עכשיו זה אישי: "זה לא ה-BDS, אלא הנאום של נתניהו"

זוכת האוסקר נטלי פורטמן הסבירה מדוע לא תבוא לקבל פרס מטעם ישראלי • "כמו יהודים וישראלים רבים מסביב לעולם אני יכולה לבקר את הנהגת המדינה בלי לרצות להחרים את האומה כולה"

נטלי פורטמן / צילום: שאטרסטוק
נטלי פורטמן / צילום: שאטרסטוק

השחקנית ממוצא ישראלי נטלי פורטמן שאמורה היתה לקבל את פרס בראשית בסך 2 מליון דולר, פרסמה הלילה (שבת) הודעה בחשבון האינסטגרם שלה ובה הסבירה את החלטתה שלא להגיע לישראל לטקס. לדבריה, החלטתה אינה קשורה בהחרמת מדינת ישראל. "לא רציתי להשתתף כדי לא להיראות כמי שתומכת בבנימין נתניהו, שאמור היה לשאת נאום בטקס".

פורטמן הבהירה "תנו לי לדבר בשם עצמי ואל תאפשרו לאחרים לומר דברים בשמי כביכול. אני לא חלק מתנועת החרם נגד ישראל, ה-BDS ואינני תומכת בה. כמו יהודים וישראלים רבים מסביב לעולם אני יכולה לבקר את הנהגת המדינה בלי לרצות להחרים את האומה כולה, אני מוקירה את חברי הישראלים ואת משפחתי, את האוכל הישראלי, הספרות, האמנות, הקולנוע והמחול. ישראל הוקמה לפני 70 שנה כמקלט לפליטי השואה, אך אי-הטיפול מאלה הסובלים מזוועות ההווה אינו חלק מערכיי היהודיים. בגלל שאכפת לי מישראל, אני מתנגדת לאלימות, שחיתות, אי-שיוויון וניצול לרעה של סמכות", כתבה בחשבון האינסטגרם שלה הלילה.

פורטמן אמורה היתה להגיע בחודש יוני לטקס, אחרי שהמיליוני היהודי מוריס קהאן תיאם את הגעתה ואת קבלת הפרס אותו אמורה היתה לתרום לארגונים העוסקים בהעצמת נשים. פורטמן כתבה שהיא תחליט בקרוב על מספר עמותות צדקה בישראל להן היא תתרום מכספה באופן פרטי.

אתמול כתב השר לבטחון פנים גלעד ארדן מכתב לפורטמן ובו הסביר את האירועים בגדר בעזה כיוון שסבר שזו הסיבה שלה לביטול הגעתה. "חמאס משתמש ב'הפגנות' האלו כדי לבצע פיגועי טרור, כשהוא מנצל באופן ציני נשים וילדים בתור פיתיונות ומגנים אנושים. מטרת הקמפיין הזה, כמו קמפיינים אחרים של תנועת ה-BDS היא השמדתה של מדינת ישראל. כל אלו שמאמינים בזכותה של ישראל להתקיים ולהגן על עצמה במאבק נגד טרור צריכים לעמוד ביחד נגד קמפיין הדה לגיטימציה הזה" כתב לה ארדן.

בסוף מכתבו התייחס בהומור לתפקיד הקולנועי שלה בסרט "מלחמת הכוכבים". "המטרה של הטרור היא להשפיע על התודעה. לגרום לעולם לחשוב שטרוריסטים הם לוחמי צדק, ושרוצחים הם רודפי חופש. אני קורא לך לא לעשות את הטעות הזו. אנאקין סקייווקר, דמות שמוכרת לך היטב מ'מלחמת הכוכבים' עבר תהליך דומה. הוא התחיל להאמין שאבירי הג'דיי הם הרעים ושאנשי הצד האפל הם מגניה של הדמוקרטיה. אני קורא לך, אל תתני לצד האפל לנצח".

יתכן שהודעת ארדן היא זה שגרמה לפורטמן לחדד ולהסביר בתשובה שהיא אינה מחרימה את מדינת ישראל, אלא לא רוצה להיראות לצידו של נתניהו על הבמה.