המדינה: גירוש מבקשי המקלט למדינה שלישית - לא על הפרק

המדינה הודיעה לבג"ץ כי היא מפסיקה לערוך שימועים בהתאם לנוהל ההרחקה, וכי החלטות ההרחקות שניתנו עד כה – מבוטלות • כמו כן, יחודש רישיונם של מבקשי המקלט שתמה להם תקופת אשרת השהייה ולא חודשה בגלל הניסיון לגרשם • נתניהו ודרעי סיכמו להיערך מיד לפתיחה מחדש של מתקני המעצר למסתננים ולקדם את פסקת ההתגברות כדי לאפשר את הפעלתם

הפגנה נגד גירוש הפליטים / צילום: Corinna Kern, רויטרס
הפגנה נגד גירוש הפליטים / צילום: Corinna Kern, רויטרס

כ-3 שבועות אחרי הזיגזג של ראש הממשלה בנימין נתניהו והחלטתו להמשיך בגירוש מבקשי המקלט, מעדכנת המדינה כי "בשלב זה לא עומדת על הפרק אפשרות לבצע הרחקה למדינה שלישית שלא מרצון".

המדינה הודיעה לבג"ץ כי היא מפסיקה לערוך שימועים בהתאם לנוהל ההרחקה, וכי החלטות ההרחקות שניתנו עד כה - מבוטלות. כמו כן, יחודש רישיונם של מבקשי המקלט שתמה להם תקופת אשרת השהייה ולא חודשה בגלל הניסיון לגרשם.

המדינה הודיעה כי "תוסיף ותפעל בנושא המסתננים, לרבות בדרך של עידוד יציאת מסתננים מרצון או הרחקתם שלא מרצון, בהתאם למתאפשר לה לפי הדין". 

בתחילת אפריל הודיעו נתניהו ושר הפנים אריה דרעי כי הגיעו להסכם חסר תקדים עם האו"ם, לפיו כמחצית מאוכלוסיית מבקשי המקלט בישראל תועבר למדינות מערביות אחרות, וכמחצית תיקלט בישראל. ואולם בתוך פחות מיממה בוטל ההסכם בעקבות ביקורת שקיבל נתניהו מהצד הימני של המפה הפוליטית. ההסכם עם האו"ם נחתם בעקבות החלטתה של רואנדה שלא להסכים לקליטת המגורשים.

לאחר ביטול ההסכם עם האו"ם ניסתה המדינה להמשיך לגרש למדינה שלישית נוספת, אוגנדה, אך כעת מתברר כי לא הצליחו להגיע איתה להסכמה.

בעקבות סירובן של המדינות השלישיות לקבל את המסתננים בתנאים שישראל דרשה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הפנים אריה דרעי סיכמו להיערך מיד לפתיחה מחדש של מתקני המעצר למסתננים, לקדם את פסקת ההתגברות כדי לאפשר את הפעלתם ולקדם אמצעים נוספים לפתרון הבעיה.