ליברמן למאטיס בפגישתם בפנטגון: איראן - איום על היציבות

הפנטגון: שני השרים חזרו על מחויבותם לשמור על היתרון האיכותי של ישראל • אם ליברמן קיווה לשמוע ביקורת פומבית של עמיתו האמריקאי על ההסכם הגרעיני עם איראן, הוא התאכזב

אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן, הארץ
אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן, הארץ

שר הביטחון אביגדור ליברמן, נפגש אמש (ה') בפנטגון עם עמיתו האמריקאי, גנרל ג'יימס מאטיס, ודן עמו על סוגיית ההסכם הגרעיני עם איראן, על מאמצי איראן לערער את היציבות האזורית ועל מאמציה לתקוע יתד בסוריה.

"האיום הגדול ביותר על היציבות במזה"ת הוא האיום האיראני", אמר ליברמן בראשית פגישתם. "...איראן מנסה לערער את היציבות בעיראק, בתימן, בלבנון, בסוריה וכמובן בשאיפותיה הגרעיניות".

"אני מביע את הערכתנו לשיתוף הפעולה יוצא הדופן (בין ארה"ב לישראל) ומקווה שנתרגם את תוצאות הפגישה לצעדים משמעותיים על הקרקע", אמר שר הביטחון. "אנו מעריכים את הסיוע הייחודי שארה"ב מעניקה לישראל. אנו מעריכים מאוד גם את החלטתו של הנשיא טראמפ להעביר את השגרירות האמריקאית לירושלים".

בהודעה שפרסם הפנטגון כתום הפגישה נאמר כי מאטיס וליברמן חזרו ואישרו את מחויבותם ליחסים הצבאיים בין שתי המדינות, לשמירה על יתרונה האיכותי של ישראל ולמחויבות האמריקאית הבלתי מתפשרת לשמירה על יתרונה האיכותי של ישראל.

אם קיווה ליברמן לשמוע ביקורת פומבית של עמיתו האמריקאי על ההסכם הגרעיני עם איראן, הוא התאכזב, אם כי אין לדעת, כמובן, מה נאמר בשיחה הסגורה ביניהם. יתר על כן, בעדות בוועדת השירותים המזויינים של הסנט, כמה שעות לפני פגישתו עם ליברמן, דווקא הדגיש מאטיס זווית חיובית בהסכם הגרעין.

לדבריו, תהליך הפיקוח החיצוני על פעילותה הגרעינית של איראן הוא "למעשה איתן בכל מה שנוגע ליכולות הפולשניות שלנו להיכנס (למתקנים גרעיניים)". הוא הודה, עם זאת, כי לאיראן יש היסטוריה ארוכה של מאמצים להסתיר את פעילותה הגרעינית ועובדה זו הופכת אותה חשודה". הוא הוסיף: "האם ההסכם הזה מספיק או לא ? - זו שאלה תקפה".

דברי מאטיס על ההסכם היו מנוגדים להתבטאויות הקשות נגד המסמך שהשמיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא צרפת עמנואל מקרון, לפני כמה ימים.

בביקור בישראל באפריל אשתקד אמר מאטיס: "נראה שאיראן מקיימת את חלקה בהסכם עד כמה שאנו יכולים לקבוע, ואנו די בטוחים בכך. זה הסכם שנמצא עתה בתוקף. ארה"ב חתמה עליו בממשל הקודם. הוא מוסיף להיות בתוקף".

"עובדה זו אינה מצדיקה פעילויות אחרות של איראן באזור, לרבות תמיכתה במלחמה בתימן שמוסיפה להתנהל בגלל התמיכה האיראנית, או מה שהיא עושה בסוריה כדי לאשש את משטר אסד ותרומתה לתוהו ובוהו ולמעשי הרצח שם", אמר אז שר-ההגנה האמריקאי. "אלה הם נושאים נפרדים. אבל ההסכם על סוגיות גרעיניות עדיין בתוקף וזה כל מה שאני יכול לומר על כך".

לפני בואו לפנטגון, נפגש ליברמן עם ג'ון בולטון, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, עם ג'ארד קושנר, שמחזיק בתיק יזמת השלום בין ישראל לפלסטינים ועם ג'ייסון גרינבלאט, שליח הבית הלבן למו"מ הפוטנציאלי בין שני הצדדים.