שיעור החברות בבורסה עם הערת "עסק חי" ירד מתחת ל-10%

עפ"י חברת המידע העסקי CofaceBdi, "עדיין מדובר באחת מכל 11 חברות בבורסה שנמצאת בסכנת קריסה מיידית - כך שיש עוד מקום לשיפור"

תהילה ינאי / צילום: עודד קרני
תהילה ינאי / צילום: עודד קרני

על רקע הצמיחה הכלכלית הבריאה בישראל ובעולם, והגאות בשוקי האג"ח והמניות, לצד שנה נוספת של ריבית אפסית, חל בשנת 2017 שיפור נוסף במצבן של החברות הציבוריות, שמניותיהן נסחרות בבורסה של תל-אביב, כאשר לראשונה מאז 2012 שיעור החברות שלהן הערות "עסק חי" בדוחות הכספיים ירד מרמה של 10%.

מבדיקה שביצעו כלכלני חברת המידע העסקי CofaceBdi, עולה כי שיעור החברות שלהן הערת "עסק חי" עומד כיום על 9.1% בלבד, לעומת 11.8% שנה ב-2016 ו-12.5% מהחברות שנסחרו בבורסה ב-2015.

הערת "עסק חי" היא תמרור אזהרה חמור לבעלי המניות והחוב של החברה, והיא משולבת בדוחות הכספיים על ידי רואי החשבון המבקרים של החברה, כשהם מעריכים כי החברה עלולה שלא לשלם את מלוא התחייבויותיה - בעיקר החובות שאמורים להיפרע בתוך זמן קצר.

בדומה לשנים קודמות, גם ב-2017 מרבית ההערות "עסק חי" (28% מהדוחות שכללו הערה כזו) היו של חברות מתחום הביומד. זאת, מכיוון שמרבית החברות הפעילות בתחום זה הן חברות פיתוח, שעדיין לא מייצרות תזרים מזומנים ממכירות, וזקוקות לגיוסי הון עד שיגיעו לשלב המכירות. כרבע מההערות "עסק חי" נרשמו בדוחות של חברות השקעה והחזקות, 15% בדוחות של חברות מתחום הנדל"ן והבינוי, ושיעור דומה של חברות מתחום הטכנולוגיה.

שיעור הדוחות
 שיעור הדוחות

24 חברות נמחקו מהמסחר ב-2017

בין החברות שלראשונה נרשמה הערת "עסק חי" בדוחותיהן ב-2017: גו.די.אם השקעות של דב גולדשטיין וחברת יוזר טרנד, הנמצאת בשליטת סוחר השלדים הבורסאיים כפיר זילברמן. חברות שלהן יש הערת "עסק חי" כבר כמה שנים: אפריקה ישראל, שהפכה לחדלת פירעון לפני קרוב לשנתיים ונותרה עם חוב של כ-3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה, שאישרו בסוף ינואר את מכירת השליטה בה לאיש העסקים מוטי בן משה (השלמת ההסדר מול בעלי האג"ח נתקלה בהתנגדות של רשות המסים ועדיין נמצאת בהתדיינות בבית המשפט); וחברת ארנה סטאר גרופ, הנמצאת בשליטת מרכוס וובר.

ב-CofaceBdi מציינים עוד כי נכון לסוף 2017 נסחרו בבורסה 582 חברות, לאחר שבמהלך השנה נמחקו מהמסחר 24 חברות כתוצאה ממהלכי מיזוג, פדיון מוקדם של אג"ח, הצעות רכש ועוד, ומנגד נוספו אליה 37 חברות. גם כאן נרשם שיפור במגמה שלילית, שהביאה לצמצום מתמשך במספר החברות הבורסאיות מאז 2008: בשנת 2016 נסחרו בבורסה 569 חברות, לאחר צניחה של 29% במספר החברות בבורסה מאז 2008, אז נסחרו בה יותר מ-750 חברות.

לדברי תהילה ינאי, מנכ"לית משותפת ב-CofaceBdi, "שיעור ההערות 'עסק חי' אמנם רושם שיפור, אבל עדיין מדובר באחת מכל 11 חברות בבורסה, שנמצאת בסכנת קריסה מיידית - כך שיש עוד מקום לשיפור רב. אנחנו רואים מאמצים גדולים של הנהלת הבורסה להביא למסחר חברות איכותיות בתחומי עיסוק שונים, והשנה גם ראינו הנפקה משמעותית גדולה של פתאל בבורסה, בשווי של יותר מ-4 מיליארד שקל - ההנפקה הגדולה בבורסה מאז 2010".