נעלי בריל: לקריסת ניין ווסט בארה"ב אין השפעה בישראל

עפ"י דיווחים בארה"ב, ניין ווסט בדרך להכריז על פשיטת רגל • חברת בריל, שמחזיקה בזיכיון של ניין ווסט בישראל עד סוף 2019, מפעילה 37 חנויות של המותג האמריקאי בשוק המקומי

חנות ניין ווסט Nine West / שאטרסטוק
חנות ניין ווסט Nine West / שאטרסטוק

לא רק בישראל נופלות רשתות אופנה, ועסקי קמעונאות אחרים חווים אף הם תהפוכות אדירות במודלים העסקיים שלהם. מדובר במגמה גלובלית שמורגשת גם, ואף בעיקר, בארה"ב, שם יש גלי הדף גדולים בהרבה לעוצמה הגדלה של המכירות באונליין ולשינויים באופי הצריכה.

בסוף השבוע האחרון נודע על עוד קמעונאית אופנה משמעותית שבדרך להרים ידיים: רשת ההנעלה והאקססוריז ניין ווסט (Nine West) נמצאת בדרך להכרזה על פשיטת רגל - כך דיווחה סוכנות רויטרס על-פי מקורות הקרובים לנושא.

בישראל פועלות כ-37 חנויות תחת המותג ניין ווסט, תחת זיכיון שניתן לחברת בריל, שמבהירה כי "אין כל השפעה על פעילות הרשת בישראל".

לפי הדיווחים בארה"ב, ניין ווסט, שלה כ-37 חנויות בישראל, צפויה לסכם בקרוב על מכירת זכויות השימוש במותג הדגל שלה לקבוצת Authentic Brands, כך שתוכל להחזיר חלק מחוב בהיקף של כ-1.5 מיליארד דולר ולהפעיל תוכנית הבראה שתאפשר לה לצאת מהליך ההגנה מפני נושיה. בחודש שעבר לא שילמה הרשת את הריבית על אגרות החוב שלה, ולכן החלה תקופה של 30 יום שלאחריה הרשת תוכרז כפושטת רגל אם לא תעמוד בתשלומי הריבית.

רשתות קמעונאות אופנה רבות בארה"ב מתמודדות עם קשיים רבים, בעת שהצרכנים קונים יותר ויותר אביזרים באינטרנט. בשנה שעברה הכריזו יותר מ-15 רשתות על פשיטת רגל, ביניהן גם המתחרה הגדולה של ניין ווסט, קבוצת ארסולס (Aerosoles). כאמור, מדובר במגמה שעשתה עליה ומורגשת היטב גם בארץ, בין היתר בשל קריסתן של רשתות אופנה מקומיות כמו הוניגמן, סליו, מיש מיש, יפו תל-אביב ואחרות. הסיבה העיקרית - המעבר של הצרכנים לאינטרנט, תוך ביצוע קנייה מהירה, מכל מקום וכזו הפטורה ממע"מ, מה שפוגע קשות בקניות ברשתות בארץ.

בישראל יש נוכחות למותגים של ניין ווסט, וזאת באמצעות חברת בריל  תעשיות נעליים הציבורית, שנסחרת בבורסה לפי שווי של 50.2 מיליון שקל, לאחר שביום המסחר האחרון בשבוע שעבר איבדה 4.4%, בדומה למגמה השלילית בכל הבורסה. מתחילת השנה איבדה מניית בריל 18% מערכה.

בריל, שבשליטת אליעזר בוסקילה, מחזיקה כיום בזכויות על מותג ניין ווסט בישראל, על-פי ההסכם בין הצדדים שנחתם ביולי 2016. הסכם הזיכיון על המותג בישראל נמצא בידיה של בריל עד סוף 2019 עם תקופת אופציה עד סוף שנת 2024. תנאי האופציה האמורה אינם ידועים. ההסכם של בריל עם ניין ווסט הולדינגס האמריקאית כולל זכויות לשיווק בישראל של מותגים נוספים כמו אן קליין, איזי ספירייט, בנדונלינו וניין אנד קו.

בין היתר מבצעת בריל רכש ויבוא נעליים, תיקים ואביזרי אופנה, משלל מותגים בינלאומיים וישראלים, ביניהם גם מספר מותגים השייכים לקבוצת ניין ווסט הולדינגס האמריקאית. מדובר במוצרי הנעלה אופנתיים לנשים ואביזרי אופנה שונים. מהדוחות הכספיים של בריל ל-2017 עולה כי מכירות מוצרי ההנעלה מהווים כ-85% מסך המכירות של המותג.

החברה מפעילה מעל 30 חנויות ניין ווסט, שהאחרון מבניהם נפתח רק לאחרונה בקניון גינדי TLV בתל-אביב וכמו כן משווקת חלק ממוצרי ניין ווסט לרשתות וחנויות פרטיות. בבריל אומרים כי "המותג פונה לטווח גילאים של 25-50 מקבוצה סוציו-אקונומית בינונית-גבוהה".

בקבוצת בריל מתכננים לפתוח בחודש הקרוב אתר סחר מקוון למכירת נעליים עם מגוון רחב של מותגי הנעלה תחת השם "סטפ אין" (STEP IN). בין היתר ישווקו באתר זה מוצרי ניין ווסט.

לדברי דן איתמר, סמנכ"ל השיווק והאסטרטגיה של קבוצת בריל, "הצרכנית הישראלית אוהבת את המותג האמריקאי ניין ווסט", ועל כן הוא מצהיר: "רשת ניין ווסט תמשיך להוביל את תחום אופנת נעלי הנשים בישראל".