ישראל מובילה בקצב הקליטה של נשים לשוק העבודה

לפי סקירה שפרסם היום בנק לאומי, בין השנים 2008 ל-2016 נרשמה בישראל צמיחה של 3.2% בשיעור ההשתתפות של נשים בכוח העבודה - הגבוה מבין המדינות המתקדמות • שיעור האבטלה בישראל הוא מהנמוכים בעולם המפותח

גיל בפמן / צילום: תמר מצפי
גיל בפמן / צילום: תמר מצפי

קצב הקליטה של נשים לשוק העבודה הישראלי הוא הגבוה מבין המדינות המתקדמות - כך אומר הכלכלן הראשי בבנק לאומי, ד"ר גיל בפמן.

מסקירה שפרסם היום (ד') הבנק עולה כי שיעור האבטלה במשק המקומי הוא מהנמוכים בעולם המפותח, ובמקביל שיעורי התעסוקה וההשתתפות בכוח העבודה הם גבוהים מהממוצע של המדינות המפותחות. על-פי הסקירה "מנתונים שפורסמו בימים האחרונים על-ידי קרן המטבע הבינלאומית (IMF) עולה כי לא זו בלבד שהמשק המקומי בולט לחיוב בנתוני הקצה של שוק העבודה, אלא הוא גם בולט מבחינת קצב השיפור. בחינה של נתוני 2016 לעומת 2008 (כלומר בתקופה שלאחר פרוץ המשבר הפיננסי הגלובאלי) מעלה כי שיעור ההשתתפות הכללי בישראל עלה בכ-1.3%, כאשר רק בגרמניה ובצ'כיה השיפור היה מעט גבוה יותר. ניתוח הנתונים לפי מגדר, מצביע על גידול בשיעור ההשתתפות של נשים במרבית המדינות המפותחות באותה תקופה, תוך ירידה בשיעור זה בקרב אוכלוסיית הגברים". בפמן הוסיף כי "עם זאת יש לציין, כי לא מדובר בירידה משמעותית בהשוואה למדינות מפותחות אחרות".

בפמן מדגיש כי בישראל נרשם הגידול המשמעותי ביותר בשיעור ההשתתפות של נשים בכוח העבודה (כ-3.2%), מבין המדינות המפותחות, בין השנים 2008 ל-2016 בעוד שבמדינות מפותחות מובילות, כגון: גרמניה, יפן, בריטניה וצרפת, נרשם גידול מתון יותר ובמדינות אחרות, כמו ארה"ב, אף חלה ירידה. לדבריו "נתונים אלה מדגישים את חוסנו של שוק העבודה המקומי בשנים האחרונות, גורם אשר תומך במצבם הכלכלי של משקי הבית המקומיים ולפיכך משפיע לחיוב על הביקוש לצריכה פרטית".

בבנק לאומי מציינים כי נתוני התעסוקה לחודש פברואר 2018 מצביעים על המשך התמונה החיובית בשוק העבודה המקומי. אמנם חלה עלייה קלה בשיעור האבטלה בקרב גילאי 15 ומעלה, 3.8% לעומת 3.7% בינואר, אולם הוא עדיין מצוי בסביבת שפל היסטורית. במקביל, חלה עלייה חדה של 0.6% בשיעור ההשתתפות בכוח העבודה לרמה של 64.2%. זאת, בין היתר, על רקע גידול של כ-39 אלף מועסקים, שהוא הגידול החד ביותר מאז חודש אוגוסט 2015. עם זאת, יש לציין שבחודש פברואר חל גידול במספר המועסקים במשרות חלקיות לעומת ירידה קלה במספר המשרות המלאות.