נעילה ירוקה בתל אביב; שיכון ובינוי עלתה בלמעלה מ-10%

נעילה שלילית בניו-יורק בסוף השבוע בעקבות מלחמת הסחר • הדאו צנח בכ-2.3% • רני צים השקיע בימים האחרונים כ-200 אלף שקל ברכישת מניות החברה הנושאת את שמו • אופקו וסודהסטרים זינקו במסחר היום • טבע הודיעה על עיכוב בהשקת גרסאות גנריות לשתי תרופות ביולוגיות

הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה לניירות ערך בתל-אביב / צילום: איל יצהר

המסחר בבורסה בתל-אביב ננעלהיום (א') במגמה חיובית לאחר הירידות החדות בנעילת המסחר בניו-יורק ובאירופה בסוף השבוע. 

 

לאחר יומיים של עליות, ננעל המסחר בבורסות של ארה"ב ביום ו' בירידות חדות, לאור נתוני תעסוקה חלשים ולאחר שהנשיא טראמפ אמר ביום ה' כי הוא שוקל להציע הטלת מכסים נוספים בהיקף של כ-100 מיליארד דולר על מוצרים מסין מכיוון שהמכסים האחרונים עליהם הכריזו בסין על מוצרים אמריקאים "אינם הוגנים". מדד הדאו ג'ונס צנח ב-570 נק' וה-S&P 500 ירד בלמעלה מ-2.19%.

גם נתוני התעסוקה בארה"ב הגיעו לשפל חדש: לאחר שבחודש פברואר התווספו 313 אלף משרות חדשות לכלכלה הגדולה בעולם, כאשר התחזית עמדה על 205 אלף, בחודש מארס התווספו 103 אלף משרות בסקטור הלא חקלאי, וזאת לעומת תחזיות לתוספת משרות של 188 אלף.

שיעור האבטלה בארה"ב נותר ברמה של 4.1%, שיעור נמוך ששומר על רמתו כבר תקופה לא קצרה, זאת לאחר שהצפי המוקדם עמד על ירידה של 0.1%, מרמה של 4.1% ורמה של 4.0%.

המסחר בתל-אביב הסתיים בשבוע שעבר ביום ד', בשל חגיגות ערב החג השני שחלו ביום ה'. המסחר נסגר בירידות. היום צפויות לרכז עניין מניות בזק , בי קומיונקיישנס  ואינטרנט זהב , לאחר ששאול אלוביץ ובני משפחתו התפטרו מדירקטוריון החברות שמחזיקות בשליטה בבזק. 

היום פורסם כי טבע  מעכבת את השקת הגרסאות הגנריות לשתי תרופות ביולוגיות שפיתחה. טבע אמורה למסחר את הגרסאות הגנריות לתרופות האונקולוגיות רבות-המכר Herceptin ו-Rituxan שנמכרות בארה"ב בכ-6.5 מיליארד דולר בשנה, אבל בשבוע שעבר נרשם עיכוב כאשר ה-FDA שלחה לסלטריון מכתב ובו בקשות נוספות לפני מתן האישור לשיווק. בכך למעשה נדחו השקות התרופות מהן טבע הייתה עשויה ליהנות [לידיעה המלאה].

החל הליך מכירת נכסי יורוקום: נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב, השופט איתן אורנשטיין, אישר הבוקר בקשה למכירת חלק מנכסי חברת יורוקום הקורסת (המותגים נוקיה ו-TCL) לרוכשת סי-קום מקבוצת ח.י. אלקטרוניקה רכיבים בע"מ, בתמורה לכ-18 מיליון שקל. על-פי ההצעה, תשלם הרוכשת סכום של 14.8 מיליון שקל, תוך עריכת עדכונים מסוימים לסכום, ובהם מחזור המכירות. מתוך התמורה, סך של 3.6 מיליון שקל ישולם במזומן, והיתרה בפרישה של 36 חודשים. בסך-הכול ההצעה נושקת ל-18 מיליון שקל [להרחבה].

רני צים השקיע בימים האחרונים כ-200 אלף שקל ברכישת מניות החברה הנושאת את שמו. את הרכישות, שנעשו בכמה עסקאות, ביצע צים לפי מחיר מניה הקרוב ל-2.3 שקלים - גבוה בכ-2.5% משוויה הנוכחי, הקרוב ל-2.2 שקלים, ומשקף לצים סנטרס שווי של כ-250 מיליון שקל - דומה לשווי שלפיו הונפקה החברה בשבועות האחרונים.

מניית רני צים  מרכזי קניות (צים סנטרס) החלה להיסחר בבורסה לפני כשבועיים, לאחר שהשלימה הנפקת מניות ראשונית (IPO), שבמסגרתה גייסה כ-60 מיליון שקל, ומאז שהחלה להיסחר שמרה על יציבות [לקריאה נוספת].

הצעת הרכש של דלק קבוצה  למניות דלק אנרגיה  שבידי הציבור אינה נדיבה מספיק ולכן יש לדחות אותה, זאת לדברי מספר בעלי מניות פרטיים בדלק אנרגיה. 

בעלי המניות טוענים כי גם הפעם קבוצת דלק של יצחק תשובה לא הפיקה לקח מכישלונה רב השנים בהגשת 5 הצעות רכש ללא פרמיה למשקיעי דלק אנרגיה. לכן, "בכוונתם של מחזיקי מניות דלק אנרגיה מן הציבור לדחות את הצעת הרכש/חליפין במתכונת שהוגשה להם ע"י קבוצת דלק. אין בכוונתינו להעביר את מניותיהם האיכותיות לקבוצת דלק כנגד תמורה מאד מורכבת שאינה כוללת פרמיה מכובדת" [להרחבה].

גזית גלוב   אופקו  וסודהסטרים  ומזור רובוטיקה  ריכזו עניין חיובי. ביוטיים  נפלה במסחר היום.

המלונאי דוד פתאל ממשיך להרחיב בקצב מהיר את רשת המלונות שלו באירופה. חברת פתאל החזקות החזקות דיווחה הבוקר כי התקשרה בהסכם לרכישת חברת החזקות הולנדית המחזיקה בזכויות בעלות, שכירות וניהול ב-12 בתי מלון במדינה זו הכוללים 1,938 חדרים. לפתאל ניתנה תקופת בלעדיות של כחודש וחצי (עד ל-29 במאי השנה) במהלכה היא אמורה לבצע בדיקות נאותות לחברה ההולנדית לקראת חתימה על הסכם הרכישה הסופי. סכום הרכישה נקבע על כ-160 מיליון אירו (כ-700 מיליון שקל) והוא יותאם למזומנים ולחוב של החברה ההולנדית (לסיפור המלא).