עזריאלי ושיכון ובינוי יקימו פרויקט מיחזור פסולת ליד ראשל"צ

שתי החברות זכו במכרז ממשלתי להקמת המתקן לטיפול בפסולת עירונית באזור השפד"ן ההשקעה צפויה להסתכם ב-750 מיליון שקל

החברות שיכון ובינוי (באמצעות חטיבת הזכיינות שלה) ועזריאלי (באמצעות החברה הנכדה GES) זכו במכרז על זיכיון בשיטת BOT של החשב הכללי במשרד האוצר ושל המשרד להגנת הסביבה, לתכנון, הקמה, מימון והפעלה של מתקן לטיפול מכני וביולוגי (MBT) בפסולת עירונית באזור השפד"ן, הסמוך לראשון-לציון.

שתי החברות דיווחו כי החברה הייעודית Zero Waste, שבה מחזיקות שיכון ובינויו-GES בחלקים שווים, נבחרה לצורך הקמת המתקן והפעלתו. ההשקעה בהקמה צפויה להסתכם ב-750 מיליון שקל, ותקופת ההפעלה תימשך 29 שנים.

הביצוע של הפרויקט כפוף להשלמת סגירה פיננסית, שאמורה להתבצע בתוך 15 חודשים, ובמסגרתה אמורה Zero Waste, בין השאר, להשיג את המימון הנדרש לביצוע הפרויקט. לאחר שתושלם הסגירה הפיננסית, אמור המתקן לקום בתוך כשלוש שנים וחצי (כולל תקופת הרצה).

המתקן אמור לקלוט אלפי טונות של פסולת ביתית בשנה ולסייע בצמצום שיעור הפסולת העירונית המופנית כיום להטמנה. באמצעותו, תוך שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, יופרדו תוצרי מיחזור, כמו מתכות, פלסטיק, זכוכית וניר, לצד ייצור של חשמל "ירוק" מגז טבעי וקומפוסט, שיופקו בתהליכים ביולוגיים משיירי מזון ופסולת אורגנית.

המתקן מבוסס על טכנולוגיה של חברת Strabag הגרמנית, השותף הטכנולוגי וספק הידע למתקן. שטראבאג, המחזיקה בפטנטים לטיפול מתקדם בפסולת ונחשבת למובילה בעולם בתחום, הקימה עשרות מתקנים מסוג זה במדינות אירופה.

כיום מוטמנים בכל שנה כ-80% מהפסולת הביתית המיוצרת בישראל - מרביתה בבורות הטמנה מיוחדים בנגב. עם זאת, ההטמנה עלולה לגרום לזיהום קרקע ומי תהום, כך שבארץ, במקביל לנעשה בעולם, יש צורך בהקמת פרויקטים שונים להפרדה ומיחזור פסולת תעשייתית וביתית, לצד ניצול אפשרויות להפקת חשמל מפסולת אורגנית.

פרויקטים נוספים דומים צפויים לקום בישראל בשנים הבאות כדי לקלוט ולטפל בכמויות האשפה הביתית וכדי לעמוד ביעדי המשרד להגנת הסביבה, שכוללים צמצום מהותי של פעילות המטמנות בעשור הבא.

מניית שיכון ובינוי  (שו"ב) רשמה אתמול עלייה של 2%, ואילו עזריאלי  נסחרה בעלייה קלה. שוויה של שו"ב בבורסה הוא כ-2.4 מיליארד שקל, לאחר ירידה של קרוב ל-30% במניה בשנה האחרונה, בין השאר, על רקע חקירה בנוגע לקבלת שוחד לכאורה על ידי בכירים בחברה שהיו קשורים לפעילותה בקניה.

קבוצת הנדל"ן עזריאלי נסחרת בבורסה לפי שווי של כ-20 מיליארד שקל, לאחר ירידה של 10% בשנה האחרונה.

אלון רווה, מנכ"ל שיכון ובינוי זכיינות, ציין כי "אני מזמין את הרשויות המקומיות באזור דרום גוש דן והשפלה להצטרף אלינו כלקוחות ולסייע במאמץ להקטנת כמות הפסולת המוטמנת. הפרויקט יעמיד את ישראל בשורה אחת עם מדינות כמו גרמניה, אנגליה וספרד שכבר הקימו ויישמו בהצלחה מתקנים מסוג זה אשר מטפלים בכמויות האשפה האדירות שמופקות בערים הגדולות בשיטות חדשניות".