הון אחזקות תמזג לתוכה את חברת הקנאביס הרפואי קנביט

בעלי המניות בקנביט יקבלו את מניות השליטה בשלד (85%) • בעקבות ההודעה, המניה זינקה אתמול ביותר מ-200% לשווי של כ-9 מיליון שקל

מנכ"ל קנביט, ירון רצון / צילום: תמר מצפי
מנכ"ל קנביט, ירון רצון / צילום: תמר מצפי

השלד הבורסאי הון אחזקות  הודיע אתמול (ב') על כוונתו למזג לתוכו את חברת קנביט, העוסקת בתחום הקנאביס הרפואי, תמורת העברת מניות השליטה בשלד (85%) לידי בעלי המניות של קנביט. בעקבות ההודעה עלתה מניית הון אחזקות ביותר מ-200% לשווי של כ-9 מיליון שקל. 

בעלת השליטה בשלד כיום (80%) היא חברת החיתום איפקס הנפקות של אליאב בר-דוד ואהרון סמרה. על פי הודעת הון אחזקות, קנביט כבר פעילה בתחום הגידול והריבוי של קנאביס רפואי, והיא מתכננת הקמה של מפעל ייצור ומערך שיווק למוצרים, כפי שנדרש מחברות שמעוניינות למכור את המוצרים שלהן בשוק הקנאביס הישראלי. ההסכם עם נמסטה נחתם כבר ב-2017.

מנכ"ל קנביט הוא ירון רצון, בעבר מנכ"ל מגזין "מסע אחר", מעריב כתבי עת והשירות הבולאי. בנוסף שותפים בחברה גורם פיננסי ואגרונום ששמם לא נחשף. לדברי רצון, "הקמנו את קנביט מתוך הסתכלות ארוכת טווח לבניית חברה משמעותית הפועלת בשוק בעל פוטנציאל גדול והסדרה הנמצאת בחיתוליה. פעילות במסגרת חברה ציבורית שקופה ומפוקחת מהווה יתרון חשוב בפעילות מסחרית עם השווקים הבינלאומיים".

לקנביט, שנוסדה ב-2017, אין היום חוות קנאביס פעילה, אך כמו רוב חברות חקלאות הקנאביס הבורסאיות, יש לה רישיונות לגידול קנאביס ושטח שעליו היא מתכוונת להקים את החווה. כמו כן יש לה 4.4 מיליון שקל בקופה, אשר יועברו להון אחזקות עם המיזוג כהלוואה, שתוחזר מרווחי הפעילות, אם יהיו. במסגרת העסקה קנביט תעביר להון אחזקות כ-87.5% מפעילות הריבוי והגידול שלה, אך 100% מפעילות הייצור והשיווק, ככל שתהיה כזו.

בדומה לחברות הקנאביס האחרות, קנביט חתמה על הסכם מותנה לשיווק מוצריה, לכשיצמחו, עם חברת "נמסטה" הקנדית. זהו חוזה להזמנת 2 טון קנאביס לפחות בשנה, במשך 7 שנים, במחיר של 3 דולר לגרם, כלומר תמורת סכום כולל של 42 מיליון דולר.

עם זאת, החוזה מותנה בתנאים שנקבעו בין החברות, ובין היתר מותנה בכך שמדינת ישראל תעניק אישור יצוא קנאביס למגדלים בעלי הרישיון הישראלי, כמו קנביט. כרגע ישנה המלצה מכל משרדי הממשלה הרלוונטיים לאשר את היצוא וגם ועדת בדיקה שעסקה בנושא המליצה לאשר, אולם האישור טרם ניתן וכרגע לא ידוע מתי בדיוק יעלה על סדר היום של הממשלה. במסגרת ההסכם עם החברה הקנדית, חתמו הצדדים גם על מזכר הבנות לא מחייב לפיו החברה הקנדית תרכוש 5% מקנביט, ועוד 5% אם אישור היצוא יתקבל.

"מניות הקנאביס" הנסחרות בבורסה בת"א - טוגדר, מדיוי, נקסטג'ן, די פארם, אופקטרא ודירקט קפיטל - הן למשעשה שלדים בורסאיים שהודיעו על כוונה לפעול בשוק הקנאביס. חלקן - טוגדר, מדיוי וכעת גם הון אחזקות - הצביעו כבר על חברת יעד למיזוג אשר לה רישיון לגידול קנאביס בעוד היתר רק הביעו כוונה להיכנס לשוק. בימים האחרונים נסחרות מניותיהן של החברות הללו במגמת ירידה, למרות עדויות כי אישור השיווק לקנאביס מתקרב. כך מניית טוגדר  ירדה אתמול ב-14% לשווי של 100 מיליון שקל ואילו מדיוי  ירדה 12% לשווי של -122 מיליון שקל.