אקזיט נוסף לחברה ישראלית: קנון היפנית רכשה את BriefCam

BriefCam, שהוקמה ב-2007, פיתחה מוצר המבוסס על טכנולוגית תיקצור וידאו שפותחה באוניברסיטה העברית, המאפשרת לסרוק ולנתח צילומי וידאו גולמיים במהירות •  הערכת סכום הרכישה - 90 מיליון דולר

פרסומות חוצות של קנון / צילום: קנון
פרסומות חוצות של קנון / צילום: קנון

אקזיט נוסף לחברה ישראלית נרשם היום עם רכישת בריפקאם (BriefCam) על ידי ענקית הצילום היפנית, קנון. סכום הרכישה לא נחשף אך גורמים בשוק מעריכים את העסקה בכ-90 מיליון דולר. החברה הוקמה ב-2007 על ידי פרופ' שמואל פלג, גדעון בן צבי, וד"ר ירון כספי. השלושה פיתחו מוצר המבוסס על טכנולוגית תיקצור וידאו שפותחה באוניברסיטה העברית, המאפשרת לסרוק ולנתח צילומי וידיאו גולמיים במהירות.

המוצר של בריפקאם מאפשר לתקצר וידיאו על בסיס טכנולוגיית עיבוד תמונה שמזהה אובייקטים בתוך הצילומים. פלג מכהן כיום כמדען הראשי בחברה. לדבריו, "הרעיון הוא לקחת אובייקטים שמופיעים בוידיאו בזמנים שונים ולהציג אותם יחד. הסדר הכרונולוגי נפגע, אבל אנחנו מצליחים להציג את האובייקטים באופן רציף. רוב מצלמות האבטחה מצלמות איזורים שכלום לא קורה בהם, אז אנחנו מצליחים להכניס את מה שקורה מכל שעות הצילום לקטע קצר".

לדוגמה, מצלמת אבטחה שמצלמת פינת רחוב במשך מספר שעות, ובמהלך הוידיאו עבר אדם במדרכה השמאלית, כעבור שעתיים עבר אדם במדרכה הימנית, וכעבור שעה נוספת עבר אדם באמצע הרחוב, הוידיאו שיכלול את כלל ההתרחשויות יהיה באורך של שעות ארוכות. הטכנולוגיה של BriefCam מסוגלת לסרוק את הוידיאו ולייצר קטע חדש שאורכו דקות בודדות, וכלל את כל האובייקטים שהופיעו בצילומים באופן סימולנטי. כלומר, התוצאה תהיה שלושה אנשים שהולכים ברחוב סימולטנית, לאורך שניות בודדות. לכל אובייקט מוצמד טיימסטמפ וניתן ללחוץ עליו כדי לקבל עליו מידע.

האוניברסיטה ויתרה רוב חלקה

האקזיט המפורסם בתחום הראייה הממוחשבת שיצא מהאוניברסיטה העברית הוא של מובילאיי שנמכרה לאינטל תמורת כ-15 מיליארד דולר. "אמנון שעשוע ואני קולוגות והחדרים שלנו זה ליד זה באוניברסיטה", סיפר פלג. במקרה של בריפקאם, העסקה אמנם קטנה יותר, אך לדברי פלג "האוניברסיטה העברית רשמה הכנסה נאה כי כל הטכנולוגיה שייכת לה. היא נתנה רשיון לחברה ובתמורה לכך קיבלה אקוויטי". בדרך כלל, האוניברסיטה מעניקה את הרשיון לשימוש בטכנולוגיות שלה בתמורה לעשרות אחוזים ממניות החברה. אותו המודל שימש את האוניברסיטה מול חברת מובילאיי. אך במקרה הזה, בעקבות אי הסכמה בנושא הבעלות על הפטנט, האוניברסיטה ויתרה על מרבית האחוזים בחברה.

הפלטפורמה של בריפקאם היא פתוחה ומאפשרת התחברות של צדדים שלישיים. בחברה מבטיחים כי גם לאחר הרכישה הפלטפורמה תשאר פתוחה. את בריפקאם ייצגו בעסקה עורכי הדין דוד שוטנפלס, חנה טאובר ונרדה בן צבי ממשרד יעקב סולומון ליפשיץ ושות', ואת חברת קנון ייצגו עורכי הדין ג'ואי שבות ואפרים שמיידלר מהמשרד הישראלי של פירמת עורכי הדין הבינלאומית גרינברג טראוריג.

לדברי מנכ"ל בריפקאם טרבור מץ, החברה תשאר ישות עצמאית בתוך קבוצת קנון. המבנה הארגוני ישאר כשהיה, והעובדים וההנהלה ימשיכו לפעול בישראל. לדבריו "הרכישה תאפשר לבריפקאם להמשיך לספק שירות ניתוח תוכן בוידיאו המוביל בתעשייה". מסאנורי ימאדה, מנהל בכיר בקנון, אמר כי "עם בריפקאם אנחנו יכולים לספק מגוון רחב של פתרונות בתחום מצלמות הרשת, תכנות ניהול וידיאו, וניתוח תוכן בוידיאו ללקוחות ולשותפים ברחבי העולם".

שיתוף הפעולה הרשמי של בריפקאם עם קנון התחיל בספטמבר 2017, אז חתמה בריפקאם על הסכם ריסלר עם קנון, שהפכה למשווקת של מוצריה ביפן. קנון החלה כיצרנית מצלמות בשנות השלושים של המאה הקודמת, וכיום היא פועלת גם בתחומי מערכות המידע וציוד צילום ותיעוד תעשייתי.

בריפקאם אינה חברת ה- surveillance הראשונה שרכשה קנון. בשנת 2015 היא רכשה את חברת AXIS השוודית תמורת 2.8 מיליארד דולר, ושנה קודם לכן היא רכשה את חברת מיילסטון. עם זאת, בריפקאם היא החברה הישראלית הראשונה שנרכשה על ידי קנון. בשיחה עם "גלובס", פלג הוא סיפר כי מיד לאחר הרכישה, בריפקאם וקנון יצאו לביקור באוניברסיטה העברית. לדבריו, "יש עוד טכנולוגיות באניברסיטה שמעניינות אותם". גורמים המקורבים לעסקה מעריכים שהרכישה מסמנת את כניסתה של קנון לישראל.

עד היום, בריפקאם גייסה כ-15 מיליון דולר מ-OurCrowd, מקרן אביב, וממוטורולה ונצ'רס. מוצריה מיושמים בלמעלה מ-40 מדינות ברחבי העולם.

תעודת זהות: BriefCam 

הקמה: 2017

מייסדים: פרופ' שמואל פלג, גדעון בן צבי, וד"ר ירון כספי

תחום: מעקב ופיקוח

מיקום המטה: מודיעין

מועסקים: 60 בסה"כ, 45 בארץ ו-15 ברחבי העולם