ביהמ"ש העליון שוב עיכב לפרדי רובינסון את הכניסה לכלא

למרות הטון החריף שנקטו שופטי העליון בפסק הדין בערעורו של איש העסקים, שהורשע בביצוע עבירות כלכליות תאגידיות, הם העניקו לו דחייה שלישית במספר במועד ריצוי עונשו

רובינסון. יחל בריצוי עונשו רק בחודש הבא / צילום: שלומי יוסף
רובינסון. יחל בריצוי עונשו רק בחודש הבא / צילום: שלומי יוסף

לא רבים הם המקרים שבהם, בפסק דין חלוט, מורשע עבריין בעבירה שדינה מאסר בפועל, ובתי המשפט נעתרים לבקשתו להורות על עיכוב ביצוע העונש מעבר לנדרש. עוד יותר נדירים הם המקרים, שבהם בית המשפט העליון, הוא זה שנענה לבקשה כזו יותר מפעם אחת, ועוד ממורשע ספציפי. זאת, כאשר הכלל העולה מסעיפי חוק העונשין, ובהיעדר קביעה אחרת של בית המשפט, הוא כי עונש מאסר יש לבצע מיד עם מתן גזר הדין. עם זאת, לצד הכלל האמור, הוענקה לבית המשפט הסמכות מכוח סעיף 87 לחוק העונשין, לדחות ביצוע של עונש מאסר יותר מפעם אחת, וזאת "מטעמים מיוחדים שיירשמו".

אך מתברר שלא כאלה הם פני הדברים, ככל שמדובר באיש העסקים פרדי רובינסון, אשר הורשע בביצוע עבירות כלכליות ותאגידיות רבות. בסוף השבוע שעבר קבעו שופטי בית המשפט העליון, ניל הנדל, יצחק עמית ואורי שהם כי עונש המאסר של רובינסון יידחה שוב, והוא יחל בריצוי עונשו רק בחודש הבא, ביום 15.5.2018. בכך, קיבל העליון את בקשת סנגורו של רובינסון, עו"ד רותם טובול, והורה על דחייה שלישית במספר במועד כניסתו לכלא של רובינסון, מאז התקבל בחלקו בינואר השנה, ערעורו של רובינסון בעליון.

תזכורת: רובינסון הורשע לפני כשנתיים, בחודש מארס 2016, על-ידי שופט המחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב, בעשרות עבירות של קבלת דבר במרמה; מרמה והפרת אמונים בתאגיד; עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד; שיבוש מהלכי משפט והדחה בחקירה, וכן בעשרות עבירות דיווח לפי חוק ניירות ערך והתקנות לחוק זה, אשר בוצעו בין השנים 2005-2007.

בחודש יולי 2016, ניתן גזר דינו של השופט כבוב - לאחר הכרעת הדין שייחסה לרובינסון ביצוע משיכות כספים אסורות של עשרות מיליוני שקלים מחברת שחר מיליניום לחברה-האם שלה, מילומור, אשר בשתיהן, היווה רובינסון את הדמות הדומיננטית, הן כבעל שליטה והן כיו"ר הדירקטוריון וכמנכ"ל. זאת, כאשר בכל הנוגע לחברת מילומור ראה בית המשפט ברובינסון הגורם הבלעדי שניווט את פעילותה העסקית והכספית. בעקבות ההאשמות, נגזרו על רובינסון 15 חודשי מאסר בפועל, וקנס כספי בסך 1.5 מיליון שקל.

רובינסון הגיש ערעור לבית המשפט העליון, הן על הכרעת הדין והן על גזר הדין, כאשר בהמלצת שופטי העליון, חזר בו מהערעור על הכרעת הדין של השופט כבוב, תוך שרובינסון מצהיר כי הוא נוטל אחריות על מעשיו ועותר להקלה בעונשו בלבד.

3 דחיות

במסגרת פסק הדין, הפחית בית המשפט העליון 4 חודשים מעונשו של רובינסון. בית המשפט התחשב בנסיבותיו האישיות של הנאשם - היעדר עבר פלילי, גיל, עדי אופי, מצב בריאותי ומשפחתי ועוד - והשית עליו 11 חודשים בלבד, לצד הקנס הכספי בסך 1.5 מיליון שקל שנותר בעינו. זאת, תוך שבית המשפט דוחה את בקשתו של רובינסון להמיר את עונש המאסר בפועל למאסר על-תנאי בלבד, וקובע בנחרצות כי בעבירות כלכליות תאגידיות (שבגינן הורשע רובינסון) - "המאסר הוא המסר".

בהתאם לכלל בדבר ריצוי עונש המאסר בהקדם, והמסר שביקש להעביר בית המשפט, נקבע כי על רובינסון להתייצב לריצוי עונשו ביום ראשון, 18.2.2018. זאת, כחודש וחצי ממתן פסק הדין החלוט בערעור, וכשנה ושבעה חודשים ממתן גזר הדין של שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, חאלד כבוב.

למרות הטון החמור של שופטי העליון בפסק הדין של הערעור, שבגדרו חזרו על האמירות החריפות של השופט כבוב בעניין חומרת העבירות, וחרף המסר שביקשו להעביר עם השתת עונש המאסר על רובינסון ("המאסר הוא המסר"), רובינסון לא נכנס עד היום לכלא. זאת, תוך שבית המשפט העליון מקבל 3 בקשות שונות של רובינסון לדחיית כניסתו לכלא, אשר אינן כוללות טעם מיוחד אחד מנומק.

בהחלטות "פתקית" קצרות וחסרות נימוקים ממשיים שניתנו בעניינו של רובינסון עצמו, כאשר האחרונה ניתנה לפני כעשרה ימים, קבע בית המשפט באותו הרכב כי הוא מעכב בפעם השלישית את כניסתו לכלא. "הפעם", עד ליום שלישי, 15.5.2018. כלומר, כמעט שנתיים אחרי שהורשע רובינסון לראשונה על-ידי השופט כבוב, ויותר מ-5 חודשים לאחר שניתן פסק הדין של העליון בערעור שהגיש.

הסיבות לא פורסמו

לבקשה הראשונה, הדוחה את כניסתו לכלא של רובינסון לחודש מארס, נעתר בית המשפט העליון, תוך שהוא מציין כי מדובר בהחלטה שהיא "לפנים משורת הדין, ומאחר שהעיכוב המבוקש הוא לתקופה קצרה יחסית". לבקשה השנייה שהגיש רובינסון לעיכוב כניסתו למאסר, לחודש אפריל השנה, נעתר בית המשפט לאור "הסכמת המשיבה" (מדינת ישראל), בלי שניתן נימוק נוסף לדחייה, כאמור.

ואם לא די בשתי דחיות, החודש, נזכיר, הסכים בית המשפט לדחות פעם נוספת את כניסתו של רובינסון לכלא, הפעם לחודש מאי השנה. אך בניגוד למקרי העבר, הסתפק בהחלטת "פתקית" קצרה, המורה "כמבוקש", ואת התאריך שבו עליו להתייצב לריצוי העונש, בלי לנמק מדוע יש להתיר את הדחייה.

ממשרד עורכי הדין רותם טובול, המייצג את פרדי רובינסון, נמסר: "מדובר באדם מבוגר שפנה על-פי הנהלים המקובלים לבית המשפט. הבקשות הוגשו על סמך נסיבות אישיות ומצב רפואי שהצדיק את מתן הדחייה".

פרדי רובינסון

גיל: 72

השכלה אקדמית: הוסמך כמהנדס אזרחי וכמודד מוסמך מטעם הטכניון

תפקידים קודמים: מנכ"ל חברת מילומור, יו"ר הדירקטוריון ובעל השליטה בחברה בשנים 2005-2007 (מילומור היא חברת החזקות הפועלת בתחומים שונים, לרבות יזמות נדל"ן)

עוד משהו: הקים בשנת 1995 יחד עם יגאל זליכה (שותפו לשעבר) ובעלי רשת מלונות קלאב-הוטל את קזינו לוטראקי ביוון, שזכה בשעתו להצלחה מסחררת