לא עוד "שטחים כבושים" בדוח זכויות האדם של ארה"ב

הדוח החדש שפורסם אתמול מתייחס ל"ישראל, רמת הגולן, הגדה המערבית ועזה" ללא "שטחים כבושים" לראשונה מזה 50 שנה • השינוי – בעקבות דרישת שגריר ארה"ב בישראל, דיוויד פרידמן

דיויד פרידמן / צילום: יולי גריפאס, רויטרס
דיויד פרידמן / צילום: יולי גריפאס, רויטרס

דוח זכויות האדם של משרד החוץ האמריקאי לשנת 2018 משמיט - בפעם הראשונה מאז 1967 - את המונח "שטחים כבושים" לציון יהודה ושומרון. הפרק שעוסק במצב זכויות האדם בישראל ובשטחים שכבשה במלחמת ששת הימים נושא את הכותרת "מצב זכויות האדם בישראל, רמת-הגולן, הגדה המערבית ועזה". בדוחות בשנים קודמות נשא הפרק על ישראל והשטחים את הכותרת "מצב זכויות האדם בישראל ובשטחים הכבושים".

הדוח הקודם מנה שורה של הפרות זכויות האדם בשטחים וציין שממשלת ישראל נקטה "צעדים מסוימים" לתיקון העוולות והענישה פקידי רשות שנמצאו אחראים להפרות אלה. בדוח החדש, שפורסם אתמול (ו'), נכתב שהסטייט דיפרטמנט ביקש את תגובת ממשלת ישראל על טענות שנעשו הפרות של זכויות האדם. על פי הדוח, "ישראל גורסת, בדרך כלל, שכל התקריות נחקרו ביסודיות ושהוטלה אחריות על הצדדים הנוגעים בדבר, היכן שמתאים, על פי חוק".

פקידי ממשל אמרו אתמול לכתבים כי השמטת המונח "שטחים כבושים" מהדוח נועדה להתאים את נהלי משרד החוץ האמריקאי לאלה של משרדים ממשלתיים אחרים. לדבריהם, כל המשרדים או הסוכנויות בממשל שוב אינם משתמשים במילים "שטחים כבושים" במסמכים רשמיים.

פקיד בסטייט דיפרטמנט אמר לאתר הפוליטי והכלכלי VOX: "השינוי מתייחס לשמות מקובלים של אזורים גיאוגרפים והוא עולה בקנה אחד עם הנהלים שלנו. אנו מאמינים שהשינוי יקל על קוראים שמבקשים לדעת מה מצב זכויות האדם בשטחים הספציפיים האלה (כלומר הגדה, הרמה ועזה)".

בכל זאת, השינוי אינו מוחלט: בדוח 2017, הוזכרה המילה "כיבוש" (או נגזרותיה) 43 פעמים. בדוח 2018 - שש פעמים, על פי מניין של VOX.

השינוי משקף אפוא את האמביוולנטיות של עמדת ממשל טראמפ כלפי השטחים: הוא אינו מצביע בהכרח על כך שהממשל רואה בגדה המערבית וברמת הגולן חלק מישראל, אך, בה בעת הוא מעיד על כך שהממשל שוב אינו רואה בהם שטחים כבושים. יחד עם זאת, פקיד ממשל אמר ל-VOX: "המדיניות שלנו כלפי 'כיבוש' לא השתנתה".

ככל הנראה, מי שדחף לביעור הכמעט מוחלט של "שטחים כבושים" מהדוח הוא שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן, מציין VOX. בדצמבר 2017 דיווח השבועון היהודי המשפיע "פורוורד", כי פרידמן ביקש מהסטייט דיפרטמנט להפסיק להשתמש במונח "שטחים כבושים" לציון הגדה, והציע להחליפו ב"גדה המערבית".

על פי הערכת האתר, השמטת המונח "שטחים כבושים" תרגיז עוד יותר את הפלסטינים, שעדיין מסרבים לקבל את החלטת ממשל טראמפ להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים, ותעמיק את המשבר ביחסים בינם לבין ממשל טראמפ.