממשק עם אפליקציות חיצוניות.

בין היתר, אפליקציות המתממשקות עם אירועי פייסבוק לא יוכלו לקבל עוד מידע על רשימת האורחים שמגיעים לאירוע, ועל הפוסטים שהם מפרסמים במסגרת הדף המוקדש לו. אפליקציות המתממשקות עם קבוצות פייסבוק יידרשו לאישור מצד הרשת החברתית ומנהל הקבוצה לגשת אליהן, ולא יקבלו גישה לרשימת חברי הקבוצה או לשמות ותמונות פרופיל. בנוסף, מעתה כל אפליקציה שתרצה לחלץ מידע מדפי פייסבוק תזדקק לאישור הרשת החברתית. הדבר מצטרף להודעת פייסבוק לפני שבועיים

שינוי נוסף הוא חסימת האפשרות לאתר חשבון פייסבוק באמצעות מספר הטלפון או כתובת המייל של אדם מסוים - דבר שאפשר כריית מידע אודותיהם. "אנו מאמינים שניתן היה לקצור מידע מהפרופילים של רוב האנשים בפייסבוק ולכן ביטלנו אפשרות זו", ציין שרופפר. בנוסף הודיעה פייסבוק כי תחדל מלשמור התכתבויות צ'ט בנות יותר משנה, במטרה לאזן בין הצורך להבליט אנשי קשר מועדפים במסנג'ר לבין שמירה על הפרטיות.

שרופפר דיווח עוד על כניסתה לתוקף של הודעת פייסבוק מלפני שבועיים, ולפיה היא לא תאפשר עוד לאפליקציות לגשת למידע אישי על הגולשים שעשוי להיות רגיש, כמו דת, עמדות פוליטיות, מערכות יחסים, השכלה והיסטוריה תעסוקתית ואפילו הרגלי כושר והעדפות בתחומי המוזיקה, הווידאו והגיימינג. בנוסף האפליקציות לא יקבלו גישה לרשימות החברים של המשתמשים, כמובן בעקבות השערוריה הנוכחית.

בשבועות שמאז פרוץ משבר קיימברידג' אנליטיקה מקפידה פייסבוק לעדכן באופן תכוף על השינויים שהיא עושה בתחום הפרטיות וההגנה על משתמשיה, בניסיון לשקם את האמון בפלטפורמה ולהראות לרגולטורים החוקרים אותה כי היא מפיקה לקחים. מוקדם יותר היום היא הכריזה על שינויים בתנאי השימוש שלה, שנועדו בעיקר להפוך אותם לקלים יותר להבנה. אמש היא הודיעה כי מחקה מאות חשבונות רוסיים מזויפים.

מאוחר יותר הערב צפוי מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג להשתתף בתדרוך עיתונאים מיוחד על רקע המשבר. צוקרברג ספג ביקורת קשה על שתיקתו בימים הראשונים של פרשת קיימברידג' אנליטיקה, ומקפיד מאז להשמיע את קולו לעתים תכופות יותר. הוא צפוי להעיד בפני הקונגרס האמריקאי ביום רביעי הקרוב, 11 באפריל.