שביתת הנמלים: בית הדין "רואה בחומרה" את התנהלות הוועדים

ראשי ועדי עובדי הנמלים ניתקו את הטלפונים הניידים שלהם ולא התייצבו הבוקר לדיון בבית הדין לעבודה • השופט איטח הורה לזמן מיידית את יו"ר ההסתדרות ובצעד חריג הוציא צו הבאה להגעת ראשי הוועד, שלא הגיעו למרות הצו • ראשי הוועדים הודיעו שיתייצבו בדיון בשעה 20:00, אך לא הגיעו • גורם בוועד: "חוסר האחריות של שר התחבורה הביא אותנו למשבר הזה" • (מעודכן)

אבי ניסנקורן, שרגא ברוש ועו"ד שי תקן מחוץ לבית הדין הארצי לעבודה \ צילום: יונתן זינדל פלאש90
אבי ניסנקורן, שרגא ברוש ועו"ד שי תקן מחוץ לבית הדין הארצי לעבודה \ צילום: יונתן זינדל פלאש90

בית הדין הארצי לעבודה מוצא את עצמו חסר אונים מול התנהלות הוועדים של הנמלים - הדיון על ביזיון בית המשפט שהתקיים הערב ללא נוכחות יושבי ראש הוועדים הסתיים זה עתה ללא תוצאות אופרטיביות.

דיון נוסף בבקשה לביזיון בית משפט יתקיים מחר בשעה 10:30. השופטים הורו כי על ההסתדרות להגיש תצהיר עד מחר בשעה 8.30 שמפרט את הצעדים שננקטו ועל משטרת ישראל "להמשיך באמצעיה לבצע את צוויה ההבאה באופן שהמשיבים יבואו לדיון האמור".

הרכב שופטי בית הדין בראשות סגן הנשיאה אילן איטח כותב בהחלטתם: "בית הדין רואה בחומרה רבה את הפרת צו המניעה כנגד השביתה לרבות צו המניעה מאמש. חומרה יתירה יש לכך שיושבי ראש ועדי העובדים בנמל אשדוד לא התייצבו לדיון לפי פקודת ביזיון בית משפט, ולכאורה נוקטים בצעדים שלא מאשרים את ביצוע צווי ההבאה שהוצאו נגדם. אין צורך להרחיב על ההשלכות של התנהלות כאמור הן על מערכת יחסי העבודה והן על הסיכונים האישיים המוטלים על כלל העובדים כתוצאה מהתנהלות כאמור".

"עד שראש הממשלה לא יתערב לא נחזור לעבודה. אנחנו רוצים אותו במשא ומתן. חוסר האחריות של שר התחבורה הוא מה שהביא אותנו למצב הזה" - כך אמר היום (ה') גורם מוועד נמל אשדוד ל"גלובס", על רקע סירובם של ראשיו להגיע לדיון בבית הדין לעבודה בעניין השביתה בנמלים.

לאחר שבית המשפט הורה למשטרה להביא את ראשי הוועדים לדיון על ביזוי בית המשפט, אלו לא הגיעו ולא נמצאו על-ידי המשטרה והדיון על ביזיון בית המשפט התנהל הלילה בלעדיהם. זאת, למרות שמוקדם יותר הודיעו ראשי הוועדים להנהלת נמל אשדוד כי הם מתכוונים להתייצב לדיון שנקבע בשעה 20:00.

משטרת אשדוד הודיעה לשופטי בית הדין הארצי לעבודה כי היא לא איתרה את ראשי הוועדים בבתיהם. זאת, לאחר שהשופט איטח הוציא צווי הבאה לראשי הוועדים של נמל אשדוד - לעמית שרף, מזכיר ועד ציוד מכאני; דוד אפריאט, מזכיר ועד תפעול; מיכל לוגסי, מזכירת ועד מינהל ויעקב ליאני, מזכיר ועד בתי המלאכה וגדי בוטבול, אף הוא מוועד התפעול.

השופט איטח סיכם את הדיון הראשון שהתנהל משעות הבוקר ואמר כי הוא לא מוציא צווי מניעה עד שלא יתקיים דיון על ביזוי בית המשפט, שכאמור לא התקיים בשל חוסר נוכחות הנאשמים.

גורם המקורב להנהלת הנמל: ״אם בית המשפט לא מצליח לאכוף את זה, אז בוא נסגור את המדינה. העובדים נכנסו למחתרת, כי הם לא רוצים לחזור לעבודה בשלב זה וממתינים שהרשויות יתערבו״. עוד הוסיף: ״בעצם בית המשפט אובד עצות״.

עובדי נמל חיפה ונמל אשדוד לא כיבדו את הצווים שהוציא אתמול בלילה בית הדין הארצי לעבודה, שהורו על חזרתם המיידית לעבודה. הנהלות הנמלים ביקשו מבית הדין להוציא נגד ראשי הוועדים צווים על ביזיון בית המשפט, אך גם לדיון בנושא זה הבוקר הם לא הגיעו. "אנחנו עושים את כל המאמצים כדי להשיג את ראשי הוועדים, אבל הטלפונים שלהם סגורים", אמר אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות הכללית. בעקבות בקשה של הנהלת נמל אשדוד, הוציא בית הדין באופן חריג צו הבאה לפיו המשטרה תדאג להגעת ראשי ועד נמל אשדוד לדיון.

גורם המקורב להנהלת נמל אשדוד סיפר היום בשיחה עם ״גלובס״ כי הבוקר התייצבו כמה עשרות עובדים לעבודה בנמל אשדוד, רובם שייכים להסתדרות הלאומית. העובדים לא הורשו להיכנס לנמל בטענה כי ״לא ניתן להפעיל את הנמל מכיוון שמערכת המחשוב המרכזית TOS מושבתת ואין מנהלי עבודה ברציפים״. נדגיש כי רוב עובדי נמל אשדוד מוצגים על ידי ההסתדרות הכללית.

יו"ר ועד עובדי בתי מלאכה בנמל חיפה גיא עודי, שלא התייצב הבוקר לדיון, אמר ל"גלובס": "אנחנו שבעים ממו"מ עקר. אין רצינות מצד המדינה. החליטו לבנות 2 נמלים, ונשארו רק עם ההחלטה. לא פרטו אותה לגורמים, ועכשיו מתנערים מתחרות הוגנת. רוצים פשוט לרסק כל חלקה טובה, מה גם שאנו חברה רווחית שמעבירה למדינה מליונים כל שנה. אציין ואומר: אנו בעד תחרות ומוכנים להתייעל, אבל לא בדרך של התרסקות קופת הנמל. אני באופן אישי קרוב לחמש שנים במו"מ עם המדינה. את האמת? אני כבר נגעל מאוזלת היד".

עובדי נמל חיפה ונמל אשדוד פתחו אתמול בשביתה כללית בנמלים, כל עבודות הנמל הופסקו והעובדים שבו לבתיהם. הסיבה להשבתת נמלי הים היא מחאת העובדים נגד הרפורמה בנמלים המתגבשת בימים אלה - מדובר בחששות גוברים של העובדים מפני התחרות מול נמלים חדשים שיוקמו במסגרת הרפורמה, שיהיו יעילים הרבה יותר לעומת הנמלים הקיימים. את הטרמינל החדש בחיפה תפעיל החברה הסינית SIPG שמפעילה כיום את נמל שנחאי, ואת הטרמינל באשדוד תפעיל חברת TIL ההולנדית שבבעלות חברת הספנות MSC. 

לקראת משמרת הלילה, קבע בית הדין הארצי כי "נוכח הנסיבות - הנזקים הכבדים שנגרמים כתוצאה משיבושי העבודה, והיות שיבושי העבודה בניגוד להחלטות להסכמות - אנו קובעים כי מאז הכוחות מטה את הכף למתן צווים ארעיים, במעמד צד אחד, המורים על השבת העבודה באופן מיידי".
עוד קבעו השופטים כי "על ההסתדרות להפעיל את מרותה הארגונית ולוודא את החזרה לעבודה". 

אבי ניסנקורן / צלם: איל יצהר
 אבי ניסנקורן / צלם: איל יצהר

מוקדם יותר שלחה הנהלת נמל חיפה הודעה לכלל עובדי החברה עם מסר הבא: "בית הדין נתן צו ארעי במעמד צד אחד המורה לכלל העובדים לחזור לעבודה מלאה וסדירה באופן מיידי. הנכם נדרשים להתייצב לעבודה סדירה כנדרש. כל עובד שלא יתייצב לעבודתו פועל בניגוד לדין ובניגוד לצו שיפוטי על כל המשתמע מכך".

להערכת איגוד לשכות המסחר הנזק ליום שביתה בנמלים נאמד בעשרות מיליוני שקלים. הנזק המידי נגזר בעיקרו מסחורה שפג תוקפה, אשר נתקעת בנמלי הים (יצוא ויבוא של מזון טרי, מזון עם תאריך תפוגה קצר, ציוד לרפואי לבתי חולים ועוד).

על פי לשכת המסחר "ככל שתימשך השביתה יתרחבו גם היקפי הנזק למגזר העסקי, כאשר הנזק לשבוע שביתה יגיע לכ- 350 מיליון שקל".

מנמל אשדוד נמסר כי "החלטנו לפנות בבקשה להוציא צווים אישיים על ביזיון בית המשפט לאחר שהעבודה בנמל לא חזרה למתכונתה הרגילה והסדירה, והרציפים נותרו ללא עובדים, וכך גם יתר עמדות העבודה שיש לאיישן, להוציא את העובדים בסקטור תפזורת ובמחלקת ים. בכך למעשה, מבזים ההסתדרות וראשי הוועדים באופן חמור ומקומם את ההחלטה והצווים שהוציא בית המשפט".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, הצהיר היום בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים כי יש לעשות הכל על מנת לסיים את משבר שביתת הנמלים מהר ככל שניתן. "בית המשפט צריך להורות לצדדים המעורבים לשבת כל יום עד הלילה עד שיפתרו את המשבר. זאת ביחד עם משתמשי הנמל כמשקיפים, שכן המשתמשים כמו התעשיינים לדוגמה, זקוקים לנמל כמו אוויר לנשימה ועל כן יש להם צד בעניין". ברוש הוסיף ואמר כי "המגזר הפרטי שבע קרבות וכבר לא יכול יותר להתמודד עם עוד שביתה הרסנית, שפוגעת בו בכל דרך אפשרית. יש לזכור כי הנזק שנגרם לעסקים הפרטיים אשר תלויים בנמל הוא לא רק בכסף, אלא הוא הרבה יותר חמור - מפעל שלא מקבל חומר גלם בגלל השביתה עלול להיאלץ להפסיק את הייצור, לקוח שלא מקבל את הסחורה שהבטיחו לו בזמן בגלל השביתה עלול להפסיק לעבוד עם היצרן בישראל ולהתחיל לעבוד עם יצרנים אחרים וככה זה נמשך עד לרמות הכי קטנות. לכן חייבים לפעול ולהוביל ליציבות בנמלים, כשהפתרון הוא רק אחד: רפורמה בנמלים".