איך ייראה דירקטוריון טבע אחרי הפרישה של מאור וזיסקינד

עם פרישתם של גליה מאור, דן זיסקינד וגבריאל זולצברגר יישארו בדירקטוריון טבע רק 3 דירקטורים שכיהנו בו בעת אישור רכישת אקטביס ב-2015 • תצטרף לדירקטוריון טבע: פרופ' רונית סצ'י-פאינרו, מנהלת המעבדה לחקר הסרטן

גליה מאור, דן זיסקינד וגבריאל זולצברגר צפויים לעזוב את דירקטוריון טבע   - כך עולה מזימון לאסיפה השנתית של בעלי המניות שפרסמה אתמול (ד') חברת התרופות. שלושת הדירקטורים החליטו שלא להעמיד את עצמם לבחירה מחודשת באסיפה הקרובה.

בזימון לאסיפה כתבה החברה בהתייחסה לשלושת הדירקטורים: "אנו מודים להם על תרומתם, מנהיגותם ומאמציהם המכריעים בכהונתם. לדירקטוריון יחסרו התובנות וההשקפות שלהם בדיוניו, ואנו מקווים שיישארו קרובים לטבע בשנים הבאות".

מאור, לשעבר מנכ"לית בנק לאומי, היא הוותיקה מבין שלושת הדירקטורים ומכהנת בדירקטוריון טבע משנת 2012. זולצברגר הצטרפה לדירקטוריון ב-2015; ואילו זיסקינד, לשעבר מנהל הכספים של טבע, חזר לכהונה שלישית בדירקטוריון רק לפני כמה חודשים, לאחר שבעבר כיהן בו בשנים 1981-2001 ו-2010-2014.

דירקטוריון טבע
 דירקטוריון טבע

נגד הדירקטורים בטבע עלו טענות על כך שאישרו לבצע שתי רכישות כושלות, שהובילו לקריסת המניה של טבע, בלי לבחון אותן לעומק: רכישתה של חברת אקטביס ב-2015 בסך של כמעט 40 מיליארד דולר, שלימים התבררה כ"משקולת" על טבע בשל החוב הגדול שהחברה נאלצה לקחת למימון העסקה; וכחודשיים לאחר מכן, רכישת חברת רימסה המקסיקנית תמורת 2.3 מיליארד דולר. זמן קצר לאחר הרכישה טבע טענה שהמוכרים הונו אותה ותבעה את רימסה, אבל הפסידה בתביעה.

קיצוץ בתגמולי חברי הדירקטוריון

בין הדירקטורים הפורשים, מאור הייתה חברה בדירקטוריון טבע בזמן אישור שתי הרכישות, וזולצברגר הייתה בזמן אישור רכישת רימסה. למעשה, עם פרישתה הצפויה של מאור, יישארו בדירקטוריון טבע רק 3 דירקטורים שכיהנו בו בעת אישור רכישת אקטביס ב-2015: היו"ר סול בארר; אמיר אלשטיין, שהוא ממשפחות מייסדי החברה והוותיק ביותר בדירקטוריון; וז'אן-מישל חלפון.

מהדירקטוריון שאישר את עסקת רימסה יישארו כעת 5 חברי דירקטוריון - בארר, אלשטיין, חלפון וכן רוזמרי קריין וג'רלד ליברמן, שהצטרפו לדירקטוריון טבע במהלך 2015 ועומדים כעת לבחירה מחודשת לדירקטוריון.

נזכיר כי כל דירקטור בטבע זכאי לתגמולים שנתיים בסך 160 אלף דולר וכן לתוספת עבור חברות בוועדות הדירקטוריון - בין 10,000 דולר ל-20 אלף דולר בשנה, תלוי בוועדה.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", דירקטוריון טבע החליט לקצץ 50% מתגמול המזומן של חבריו עד סוף שנת 2018. ב-2017, גליה מאור וגבריאל זולצברגר קיבלו תגמולים בסך 326 אלף דולר כל אחת, מהם 196 אלף דולר במזומן והיתר כתגמול הוני. זיסקינד, שהצטרף לדירקטוריון רק בספטמבר 2017, קיבל תגמולים בסך 154 אלף דולר, מהם 104 אלף דולר תגמול הוני.

בעבר, טבע לא דיווחה על נתוני שכר הדירקטורים על בסיס אישי. בהנחה שהיקף התגמולים היה דומה בשנים קודמות, מאור יוצאת מהדירקטוריון עם תגמולים מצטברים של קרוב ל-2 מיליון דולר, וזולצברגר עם כ-1 מיליון דולר.

נציין כי ב-2012 אישרו בעלי המניות של טבע את העלאת שכר הדירקטורים מכ-76 אלף דולר ל-190 אלף דולר לשנה, וב-2015 הסכום הופחת ל-160 אלף דולר. כאמור, ב-2018 כל דירקטור יקבל 80 אלף דולר בשל הקיצוץ שנקבע.

"זאת הייתה שנה מאתגרת וקשה"

האסיפה השנתית של טבע תתקיים ב-5 ביוני, ובעלי המניות יתבקשו להצביע גם על צירופה לדירקטוריון של פרופ' רונית סצ'י-פאינרו, מדענית מאוניברסיטת תל-אביב, העוסקת בחקר הסרטן ועומדת בראש החוג לפיזיולוגיה ופרמקולוגיה בפקולטה לרפואה. סצ'י-פאינרו לא כיהנה קודם כדירקטורית, אבל היא מייעצת לחברות ביוטק. בזימון לאסיפה נכתב כי "פרופ' סצ'י-פאינרו מביאה אתה ניסיון נרחב ברפואה ומחקר קליני ומספקת ידע מעמיק בתחומים אלה".

האסיפה הקרובה תכלול גם הצבעה לא מחייבת על התגמולים לבכירי החברה, כנהוג בחברות אמריקאיות. כזכור, טבע מדווחת החל מהשנה כחברה מקומית בארה"ב, וחלים עליה כללי דיווח שונים.

לזימון לאסיפה צורף מכתב לבעלי המניות מהיו"ר בארר, ובו נכתב כי "זאת הייתה שנה מאתגרת וקשה לטבע מכל הבחינות. התרופה המובילה שלנו, קופקסון, איבדה את הבלעדיות שלה בשל תחרות גנרית. בעסקי התרופות הגנריות, שינויים בדינמיקה של השוק והסביבה הכלכלית, בפרט בארה"ב, הובילו להידרדרות משמעותית".

עוד הוסיף בארר: "יש עלינו עדיין את הנטל של החוב הגדול שעלינו להחזיר". לדבריו, טבע השיגה התקדמות גדולה בהפחתת החוב וכבר שילמה 2 מיליארד דולר השנה, מרביתם בזכות מכירת עסקי בריאות האישה. "אנחנו מאמינים שכל היוזמות שהציגה החברה תחת ניהולו של המנכ"ל, קאר שולץ, יובילו ל-turnaround שטבע זקוקה לו, ויביאו לכך שהחברה תהיה יציבה יותר ופחות ממונפת". 

מנהלת המעבדה לחקר הסרטן שמצטרפת לדירקטוריון טבע

פרופ' רונית סצ'י-פאינרו (46), המצטרפת לדירקטוריון חברת טבע, עומדת בראש המעבדה לחקר סרטן וננו-רפואה באוניברסיטת תל-אביב מאז שנת 2006. ב-2011 נכללה סצ'י-פאינרו ברשימת נשות השנה של המגזין "ליידי גלובס".

בראיון ל"ליידי גלובס" סיפרה כי האירוע המכונן בחייה היה "החזרה לישראל, אחרי פוסט-דוקטורט נפלא עם איש מדהים, פרופ' יהודה פולקסמן, בהרווארד. הצורך להיפרד מהעבודה אתו, במקום שכסף אינו חסר אף פעם, זו הייתה החלטה קשה, אבל רציתי שילדיי יגדלו בארץ, עם המשפחה מסביב. היום (ב-2011; שח"ו), 5 שנים מאז שחזרתי, אני יכולה להגיד שגם מבחינה מקצועית זו הייתה החלטה מצוינת. בניתי מעבדה עצמאית משלי, עם 12 חוקרים מרקעים שונים - כימאים, ביולוגים, רופאים ומהנדסים. זה שילוב מנצח". 

פרופסור רונית סצ'י פאינרו / צילום.: איל יצהר
 פרופסור רונית סצ'י פאינרו / צילום.: איל יצהר

על המחקר שלה סיפרה סצ'י-פאינרו: "יצרתי ננו-תרופות המורכבות מנשא פולימרי, שמשמש מונית המובילה תרופות באופן סלקטיבי לגרורות בעצמות, שמקורן בגידולי סרטן השד או הערמונית. הננו-תרופות האלה מסוגלות להתמקד בתאי הסרטן ובכלי הדם המזינים אותם ולהזריק לתוכם את חומרי התרופה שהן מכילות. הן יעילות יותר ובטוחות יותר מתרופות כימותרפיות, היות והן לא מגיעות לרקמות בריאות ואינן גורמות לתופעות לוואי. בנוסף, הן מסוגלות להתגבר על עמידות התאים הסרטניים. המצאה זו חשובה, היות שגרורות בעצמות בדרך-כלל עמידות לכימותרפיה הקונבנציונלית, ולא ניתנות לריפוי".

עוד סיפרה סצ'י-פאיינרו ל"גלובס" כי הגיעה לחקר הסרטן בעקבות מות אביה מהמחלה.