מי את מניקיי - הקרן שתהפוך לבעלת המניות הגדולה בבורסה

הקרן, שתרכוש כ-20% ממניות הבורסה לפי שווי של כ-550 מיליון שקל, הוקמה ב-2008 ובין משקיעיה המיליארדר האוסטרלי פרנק לואי וגולדמן זאקס

איתי בן זאב / צילום : יעל ארנון
איתי בן זאב / צילום : יעל ארנון

הבורסה לני"ע בתל אביב הודיעה אתמול על מהלך דרמטי - הוצאת השליטה בה מידי הבנקים, והעברת רוב מניותיה לידיהם של בעלי מניות זרים ושל הציבור הרחב. במסגרת זו הודיעה הנהלת הבורסה, בראשות המנכ"ל איתי בן זאב, כי בהמשך למנדט שקיבלה ממחזיקים בכ-72% מניותיה, למכור עד מחר (18 באפריל) את המניות הללו לצד שלישי, היא בחרה בקרן ההשקעות האמריקאית Manikay Partners (מניקיי), שתרכוש 19.9% ממניות הבורסה תמורת כ-31 מיליון דולר, ותהפוך לבעלת המניות הגדולה בה. העסקה עם מניקיי משקפת לבורסה בת"א שווי של כ-550 מיליון שקל.

במקביל, מתכוונת הבורסה למכור את יתרת המניות שהועמדו על-ידיה למכירה (כ-52%) לעוד חמישה גופים זרים שטרם נבחרו, שיחזיקו בסוף ההליך פחות מ-5% מהמניות, כל אחד. מתוך מניות אלה יונפקו לציבור עוד ברבעון האחרון השנה לפחות 30% ממניות הבורסה. בחודשים האחרונים הבהירה הבורסה, כי לאחר שהפכה לחברה למטרות רווח - עם שינוי מבנה הבעלות בה - היא מעוניינת למכור את השליטה בה לידי בורסה זרה או רשת בורסות זרה. זה לא קרה, הגם שגורמים מעורים אומרים, כי התקבלו הצעות לרכישת המניות מצד בורסות זרות.

קרן אמריקאית עם שורשים אוסטרליים

אז מיהי הקרן הזרה שצפויה להפוך לבעלת המניות הגדולה בבורסה בת"א? מניקיי, שאינה שם מוכר בישראל, היא חברת השקעות אמריקאית שלמייסדיה שורשים אוסטרליים, והיא מתמחה בהשקעות אלטרנטיביות. הקרן הוקמה בשנת 2008, בשיא המשבר הכלכלי בעולם, כשגייסה בתחילה כ-300 מיליון דולר.

כיום מנהלת הקרן ככל הידוע 2.5-2 מיליארד דולר, ובישראל היא הולכת להשקיע כאמור קצת יותר מ-30 מיליון דולר. עם המשקיעים בקרן נמנים כמה שמות מפורסמים, בהם משפחת לואי האוסטרלית (Lowy) בראשות המיליארדר פרנק לואי ובנק ההשקעות הבינלאומי גולדמן זאקס. הקרן יושבת בניו יורק ומחזיקה משרדים בלונדון וסידני.

פרנק לואי, בן 87, הוא איש עסקים אוסטרלי יהודי, ניצול שואה יליד צ'כוסלובקיה. בצעירותו עלה לישראל והתגורר בה מספר שנים, אך ב-1952 היגר עם משפחתו לאוסטרליה, והחל שם את הקריירה העסקית שלו. הוא הקים את קבוצת Westfield, המנהלת רשת קניונים. לפי פורבס, הונו מוערך ב-5.9 מיליארד דולר.

על פי הבורסה, מניקיי רשומה ברשות האמריקאית לניירות ערך (SEC), וכן מחזיקה באמצעות חברות בנות שבבעלותה המלאה גם ברישיון של רשות ניירות הערך וההשקעות של אוסטרליה (ASX) ושל רשות הניהול הפיננסי (FCA) בבריטניה, ו"כפופה לרגולציה שלהן". היבט זה יסייע למניקיי ולבורסה הישראלית לצלוח את משוכת קבלת האישורים מהרגולציה הישראלית, ובראשה רשות ני"ע, שאותה מובילה היו"ר ענת גואטה, שזו אולי תהיה ההחלטה החשובה הראשונה שלה.

ניסיון בהשקעות בבורסות בעולם

בבורסה ממשיכים ומספרים כי למנהלי מניקיי יש "ניסיון עשיר בהשקעות ותפעול בבורסות בעולם הודות למעורבות במספר רב של עסקאות בורסאיות, לרבות בבורסת המניות של ניו יורק, הבורסה של שיקגו (CME), בורסת החוזים העתידיים והאופציות של שיקגו (CBOT), הבורסה של אוסטרליה (ASX), בורסת החוזים העתידיים של סידני, הבורסה של פילדלפיה, בורסת החוזים העתידיים של מונטריאול, מערכת המסחר האלטרנטיבית BIDS ו-MarketAxess, ובורסות נוספות". מקימי הקרן, ראסל אבוד ושיין פיינמור, שימשו כדירקטורים של הבורסה האוסטרלית במשך שנים.

כמו כן, מניקיי כבר ביצעה השקעות ישירות במניות של בורסות, ומהבחינה הזאת העסקה בישראל לא תהיה ראשונה מסוגה עבורה. בין היתר מדובר ברכישת החזקות בבורסת יורונקסט לאחר פיצולה מ-ICE, בבורסת פרנקפורט, בבורסת לונדון, בבורסת טורונטו, בנאסד"ק OMX, בבורסה של מוסקבה ובבורסת BM F Bovespa מברזיל.

בבורסה המקומית ציינו עם ההודעה על העסקה עם מניקיי, כי הקרן "רואה את השקעתה בבורסה בתל אביב כשותפות אסטרטגית ארוכת-טווח", ושהיא תעמיד לשירותה את "הידע שלה ואת ניסיונה ותעניק לה גישה למשאבים, לזרם העסקאות ולרשת הקשרים שלה בתעשיית הבורסות העולמית".

המייסד: מנהל מוביל בתחום הגידור

מייסד הקרן והשותף המנהל שלה הוא שיין פיינמור (Shane Finemore), בכיר לשעבר במערך ניהול ההשקעות של בנק ההשקעות הבינלאומי UBS, שהוגדר על-ידי הפייננשל רוויו כאחד ממנהלי קרנות הגידור האוסטרלים המובילים. שותפו, ויו"ר הקרן, הינו ראסל אבוד, שגם לו ניסיון רב בעולם הפיננסי, בין היתר ב-UBS.

השלמת העסקה עם מניקיי צפויה תוך כחודשיים, לאחר קבלת חוות הדעת של הרשויות השונות. "שיין פיינמור מקרן מניקיי מביא ערך רב לעסקה, יותר ממה שתביא לה בורסה אחרת. אין לו ניגוד עניינים, והוא מכיר לא רק בורסות כי אם גם ברוקרים גדולים ובינלאומיים ברחבי העולם", אומר גורם מעורה, שמציין כי "בבורסה גאים ומרגישים שלמים עם העסקה".

כאמור, הנהלת הבורסה רצתה למכור 72% ממניותיה, ועל פי ההערכות היו לה כמה הצעות, כולל מבורסות זרות. אבל, משום שהעברת השליטה בבורסה לבורסה זרה כמוה כהעברת אחריות על משאב לאומי - זוהי הבורסה היחידה לניירות ערך בישראל - עלה החשש שמהלך שכזה לא יאושר לבסוף על-ידי הרגולציה. בבורסה גם חילחלה ההבנה שהעברת השליטה לבורסה אחת, גדולה ובינלאומית ככל שתהיה, עלולה לחסום שיתופי פעולה עם בורסות זרות, ובכלל זה רישום כפול.

כמו כן, ככל הידוע הבורסות הזרות רצו רוב בדירקטוריון, בעוד שהחוק דורש רוב של דח"צים. זה הוביל לשינוי כיוון בבורסה, שבחרה במסלול של היתרי החזקה - מה שיהיה קל יותר להעביר ברגולציה מאשר היתר שליטה.

לפיכך, קרן מניקיי, שתהיה בעלת המניות הגדולה בבורסה, היא לא בעלת שליטה כי אם בעלת היתר החזקה - ופירוש הדבר שהיא כמו בעל מניות אחר, עם 19.9%, ועם דירקטור אחד מטעמה בחברת הבורסה.