מגמה מעורבת בבורסה; מניות הסלולר עלו במסחר

המסחר בניו יורק נפתח במגמה מעורבת • ירידות שערים באסיה • הדולר מתייצב ברמה של 3.6 שקל

בניין הבורסה בתל-אביב / צילום:תמר מצפי
בניין הבורסה בתל-אביב / צילום:תמר מצפי

המסחר בתל-אביב ננעל היום (ד') בעליות מתונות. אמש נרשמה מגמה מעורבת בניו-יורק, כשמניות הטכנולוגיה רשמו עליות. מניות הארביטראז' הכבדות פתחו בפערים חיוביים, אולם מנגד נרשמו ירידות בבורסות אסיה, והחוזים על המדדים האמריקאים יורדים.

 

בתל-אביב מושפע המסחר מהתערערות במצב הביטחוני, כשעיקר החששות הם שהפעילות בסוריה המיוחסת לישראל, בצירוף התגרויות מילוליות חסרות פשר של נתניהו, עלולות להציב את ישראל במדרון חלקלק שעלול לגלוש לעימות צבאי. כאן המקום לציין כי מאז ומעולם התבצעו פעולות ביטחוניות נועזות ואגרסיביות שיוחסו לישראל, אך תמיד ישראל שמרה על עמימות והותירה מקום למנהיגות הערבית להכחיש/לייצר נרטיב שיתאים לפוליטיקה הפנימית שלהם. בעידן הברברת הנוכחי, נראה כי נתניהו ושותפיו מנסים להשפיל את המנהיגות הערבית, השפלה שבמזרח התיכון גרועה יותר מהפעולה עצמה (כפי שהיא מיוחסת בעיתונות הזרה).

אם כן, המדרון החלקלק שהמצב הגיאו-פוליטי במזרח התיכון מקרין באופן שלילי על המסחר. למדרון החלקלק הזה יש גם השפעות על המסחר בשוק המט"ח, כשאתמול חצה הדולר את רמת 3.6 השקלים. בשוק ההון מעריכים הבוקר כי ככל שהתערערות המצב הגיאו-פוליטי תימשך, הרי שאנחנו עלולים למצוא את הדולר מהר מאוד ברמה של 3.7 שקלים. 

מרכזות עניין:

אתמול פורסם כי בזק , אינטרנט זהב  ובי קומיונקיישנס  ידחו את מועד פרסום הדוחות הכספיים של הקבוצה. לדחייה פרסום הדוחות אין משמעות, אם ניקח בחשבון את האמירה של קברניטי הקבוצה כי מדובר בדחייה קצרת זמן בלבד, אך היא משקפת יותר מכל את השפעת החקירות נגד החברות ובכיריהן על החברות עצמן. ככלל, ניקוי אורוות (ככל שיש צורך בכזה) יעשה טוב לחברות בקבוצה לאורך זמן, יגביר את השקיפות, ישפר את הממשל התאגידי ויצמצם את החיכוך הלא בריא עם הרגולציה.

טוגדר  זינקה אתמול ביותר מ-40% לאחר שאושרה באסיפה הכללית של החברה העסקה ליציקת פעילות הקנאביס הפרטית לחברה. לאחר האישור הופכת טוגדר משלד בורסאי לא מעניין לחברה עם פעילות אמיתית ומשמעותית.

חברת החשמל הודיעה אתמול על הסכם שחתמה עם חברת ההפצה וההולכה ברשות הפלסטינית, שבמסגרתו תצליח חברת החשמל לגבות חובות עבר בכמעט מיליארד שקל, נתון חיובי עבור החברה שמחזיקה בשוק סדרות אג"ח לא מעטות.

מניות הסלולר ממשיכות לאבד גובה, ובראשן מניות פרטנר  וסלקום . תחום הסלולר מאופיין בתחרות גבוהה ובשחיקת מחירים, מה שגורם לסלקום ופרטנר להשלים היום ירידות של כ-10% בשבוע. 

גיל דטנר, אנליסט קמעונאות וסלולר בלאומי שוקי הון, התייחס אתמול לירידות החדות במניות הסלולר וכתב כי "מניות הסלולר (פרטנר וסלקום) סבלו מירידות חדות מתחילת השנה, בשל שתי סיבות - ראשית, השמועה שאקספון מתכוונת להיכנס לשוק (מה שקרה ב-10 לאפריל), לאחר עיכוב מאוד ארוך; שנית, הרצון של בעל השליטה בקבוצת אי.די.בי להיפטר מאחזקותיו בסלקום, לטובת רכישת השליטה בבזק, וזאת למרות השווי היחסית נמוך של מניית סלקום.

"ההשקה עצמה דווקא הובילה להתאוששות במניות, מאחר ואקספון לא הביא בשורה של ממש, ויותר מזה, היה נראה כי המודל העסקי שלה בעייתי מהיסוד, ולכן לא יוכל להחזיק מעמד. ואכן, בשבועיים האחרונים המניות שבו לרדת בחדות.

"תמיד היה ברור שהכניסה של אקספון תיצור רעש מסוים, אך נראה כי המפעילים הקיימים בחרו שלא להמתין ולבחון את גודל האיום, אלא להגיב מידית באמצעות מבצעים אגרסיביים. בשוק עם יותר מדי שחקנים, הסיכון לגלוש למלחמות מחירים הוא גדול מאד.

"אם מדובר במהלך נקודתי, שנועד לחסום את חדירת אקספון, ותוך כמה שבועות המבצעים ירדו מהמדף, אז מניות הסלולר צפויות להתאושש. אולם, החשש הוא שלחברות יהיה קשה להחזיר את הגלגל לאחור. מבצע שנמשך זמן ארוך, הופך מבחינת הצרכנים לשגרה, כך שקשה לראות איך בשוק כה רווי אחת השחקניות תיסוג לאחור.

"אם התרחיש השני אכן יתקיים, אז נראה החרפה בקצב השחיקה של התוצאות בחברות הסלולר, שיבוא לידי ביטוי במספרים של 2018 ו-2019 (לוקח זמן עד שהמנויים עוברים לחבילות החדשות). הסיכון הזה הוא מה שיוצר לחץ על מחיר המניות בימים האחרונים. הירידה של המניות בתחילת השנה שיקפה ציפייה כי מחירי הסלולר לא יעלו בקרוב, אלא יתייצבו השנה. הירידות האחרונות מגלמות חשש כי ההכנסות משירותי סלולר ימשיכו לרדת, כאשר נראה שעוד לפני כניסתה של אקספון, הרווחיות של השוק עמדה בסימן שאלה".

נובה  פרסמה את הדוחות הכספיים שלה. שמשקפים עלייה בהכנסות וברווחים. ההכנסות ברבעון הראשון של 2018 הסתכמו ב-62.6 מיליון דולר, עלייה של 9% בהשוואה להכנסות הרבעון הרביעי של 2017 ועלייה של 15% בהשוואה להכנסות הרבעון הראשון של 2017. שיעור הרווח הגולמי ברבעון הראשון של 2018 הסתכם ב-58%, בהשוואה לשיעור רווח גולמי של 56% ברבעון הרביעי של 2017, ובהשוואה לשיעור רווח גולמי של 60% ברבעון הראשון של 2017.

הרווח הנקי במונחי GAAP הסתכם ברבעון הראשון ב-14.1 מיליון דולר, או 49 סנט למניה בדילול מלא. זאת בהשוואה לרווח נקי של 8.2 מיליון דולר, או 29 סנט למניה בדילול מלא, ברבעון הרביעי של 2017; ובהשוואה ל-13.4 מיליון דולר, או 48 סנט למניה בדילול מלא, ברבעון הראשון של 2017.