הצעת חוק טוהר המידות ברשויות המקומיות עברה בטרומית

(עדכון) - הצעת החוק הפרטית של רועי פולקמן נועדה לעשות סדר בתחום דיני המכרזים ברשויות המקומיות, בעיקר בהיבט של הרכב ועדות המכרזים וגילוי ניגוד עניינים לחברים המכהנים

הצעות החוק הפרטיות לטוהר המידות בשלטון המקומי (שקיפות של ועדות מכרזים, הצהרות ניגוד עניינים של חברי ועדות תכנון ובנייה) עברו היום (ד') בקריאה טרומית בכנסת ברוב של 47:0. שתי הצעות החוק של ח"כ רועי פולקמן (כולנו) וח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) הועברו לטיפול ועדת הפנים בראשות ח"כ יואב קיש, ושם ייערך דיון בהצעות לקראת הצבעה על קריאה ראשונה.

הצעת החוק הפרטית של ח"כ רועי פולקמן, יו"ר סיעת כולנו, מתקנת באופן משמעותי את פקודת העיריות. מדובר בהצעה ישנה של פולקמן שהייתה בעבר חלק מחוק ההסדרים, ובה ניסה פולקמן לעשות סדר בתחום דיני המכרזים ברשויות המקומיות, בעיקר בהיבט של הרכב ועדות המכרזים וגילוי ניגוד עניינים לחברים המכהנים. המטרה של החוק אז הייתה לנסות להתגבר על ריבוי השחיתויות במספר רב של רשויות בשנים האחרונות. 

יו"ר סיעת כולנו, ח"כ רועי פולקמן, מסר: "מטרת חוק טוהר המידות היא מלחמה בשחיתות ושיפור השירות לאזרח. בשלטון המקומי יש אנשים מצוינים גם בדרג הנבחר וגם בדרג המקצועי. אך הניסיון מראה שיש במנגנון כשלים, החל מהעדפת מקורבים דרך העדר שקיפות וביקורת ועד שחיתות. נולד הצורך בהסדרה של היחסים בין הדרג הפוליטי והדרג המקצועי ומניעת ניגודי עניינים. מדובר בצעד נוסף הממש את חזון מפלגת כולנו כמפלגה חברתית, המוודא שהשירות הציבורי יינתן לכולם באופן הוגן. אני שמח על גיבוי יו"ר השלטון המקומי בנושא, ואנו נפעל להביא חוק מוסכם ואפקטיבי". 

בשנים האחרונות הורשעו ראשי הערים של רמת-השרון, בת-ים, רמת-גן, באר-יעקב, ירושלים, קריית מלאכי, טבריה, מועצת עמק הירדן, מועצת שדות נגב ומועצת מרחבים. מספר ראשי רשויות נוספות הפכו לעדי מדינה, כלומר הודו בעבירות, בין השאר ראש מועצת מגילות, מועצה אזורית שומרון ועוד.

הרשימה לעיל לא כוללת את ראשי הרשויות שמשפטם מתנהל ו/או יש החלטת פרקליטות להעמידם לדין. השחיתות ברשויות המקומיות הפכה למכת מדינה, ובעוד המשטרה והפרקליטות עושים מאמצים גדולים לאכוף את החוקים ולחקור את החשדות, הרי שבכנסת העדיפו להעלים עין עד היום.

זה היה גם החשש של פולקמן כאשר העלה את החוק, ספציפי לנושא ועדות המכרזים ברשויות המקומיות, לפני כחצי שנה. כעת, הצעת החוק חוזרת בתוך הצעה נרחבת יותר, ופולקמן, שבעצמו היה יועץ מדיניות לראש העיר וראש האגף למדיניות ותכנון אסטרטגי בעיריית ירושלים, מכנה את ההצעה "חוק טוהר המידות בשלטון המקומי". ביום ראשון ההצעה אושרה בוועדת שרים לחקיקה. החוק מבוסס על דוח שהכינה עו"ד דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה לענייני משפט ציבורי ומינהלי.

החוק מסדיר את הליכי הפיקוח על מינוי חברי ועדת התכנון והבנייה, מקום שהוא כר נרחב לשחיתות ואי-סדרים. בנוסף מוצע בחוק לשנות את סמכות ועדות המכרזים, והרכבן ולהפריד בין הדרג שקובע את המדיניות של העירייה או הרשות המקומית לבין הדרג המבצע. בהצעה כלול גם סעיף שיחייב את ראש הרשות, סגניו וכל חברי המועצה להפקיד תצהיר ניגוד עניינים באשר לעסקיהם הפרטי.

זכות העיון במידע בנוגע לניגוד העניינים תהיה מוקנית לחברי המועצה. כמו כן, החוק מציע חובת תיעוד של דיוני ועדות המועצה (כלומר, לא רק מליאת המועצה) ופרסום החלטותיהן . משרד הפנים יהא מוסמך להשעות חברי מועצה וראשי רשויות בגין הגשת כתב אישום, וכן בהיבטים נוספים התומכים בשקיפות וטוהר מידות ואשר אינם קיימים כיום בפקודת העיריות.

יצוין כי חובות מסירת הצהרת הון של חברי כנסת ושרים קיימת כיום בחקיקה, אך המידע אינו גלוי לציבור. חברי הכנסת מפקידים את הצהרות ההון שלהם (מסמך השונה ממסמכי ניגוד עניינים) בכספת בכנסת, ושרים מפקידים את הצהרותיהם בכספת בידי היועץ המשפטי לממשלה. הציבור אינו חשוף למידע ולאינטרסים הסמויים של נבחרי הציבור.

היום אמורה להתקיים הצבעה בקריאה טרומית, ולאחריה יועבר החוק לטיפול ועדת הפנים של הכנסת, ולאחר מכן על החוק לעבור עוד 3 קריאות, כדי להיכנס לתוקף.