הסטארט-אפ הסיני המפחיד שגייס 600 מיליון דולר מעליבאבא

המיזם מתמקד בפיתוח מערכות לזיהוי פנים באמצעות בינה מלאכותית, ונמצא כבר בשימוש ממשלת סין • לאחר הגיוס הנוכחי, החברה שהוקמה לפני 3 שנים בלבד מוערכת בטווח שבין 3-4.5 מיליארד דולר

סנסטיים / צילום: באדיבות החברה
סנסטיים / צילום: באדיבות החברה

סטארט-אפ הבינה המלאכותית הסיני SenseTime גייס 600 מיליון דולר בסבב C בהובלת ענקית האונליין הסינית עליבאבא. לדברי סנסטיים, זהו סכום הכסף הגדול ביותר שגייסה חברת בינה מלאכותית מאז ומעולם.

סנסטיים טוענת שכיום היא חברת ה-AI בעלת השווי הגבוה בעולם, אך לא סיפקה הערכת שווי עדכנית - לדבריה מכיוון שהיא נמצאת כרגע בסבב המשך, C+. לפי בלומברג, השווי המוערך העדכני עומד על 3 מיליארד דולר (החברה הכחישה זאת), ובטק-קראנץ' העריכו אותו ב-4.5 מיליארד. ביולי סנסטיים גייסה 410 מיליון דולר בסבב B בהובלת קרן Sailing Capital המגובה בידי ממשלת סין, וחברת CDH Investments. אז הוערך שוויה ביותר מ-1.5 מיליארד דולר.

החברה מתמחה במערכות לזיהוי וניתוח פנים מתמונות ומווידאו בקנה מידה רחב. היא עובדת עם ממשלת סין, שמשתמשת במערכות שלה במערכת המעקב העצומה שפרוסה ברחבי המדינה. סנסטיים מעבדת נתונים שנאספים בידי 170 מיליון מצלמות האבטחה, ובידי מערכות חדשות יותר הכוללות משקפיים חכמים שמרכיבים השוטרים הסינים. לפי בלומברג, גם תמונות שצולמו בטלפונים שיוצרו בסין מנותחים בידי התוכנה של סנסטיים. המערכת לומדת כל העת מצילומי האבטחה המוזנים אליה כדי לספק יכולות זיהוי גבוהות יותר.

השירות שמפתחת החברה בימים אלה זכה לשם הקוד Viper. מטרתה של החברה היא שווייפר יתמודד עם מאה אלף שידורים חיים בו זמנית, כולל מידע שיגיע ממצלמות מהירות, מכשירי כספומט וסורקי פנים במשרדים. כך תוכל המשטרה הסינית להשתמש במערכת כדי לנטר כל דבר בזמן אמת: מתאונות דרכים ועד מיקומי חשודים בפשע. זה נשמע מדאיג כשמדובר במשטר דיקטטורי כמו סין, ולדברי פעילי זכויות אדם החשש מוצדק: כבר כיום, הם מעידים, סין נעזרת במערכות מסוג זה כדי לעקוב אחר מתנגדי משטר ולדכא מיעוטים.

המנכ"ל לי שו אמר לטק-קראנץ' שהחברה מתכננת להשתמש בכסף שגויס כדי להרחיב את נוכחותה הבינלאומית ו"להרחיב את היריעה לעוד אפליקציות תעשייתיות של AI". החברה תשקיע בתחומים כמו נהיגה אוטונומית, מציאות מוגברת (AR) ועוד. לפי סנסטיים, פרט לממשלת סין יש לה יותר מ-400 לקוחות בתחומים כמו מובייל, רכב, פינטק ושירותי עיר חכמה. הם כוללים את הונדה, אנבידיה, וויבו, וואווי, אופו, שיאומי, Vivo, UnionPay, ו-China Merchants Bank.

כדי לעמוד ביעדיה השאתפניים, סנסטיים תשתמש בכספים שיגויסו בין היתר לשיפור התשתיות וכוח המחשוב, ומתכננת לבנות לפחות חמישה מחשבי על בשנה הקרובה. מטרה נוספת של הגיוס הענקי היא לגייס מומחים וכשרונות בתחום הבינה המלאכותית, שמשכורותיהם הופכות גבוהות יותר ויותר . החברה מעוניינת להגדיל בשליש את מספר העובדים שלה ולהגיע ל-2,000 עד סוף השנה.

בין המשקיעים הנוספים בגיוס הנוכחי ניתן למצוא את קרן Temasek Holdings בבעלות ממשלת סינגפור; חברת האי-קומרס הסינית Suning.Com; חברת סאניאנג, המוכרת בארץ בעיקר מתחום האופנועים, אך פועלת במגוון רחב של תחומים: כיום היא מפתחת את "חנות העתיד", והיא נעזרת בטכנולוגיית זיהוי הפנים של סנסטיים כדי לאפשר תשלום ויציאה מהחנות ללא אנשי צוות, וגם לטובת ניתוח הלקוחות באמצעות מערכות ביג דאטה. בסבב הקודם של החברה השתתפה גם ענקית השבבים קוואלקום. ג'ו טסאי, סגן יו"ר עליבאבא, מסר כי "התרשמנו במיוחד מיכולות המחקר והפיתוח של החברה בלמידה עמוקה וראייה ממוחשבת. עליבאבא כבר רואה תועלת מוחשית מההשקעות שלנו ב-AI ואנחנו מחויבים להמשיך ולהשקיע".

המשרדים של סנסטיים נמצאים בבייג'ין וגם בהונג-קונג, ולפי CB Insights היא כיום חברת ה-AI הגדולה בסין. החברה הוקמה ב-2014, ולפי דיווחים כיום היא רווחית. הסטארט-אפ המתחרה בה בתחום זיהוי הפנים, Megvii, גייס 460 מיליון דולר בשנה שעברה.

תעודת זהות | SenseTime 
עיסוק: ניתוח פנים ואפליקציות בינה מלאכותית
הקמה: 2014
מיקום: בייג'ין והונג-קונג
עובדים: 1,500
גיוסי הון (כולל הנוכחי): 1.07 מיליארד דולר
משקיעים בולטים: עליבאבא, קוואלקום, Temasek Holdings, Sailing Capital, CDH Investments, Suning.Com