מכה לפייסבוק: מייסד וואטסאפ יאן קום הודיע על עזיבתו

לפי ה"וושינגטון פוסט", עזיבת קום נובעת מכך שהוא "הותש" מהבדלי הגישות בינו לבין הנהלת פייסבוק • צפוי לעזוב גם את דירקטוריון החברה

יאן קום / צילום: רויטרס
יאן קום / צילום: רויטרס

מייסד וואטסאפ, יאן קום, עוזב את פייסבוק - כך הוא הודיע הלילה בפוסט שפרסם ברשת החברתית. לפי ה"וושינגטון פוסט", אף שקום לא ציין זאת, הדבר נובע מכך שהוא "הותש" מהבדלי הגישות בינו לבין הנהלת פייסבוק, סביב נושאים כמו שימוש במידע, התבססות על פרסומות כמודל הכנסות וגם הצפנה ותשלומים במובייל. קום צפוי לעזוב גם את דירקטוריון פייסבוק.

מאז שפייסבוק  רכשה את וואטסאפ ב-2014 תמורת 19 מיליארד דולר, המשיך קום להוביל את אפליקציית המסרים, בניגוד לשותפו להקמתה בריאן אקטון שעזב בספטמבר - ואף קרא בחודש שעבר למחוק את אפליקציית פייסבוק על רקע משבר קיימברידג' אנליטיקה. כעת סופגת הרשת החברתית מכה נוספת מאותו כיוון, בתקופה שנחשבת לקשה והמורכבת בתולדותיה.

בפוסט שפרסם כתב קום "עבר כמעט עשור מאז שבריאן ואני התחלנו את וואטסאפ, וזה היה מסע מדהים עם כמה מהאנשים הטובים ביותר, אבל זה הזמן להמשיך הלאה. היה לי מזל לעבוד עם צוות קטן במיוחד ולראות איך כמות משוגעת של תשומת לב יכולה לייצר אפליקציה שבה משתמשים כל כך הרבה אנשים ברחבי העולם. אני עוזב את וואטסאפ בתקופה שבה אנשים משתמשים בה בדרכים רבות יותר משיכולתי לדמיין. אני עומד לקחת פסק זמן כדי לעשות דברים שאני אוהב מחוץ לעולם הטכנולוגיה, כמו לאסוף מכוניות פורשה נדירות ולשחק אולטימייט פריזבי. ואני עדיין אעודד את וואטסאפ מבחוץ".

בתגובה מסר מנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג: "יאן, אתגעגע לעבוד בצמוד אליך, אני אסיר תודה על כל מה שעשית כדי לחבר את העולם ועל כל מה שלימדת אותי, בין היתר על הצפנה ועל היכולת לקחת את הכוח ממערכות ריכוזיות בחזרה לידי האנשים. הערכים האלה תמיד יהיו בלב וואטסאפ".

אלא שערכיה של וואטסאפ, כך נראה, שונים באופן עמוק מערכיה של פייסבוק. קום הוא תוך ותיק בפרטיות, ובין היתר כתב ב-2012, בהתייחס לאיסוף המידע של גוגל על משתמשיה: "הדאטה שלכם אפילו לא בתמונה מבחינתנו, אנחנו פשוט לא מתעניינים בו".