הטבות טיסה לילדי עובדי אל-על? רק לילדים ביולוגיים ומאומצים

עד כה ילדיהם של עובדי אל-על היו זכאים לטיסות חינם עד גיל 50, אלא שעתה הגבילה החברה את ההטבה מגיל 21 ומעלה לילדים ביולוגיים ומאומצים בלבד - מצב שמייצר בעיה לידועים בציבור, זוגות חד-מיניים ועוד • אל-על: החברה מקפידה על קיום דיאלוג ענייני ורצוף בכל סוגיה שעולה

מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'
מנכ"ל אל-על, גונן אוסישקין / צילום:סיוון פרג'

אחת מההטבות המשמעותיות שלהן זכאים עובדי אל-על, המונים כ-6,200 עובדים זמניים וקבועים, היא האפשרות לטוס חינם על בסיס מקום פנוי בטיסות החברה. לפי תנאי ההטבה, ילדי העובדים זכאים לה עד הגיעם לגיל 50, כך שיש להניח שמדובר בעשרות אלפי מימושים בשנה. 

כעת בוחרת אל-על לשנות את הנהלים באופן תמוה למדי המתייחס להגדרה של ילדי העובדים. ל"גלובס" נודע כי נהלים שהחברה מיישמת לאחרונה קובעים כי ילדים לא ביולוגיים של עובדי אל-על לא יהיו זכאים עוד להטבה זו עם הגיעם לגיל 21. עם זאת, הנהלים כן חלים על ילדים לא ביולוגיים אך מאומצים. הווה אומר - ילדים להורים מקהילת הלהט"ב או להורים מנישואים שניים, שהרבה פעמים בוחרים לא לאמץ את הילדים, לא זכאים מעתה להטבות המדוברות ובסה"כ מדובר בכ-300 ילדים. 

באל-על מדגישים כי ההטבות מוענקות לבני משפחות העובדים "ללא קשר למוצא ולמין", ובלבד שהם מציגים רישום של הילדים בספח של תעודת הזהות, ולפיכך "מדובר בתא משפחתי על-פי חוקי מדינת ישראל".

עוד מדגישים בחברה כי "כל ילד שמוכר על-ידי הרשויות כמי שגדל אצל הוריו זכאי לכל ההטבות". לפיכך, אם מדובר בילד שלא רשום בתעודת הזהות של עובד אל-על, למשל ילד מנישואים קודמים של בן/בת הזוג, הרי שהוא לא יקבל את הטבת הטיסות כשיגיע לגיל 21, בשונה מילדים אחרים של עובדי החברה. כאשר מדובר בילד מאומץ שרשום בתעודת הזהות, ההחרגה לא רלוונטית לגביו, כלומר הוא זכאי להטבה.

עובד ותיק של אל-על שהוא נשוי בשנית סיפר כי חווה על בשרו את ההחלטה האמורה, כאשר בנו, שאינו ילדו הביולוגי, בנה של אשתו מנישואיה הקודמים, לא הורשה ליישם את ההטבה. לדבריו, בעקבות המקרה שלו ומקרים דומים אחרים, העובדים יזמו פנייה להנהלה, אולם זו השיבה כי מדובר בנוהל קיים שלא יושם עד כה.

לטענתו, "אם מדובר בנוהל קיים, אני יכול להגיד שלפחות בטווח של 7 השנים האחרונות הוא לא יושם. אנחנו לא יודעים איך לעכל את ההחלטה הזו ואת המשמעות שלה, מעבר לעובדה שאנחנו זועמים ומאוד מאוכזבים. מדובר בכ-350 ילדי עובדים שעונים על ההגדרה של ילד לא ביולוגי, בין אם מדובר בנישואים שניים או בזוגות חד-מיניים.

"זו שערורייה שאין כדוגמתה, ולא ברור לנו מה מקור ההחלטה להפלות דווקא את ילדינו הלא ביולוגיים. במקרה שלי הבן גדל אתי מאז שהיה ילד קטן, והוא לא שונה מילדיי הביולוגיים. חבל שבאל-על חושבים שהוא שונה".

עוד אומר אותו עובד: "עבורנו זה תנאי בלתי נפרד מהמשכורת. זה מעבר לצ'ופר, ויש לזכור שמבחינת אל-על זה לא עולה לה, כי מדובר במושבים שממילא לא נמכרו במטוס".

לא ברור מדוע החברה בחרה להחריג דווקא את הילדים הלא ביולוגיים ומה הרלוונטיות של ההחרגה הזו. אילו הייתה מתקבלת החלטה גורפת על הפסקת ההטבה מעל גיל 21, ייתכן שהיא הייתה מתקבלת באור אחר - זועם אבל לא מעלה סימני שאלה של אפליה ברקע. כך או כך, באל-על לא מכחישים את רוח הדברים.

סיפור נוסף שהגיע ל"גלובס" חושף בעייתיות אחרת הקשורה לכרטיסי הבונוס לעובדי אל-על שנמצאים בזוגיות שלא במסגרת נישואים; "ידועים בציבור", זוגות חד-מיניים ועוד. לפי טענות עובדים באל-על, החברה הקשיחה את נהל מתן ההטבה לבני זוג במקרים האלה לאור שינוי נוהל מתן ההטבה לבני הזוג.

לדברי עובד אחר, "אם עד כה הסתפקו בהצהרת נוטריון וקיום כמה סעיפים, כמו ניהול של חשבון בנק משותף ומגורים משותפים, כדי להוכיח זוגיות עם ידוע בציבור לדוגמה - כעת אנחנו נדרשים להמציא טופס מבית משפט.

"זה מצב שמייצר בעיה לזוגות חד-מיניים וכן לזוגות 'רגילים' לא נשואים, משום שלטופס עשויות להיות השלכות שהן מעבר לטיסת הבונוס. אני גרוש וחי עם אישה בזוגיות של כמה שנים, והחשש הוא שטופס כזה ישליך על נושאי ירושה למשל. מבחינתי אל-על 'שתתה' לי את ההטבה בגלל נוהל ביורוקרטי מיותר".

בתגובה לדברים אמרה עו"ד עירא הדר, מומחית לזכויות להט"ב ומשפחות חדשות, כי "על פניו נראה כי מדובר באפליה בוטה נגד משפחות להט"ביות ומשפחות אחרות שאינן עונות למודל השמרני מסורתי. מצער שאפליה כזו מגיעה מאל-על, שלפני כ-25 שנה נאבקה במשך שנים בדייל יונתן דנילוביץ' בניסיון למנוע ממנו את אותה הטבה של כרטיסי טיסה עבור בן זוגו, רק משום שמדובר בבני זוג מאותו המין".

"באותה העת", מזכירה הדר, "המאבק הגיע לבג"ץ, וניתן בו פסק דין של כבוד הנשיא אהרן ברק, שפסק לטובת הדייל. מצער שבחלוף כ-25 שנה, אל-על חוזרת לטיעונים מהסוג הזה ומנסה להפלות קהילות של משפחות אחרות".

אל-על מסרה בתגובה כי "החברה מעניקה לאנשיה הטבות נרחבות ביותר בתחום זה כמו גם בתחומים אחרים. החברה מקפידה על קיום דיאלוג ענייני ורצוף בכל סוגיה שעולה תוך הקפדה ושמירה על נהלי החברה. אל-על אינה מקיימת את הדיאלוג בנושא באמצעות התקשורת".

מוועד עובדי אל-על נמסר כי "מדובר בנוהל שמתייחס לילדים שאינם ביולוגיים. הנוהל לא שונה, אלא שכרגע הוא נאכף. הוועד נמצא בדו-שיח בנושא עם ההנהלה. לעניין נוהל ידועים בציבור, ככל הנראה מדובר בשינוי בנהלים הפנימיים של החברה, וזו זכותה. גם נושא זה נמצא בדו-שיח מול ההנהלה".