כל מה שצריך לדעת על הסנקציות הכלכליות שיוטלו על איראן

משרד האוצר האמריקאי מפרט את הסנקציות שיוטלו על איראן, בהן הגבלות על רכישת דולרים, מסחר במתכות יקרות, מכירת חומרי גלם לאיראן, תעשיית הרכב האיראנית ועוד • הצעדים ייעשו באופן מדורג במהלך ה-90-180 יום הבאים

טראמפ בנאום על הודעת פרישת ארה"ב מההסכם עם איראן / צילום: רויטרס
טראמפ בנאום על הודעת פרישת ארה"ב מההסכם עם איראן / צילום: רויטרס

בהמשך להודעת הנשיא טראמפ, משרד האוצר האמריקאי העלה היום שורת הנחיות בנוגע להשבת הסנקציות על איראן.

לפי הכללים האמריקאים, השבת הסנקציות תיעשה באופן מדורג, חלקם תוך 90 יום והאחרות במהלך 180 הימים הבאים. הכללים להצרת צעדיהם של עסקים איראניים וגם עסקים המבצעים עסקאות עם גופים איראניים (״סנקציות שניוניות״) לא יכולים להיות מופעלים באופן מידי (היום), אלא החל מעוד שלושה חודשים, דהינו מאוגוסט 2018.

לפי הודעת משרד האוצר האמריקאי, הסנקציות יגבילו רכישת שטרות דולריים על ידי גורמי ממשל איראניים ואיראן לא תוכל לסחור בזהב או מתכות יקרות אחרות. בנוסף, יוטלו סנקציות על מכירה ישירה או עקיפה או אספקה מתוך איראן של חומרי גלם ומתכות כגון אלומניום, פלדה, פחם, גרפיט לרבות מכירה או אספקה של תוכנות לייצור בענפים הללו.

סוג נוסף של סנקציות יחול על ״עסקאות משמעותיות״ הקשורות במטבע האיראני הריאל, או החזקת כספים, חשבונות או הון במטבע האיראני הריאל, במוסדות פיננסיים מחוץ לאיראן. עוד נאמר בהודעת משרד האוצר האמריקאי שיוטלו סנקציות על רכישה או הנפקה של אגרות חוב של המשטר האיראני.

הסנקציות מהסוג הנוסף יוטלו על תעשיית הרכב האיראנית (כיום למשל, מייצרת חברת רנו הצרפתית את רכביה בפסי יצור באיראן). עוד מפורט בהודעת האוצר האמריקאי שייאסר מעתה ייבוא שטיחים פרסיים לתוך ארה״ב, מוצרי מזון ומספר מוצרים נוספים שכיום יש רישיונות כלליים ליבאם לארה״ב.

החל מנובמבר 2018 הרשימה תתרחב ויוטלו סנקציות נוספות על תפעול נמלי-ים, על תעשיית בניית ספינות ותפעול קווים ימיים. סנקציות נוספות במועד הזה יושתו על עסקאות הקשורות בתחום האנרגיה, עסקים עם חברת הנפט האיראנית הלאומית, חברות סחר לאומיות איראניות וחברות תובלה. כמו כן ייאסר לרכוש נפט, מוצרי נפט וחומרים פטרוכימיים המיוצרים באיראן.

עוד בנובמבר יתווספו גם הסנקציות הרחבות יותר על התחום הבנקאי באיראן וייאסר לעשות עסקים עם הבנק המרכזי של איראן, עם מוסדות פיננסיים נוספים וחוקי ה-Divestment (איסור לעשות עסקאות עם גופים המבצעים עסקאות עם גופים פיננסיים באיראן), יופעלו מחדש.

בתוך כך נשיא מועצת האיחוד האירופי, דונלאד טאסק פרסם הודעתו בסיום נאומו של הנשיא טראמפ. לדבריו, מדיניותו של טראמפ בנוגע לאיראן ובנוגע לנושאי סחר, תעמוד מול אירופה אחידה. הדברים יידונו שבוע הבא בכינוס בסופיה.

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, אמר כי הוא מודאג מאוד מהחלטת הנשיא האמריקני דונלד טראמפ לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן וקרא לצדדים האחרים בהסכם לקיים את ההתחייבויות שלהם בצורה מלאה.