שימור הסביבה או תמיכה במחשבים? איסלנד מחשבת מסלול

האי הצפוני מושך אליו עוד ועוד חברות שמקימות בו מרכזי נתונים ענקיים, שנהנים מהאקלים הקריר ומהזרמים הגיאותרמיים • התיאבון המתרחב לחשמל גורם למחוקקים לחשוש מפגיעה בנופי המדינה, שהם הבסיס לתעשיית התיירות

תחנת כוח גיאותרמית באיסלנד/ צילום: רויטרס, Ints Kalnins
תחנת כוח גיאותרמית באיסלנד/ צילום: רויטרס, Ints Kalnins

גייזרים מעלים קיטור, מפלי מים דרמטיים ונופי קרח מושכים מיליוני תיירים לאיסלנד מדי שנה. כעת, הגיאולוגיה של האי הצפוני מושכת גם טכנולוגיית מחשבים - אבל התיאבון האדיר של מרכזי הנתונים הממוחשבים החדשים לחשמל מאתגר את אתוס שימור הסביבה של האי.

מזג האוויר הנורדי של איסלנד, והקיטור הגיאותרמי שעולה מקו השבר הטקטוני שמתחתיה, מספקים את שני הדברים שהמחשבים שמנהלים את כלכלת העולם זקוקים לו בכמויות בלתי מוגבלות: קירור וחשמל.

ב-2030, מרכזי הנתונים וכל הפעילות שקשורה לאינטרנט - מהזרמת תוכני וידאו עד ניתוח נתונים כספיים ואחסון תוכנה, תצלומים ומיילים - עשויים להשתמש ביותר חשמל מכפי שסין צורכת השנה, לפי מחקר של "מכון המחקר מערב נורבגיה" וחברת וואווי הסינית. איסלנד הופכת כעת לחזית התעשייה העולמית החדשה הרעבה לחשמל.

הממשלה הראשונה באיסלנד עם האידיאולוגיה הסביבתית שוקלת כעת דרכים להאטת הגידול במספר מרכזי הנתונים במדינה באמצעות ספר החוקים, כלומר על ידי הגבלת מספר תחנות הכוח החדשות. מחוקקים רבים אומרים שהחשש שלהם הוא שבום ההייטק באי מסכן את הנופים הטהורים - שהם הבסיס לתעשיית התיירות של איסלנד.

"השורה התחתונה היא שאתה עוסק במקומות יפים ונדירים במידה קיצונית, שהם גם עדינים", אמר אנדרי סנר מגנסון, שהוא משורר ופעיל איכות סביבה שהגיע למקום השלישי בבחירות לנשיאות המדינה. "ההתרחבות של רשת החשמל הנוכחית מכאיבה למדי".

עליית הטכנולוגיות של עיבוד הנתונים הכבד הופכת את כוח המחשוב ואחסון הנתונים, השירותים שמרכזי הנתונים מציעים, לקומודיטיז. העלויות קובעות במידה רבה אם מפעילי מרכזי הנתונים והלקוחות שלהם הם רווחיים. העלות החשובה ביותר בכלכלת נתונים, אומרים מומחי התעשייה הזו, היא החשמל.

מדינות ארקטיות עם חשמל שהוא מהזולים בעולם, שלא לדבר על קירור בחינם, מנסות למשוך אליהן מרכזי נתונים. פייסבוק פתחה את מרכז הנתונים האירופי הראשון שלה בשבדיה ב-2015. תעשיית הנתונים הרוויחה באותה שנה 1.56 מיליארד דולר, נתון שצפוי לגדול פי ארבעה ב-2025, לפי חברת בוסטון קונסלטינג. אמזון מתכננת לפתוח השנה שלושה מרכזי נתונים ליד שטוקהולם.

אפל השקיעה כ-3 מיליארד דולר בשלוש השנים האחרונות בבניית שני מרכזי נתונים בדנמרק ועוד אחד באירלנד כדי לתמוך בחנות המוסיקה אייטיונס, חנות היישומים ומוצרי iMessage ,Maps ו- Siri שלה ללקוחות באירופה.

חשמל נקי לחלוטין

היתרון התחרותי הגדול של איסלנד הוא החשמל הנקי לחלוטין שלה, ללא פליטות כלשהן לאוויר. החשמל באיסלנד מגיע אך ורק מסכרים הידרו-אלקטריים ובארות גיאותרמיות. מזג האוויר הצונן הקבוע יחסית שלה מתאים בדיוק למרכזי נתונים במקום מיזוג אוויר מלאכותי, שנחוץ בדנמרק בחודשי הקיץ. בצפון שבדיה, מזג האוויר קר מדי למרכזי נתונים.

טייט קנטרל, מנהלת הטכנולוגיה הראשית בחברת Verne Global, מחברות הפעלת מרכזי הנתונים המובילות באיסלנד, אמרה שהמיקום של האי במרכז האוקיינוס האטלנטי מאפשר גם לנתונים וגם לטכנאים שמנהלים את מרכזי הנתונים לנוע בין ארה"ב לאירופה במהירות יחסית.

חברת הנדל"ן המסחרי קושמן אנד ווייקפילד דירגה במדד סיכוני מרכזי הנתונים האחרון שלה את איסלנד כראשונה בעולם במונחי מיקום מרכז נתונים בהתבסס על גורמים כמו עלות אנרגיה, הקלות של עשיית עסקים ורוחב פס האינטרנט. ארה"ב, אגב, דורגה במדד זה במקום העשירי.

מרכזי הנתונים כבר תורמים מאות מיליוני דולרים לכלכלת איסלנד, לפי מחקר ממארס של KPMG עבור התאחדות מרכזי הנתונים באי. הם גם ייצרו כמעט 1,000 מקומות עבודה.

ב.מ.וו. ופולקסווגן משתמשות בכוח עיבוד במרכזי הנתונים האיסלנדיים של חברת Verne לעיצוב דגמי רכב וניהול הדמיות של מבחני ריסוק. קבוצות מדעי חיים כמו מכון Earlham הבריטי מנתחות נתונים באיסלנד. חברת השפות הגרמנית DeepL שמבוססת על בינה מלאכותית שכרה גם היא שטחים במרכז נתונים באי. גם בנקים עולמיים הם לקוחות של Verne, אבל הם דורשים פרטיות וחשאיות.

באלדוורפ, אתר גיאולוגי בדרום-מערב איסלנד סמוך למרכזי נתונים רבים, חברת החשמל הפרטית HS Orka מנהלת ניסויים בבאר גיאותרמית משנות ה-80 כשהיא שוקלת אם להשתמש באתר זה לייצור 50 מגוואט של חשמל.

"בעבר, הביצים שלנו היו בסל אחד", אמר דובר החברה, יוהן סנורי זיגורברגסון. הוא מתכוון לתעשיות הדיג ועיבוד המתכות באי. "מרכזי נתונים מבחינתנו מגוונים את היצע השירותים ללקוחות שלנו".

תגובת נגד סביבתית

כ-40 דקות נסיעה מהבירה רייקיאוויק, חברת הטק המקומית Advania משקיעה 61 מיליון דולר בהקמת עוד חמישה מרכזי נתונים לצד שלושת המרכזים המקוריים שלה, ובפתיחת מרכז חדש סמוך לעיר. צוותי הבנייה עובדים על חלקת אדמה שהייתה שדה התעופה פטרסון במלחמת העולם השנייה. השטח זה מוקף בסלעים וולקניים מכוסי שלג שנראים כמו אדמת ירח.

אבל הבום הנוכחי של מרכזי הנתונים מתחיל לייצר תגובת נגד סביבתית. מרכזי הנתונים באי צפויים לצרוך כ-125 מגוואט חשמל בסוף 2018, יותר מכל הבתים במדינה. זה יהיה גידול של 300% מהשנה שעברה, לפי KPMG.

עם מורשת של יחסים עם תעשיות זוללות חשמל, כמו אלומיניום וייצור סיליקון, איסלנד כבר מייצרת יותר מפי שניים חשמל לנפש בהשוואה לכל מדינה אחרת בעולם, לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית.

כדי להוסיף יכולת ייצור חדשה, חברות החשמל יצטרכו לסכור נהרות נוספים, או לקדוח עוד בארות גיאותרמיות באורים רגישים. האתר של Eldvorp, לדוגמה, ידוע במכתשים טבעיים ששוחרי איכות הסביבה טוענים שהם ייחודיים.

שר איכות הסביבה החדש, גותמונדר גותברנדסון, בוגר אוניברסיטת ייל, קורא לנהוג בזהירות. "צריך להשתמש בחשמל שכבר מיוצר ביעילות משופרת. זהו היעד הראשון שלנו", הוא אמר.

חשש מיוחד הוא מכריית מטבעת מוצפנים - המחשוב זולל האנרגיה שיוצר מטבעות כמו הביטקוין. לפי הדוח של KPMG, התהליך הזה מהווה כ-90% מתעשיית מוקדי הנתונים באיסלנד במונחי צריכת חשמל.

לאחרונה היו שהצביעו על האתר של Eldvorp כעל דוגמה מובהקת להרס סביבתי שגורם הביטקוין. "כשמספקים חשמל זול לתעשיות בזבזניות, זה כמו להגיש המבורגר לאדם שמן, או בירה לשיכור", אמר אחד מהם.

רעבים לחשמל
 רעבים לחשמל