טוויטר מכרה דאטה לחוקר שהעביר מידע לקיימברידג' אנליטיקה

טוויטר העניקה לאלכסנדר קוגן מאוניברסיטת קיימברידג' גישה בתשלום למידע ציבורי של משתמשי הרשת במשך חמישה חודשים • "ניהלנו בדיקה פנימית ולא מצאנו שום גישה לדאטה פרטי של אנשים שמשתמשים בטוויטר"

מנכ"ל ומייסד טוויטר ג'ק דורסי / צילום: לוקס ג'קסון, רויטרס
מנכ"ל ומייסד טוויטר ג'ק דורסי / צילום: לוקס ג'קסון, רויטרס

טוויטר מכרה גישה לדאטה על משתמשיה לחוקר אלכסנדר קוגן מאוניברסיטת קיימברידג' - אותו קוגן שהצליח לאסוף מידע על עשרות מיליוני משתמשי פייסבוק והעביר אותו לחברת הייעוץ הפוליטית קיימברידג' אנליטיקה, בניגוד למדיניות פייסבוק.

קוגן הקים חברה בשם Global Science Research, לה ניתנה גישה לדאטה ציבורי נרחב מטוויטר, ולפוסטים שפורסמו במשך מספר חודשים, כך נמסר מטוויטר לבלומברג. "ב-2015 GSR קיבלה גישה חד פעמית באמצעות API לציוצים של אנשים רנדומליים שפורסמו במשך תקופה של חמישה חודשים באופן פומבי", מסרה החברה. "בהתבסס על דיווחים מהתקופה האחרונה, ניהלנו בדיקה פנימית ולא מצאנו שום גישה לדאטה פרטי של אנשים שמשתמשים בטוויטר".

טוויטר הסירה את קיימברידג' אנליטיקה וגופים קשורים מלהיות מפרסמים בפלטפורמה, ואמרה ש-GSR שילמה עבור הגישה למידע.

טוויטר מספקת לחברות, מפתחים ומשתמשים מסוימים גישה לדאטה ציבורי באמצעות API או באמצעות תוכנה. היא מוכרת את הדאטה לארגונים שפעמים רבות משתמשים בהם כדי לנתח אירועים, רגשות ציבוריים או שירות לקוחות. כדי לקבל את הגישה לדאטה, הלקוחות חייבים להסביר איך הם מתכננים להשתמש בו. טוויטר לא מוכרת דאטה פרטי מהתכתבויות.

לאחרונה פייסבוק נקלעה לשערורייה הגדולה בתולדותיה בעקבות דליפת המידע על 87 מיליון משתמשיה לקיימברידג' אנליטיקה מבלי שנתנו לכך את אישורם. מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג אף העיד בעקבות זאת בפני הסנאט ובית הנבחרים. מכיוון שהדאטה הגיע לקיימברידג' אנליטיקה באמצעות אלכסנדר קוגן, הגילוי לגבי טוויטר מעלה חשדות ותהיות האם גם המידע על משתמשי טוויטר נוצל לרעה בדרך כלשהי.