הרפורמה במשק החשמל: "ערוכים לגמרי לחתימה ביום רביעי"

לאחר לא פחות מ-21 שנה של דיונים, המועד לחתימת הסכם הרפורמה במשק החשמל קרוב מתמיד, וייתכן שהדבר ייחתם בשבוע הקרוב • במסגרת ההסכם תוקם חברת בת לחברת החשמל אשר תתפעל את תחנות הכוח במחזור המשולב

רוטנברג  / צלם: יוסי וייס, חברת החשמל
רוטנברג / צלם: יוסי וייס, חברת החשמל

רפורמת החשמל: המו"מ בנוגע לרפורמה ההיסטורית במשק החשמל נכנס לישורת האחרונה - היום ומחר צפויים להתקיים שני דיונים מרתוניים אחרונים לפני החתימה על ההסכם שצפויה להעירך מחרתיים. זאת, לאחר כמעט 21 שנה של דיונים ומשא-ומתן עקר.

"אנחנו ערוכים לגמרי לחתימה ביום רביעי" אומר היום בשיחה עם "גלובס" גורם ממשלתי בכיר, המשתתף בדיונים. "בכל הצוותים נותרה עבודת ניסוח וחילוקי דעות קטנים הניתנים לגישור", הוסיף.

ממידע שהגיע לידי "גלובס", אחת המחלוקות המהותיות שהייתה בין הצדדים נפתרה אמש בדיון שנמשך עד חצות בצוות האחראי על איתנות פיננסית של החברה. מדובר על הקמת חברת בת שתהיה אחראית על התחנות החדשות שתקים חברת החשמל במסגרת הרפורמה. נזכיר, כי בתמורה להוצאת מרבית הייצור מידיה, תקים ותתחזק חברת החשמל שתי תחנות כוח המופעלות במחזור המשולב (מחז"מ) בחדרה במקום התחנות 1-4 באורות רבין.

נושא זה סוכם עקרונית עוד בסיבוב הקודם של הדיונים ואולם ל"גלובס" נודע כי בחברת החשמל התנגדו לפתיחת חברת בת והעדיפו שהמחז"מים החדשים יישארו בתוך החברה עם יתר התחנות שלה. על פי המקורות, הטיעון הרשמי של החברה היה כי מדובר בתוספת עלויות - בישיבות הפנימיות אף הוצגה הערכת עלות של המהלך - כ-200 מיליון שקל. לחברה החדשה, נציין, יהיה מנכ"ל ויו"ר דירקטוריון מטעם חברת האם, חברת החשמל.

למרות תוספת העלות למשק החשמל של מהלך הקמת חברת בת חדשה, נציגי המדינה התעקשו על יישומו, בעיקר כדי להקל בעתיד על הליך ההפרטה הנוסף, אם אכן יוחלט עליו. סיבה נוספת להפרדת המחז"מים היא הליך בקרה פשוט יותר על החברה החדשה היות והיא תהווה מרכז פיננסי נפרד - הכוונה היא לאפשר למדינה לעקוב בצורה קלה יותר אחר רווחיות והוצאות החברה החדשה.

השאלה העקרונית הנוספת שנותרה פתוחה נוגעת לתחום האספקה. נזכיר כי על פי ההסכמות העקרוניות שהוצגו בסוף השנה שעברה - מקטע האספקה אמור להיפתח לתחרות הדרגתית והחברה תיוותר ספק ברירת מחדל במקטע זה. לצדדים נותר לפתור באיזה היקף ומתי יוכלו יצרני החשמל הפרטיים לחבר בתי האב לאספקת החשמל ועד כמה דומיננטית תשאר חח"י ובאילו איזורים.

דבר נוסף שסוכם בימים האחרונים בין הצדדים הוא כי מכירת תחנות הכוח של חברת החשמל למגזר הפרטי תתבצע לפי השווי שלהן בספרים. המהלך ייושם על ידי מכרזים של רשות החשמל שיסדירו גם את התעריף אותו יקבל היצרן הפרטי שירכוש את תחנת הכוח. באמצעות התעריף שיעובר ליצרן תוכל רשות החשמל לאזן את מחיר המכירה, כך שבמקרה שייווצר הפרש בינו לבין שווי הספרים, הדבר לא ישפיע על הצרכן הסופי.

"מדובר במשחק סכום אפס", טוען גורם בכיר המקורב לדיונים. כך למשל, אם יזם פרטי יקנה תחנת כוח מסוימת לפי מחיר נמוך יותר מהשווי שמופיע בספרים, חברת החשמל עדיין תזוכה לפי השווי, אך התעריף אותו יקבל היזם עבור החשמל שייצר יהיה נמוך בהתאם.