האשמות נגד יוטיוב: אוספת נתונים על ילדים בניגוד לחוק

תלונה שהוגשה לרשות הסחר הפדרלית דורשת לחקור את ענקית המדיה הנמצאת בבעלות גוגל • ביוטיוב דוחים את הטענות ומציינים כי החברה אף פעלה להקים אפליקציה ייעודית לילדים בשם יוטיוב קידס

youtube / צילום: שאטרסטוק
youtube / צילום: שאטרסטוק

תלונה שהוגשה לסוכנות הסחר הפדרלית בארה"ב (FTC) ע"י 23 ארגונים דורשת לחקור ולהחיל סנקציות על יוטיוב בשל עבירה על חוקים המגנים על ילדים. לפי טענת הארגונים, ביוטיוב נאספים נתונים אישיים על ילדים מתחת לגיל 13 ואף מפרסמות מודעות המיועדות לילדים, פעולות המהוות הפרה של החוק. בין הארגונים נמנים ארגונים להגנה על ילדים, וקבוצות פרטיות וצרכנות. לפי התלונה, למרות הצהרת גוגל לפיה יוטיוב מיועדת רק לבני 13 ומעלה, החברה מודעת לכך שילדים צעירים יותר משתמשים באתר, אוספת עליהם מידע הכולל מיקום, פרטים מזהים על המכשיר ממנו גלשו ומספרי טלפון, וממשיכה לעקוב אחריהם גם כשהם משתמשים באתרים ושירותים אחרים מבלי שהתקבלה לכך הסכמה הורית - כפי שנדרש בחוק ההגנה על פרטיות ילדים באינטרנט.

"במשך שנים, גוגל פטרה עצמה מאחריותה כלפי ילדים ומשפחות בכך שהצהירה בחוסר כנות שיוטיוב - אתר שמלא בסרטים מצוירים פופולריים, שירי ילדים ומודעות לצעצועים - אינו מיועד לילדים מתחת לגיל 13" אמר לעיתון "הגרדיאן" ג'וש גולין, ממובילי הקמפיין "ילדות נקייה מפרסומות". הוא טען כי "גוגל מרוויחה רווח עצום מהמודעות שהיא מכוונת לילדים וחייבת לעמוד בדרישות החוק. זה הזמן שה-FTC יעמתו את גוגל עם האחריות החוקית לאיסוף הדאטא הלא חוקי ופרקטיקות הפרסום שלה".

ג'ף צ'סטר מהמרכז לדמוקרטיה דיגיטלית הוסיף כי "בדיוק כמו פייסבוק, גוגל מיקדה את המשאבים הרבים שלה בעשיית רווח במקום בהגנה על פרטיות". ג'יימס פ. סטייר מהארגון Common Sense אמר כי "הגיע הזמן שגוגל תהיה שקופה לחלוטין ותחיל מדיניות חדשה ואחראית. אנחנו מצפים ממנה לעבוד בצמידות עם פעילים בתחום ולמסור להורים מידע על אפשרויות שליטה הורית, ועל פרקטיקות איסוף המידע של יוטיוב כך שיוכלו לבצע בחירות מודעות בנוגע לתוכן אליו הם מרשים לילדים לגשת ועל הדרכים להגן על פרטיותם". הארגונים אף הצהירו כי בין הערוצים הפופולריים ביוטיוב נמצאים אלה שמכוונים לילדים.

מדובר יוטיוב נמסר ל"גרדיאן" כי "הגנה על ילדים ומשפחות תמיד הייתה עדיפות עליונה עבורינו. נקרא את התלונה ביסודיות ונעריך האם יש דברים בהם נוכל להשתפר. מכיוון שיוטיוב לא מיועדת לילדים, השקענו מאוד ביצירת אפליקציית יוטיוב קידס כדי להציע אלטרנטיבה עבורם". אפליקציית יוטיוב קידס יצאה ב-2015, והיא מעוצבת כך שתראה תוכן המתאים לילדים. לאחרונה נשכרו אלפי בודקי תוכן עבור הפלטפורמה הכללית של יוטיוב לאחר שהחברה התמודדה עם ביקורת על תוכן אלים ופוגעני רב שהופץ בה, כולל תוכן מטריד המיועד לילדים וסרטונים המציגים התעללות בילדים.