מלחמה תפגע בכלכלה? S&P עלולה להוריד את הדירוג לישראל

באוגוסט ציינה החברה כי המצב בסוריה יוצר "סיכון מוגבר" מבחינת ישראל

חיילי צה"ל / צילום: שאטרסטוק
חיילי צה"ל / צילום: שאטרסטוק

S&P העולמית העלתה באוגוסט את תחזית דירוג האשראי של ישראל לחיובי - צעד שמשמעותו אפשרות סבירה להעלאת דירוג האשראי של ממשלת ישראל בתוך 6 עד 24 חודשים.

בשוק ההון העריכו כי החברה עשויה לפרסם הודעה למשקיעים בעקבות האירועים האחרונים אולם ההערכות הן כי אם סבב הלחימה הנוכחי לא יסלים לא יהיה שינוי מעבר לכך. בעת העלאת תחזית הדירוג באוגוסט ציינה S&P כי תשנה את החלטתה במקרה של הרעה משמעותית במצב הביטחוני או בביצועים הפיננסיים של ממשלת ישראל. החברה נמנעה מלהעלות מאז את דירוג האשראי והדגישה במהלך העדכון הקודם את חוסר הוודאות הגיאו-פוליטי בסוריה היוצר "סיכון מוגבר" מבחינת ישראל.

הנושא הגיאו-פוליטי נחשב מסורתית לאחד משני הסיכונים העיקריים לדירוג האשראי של ישראל (לצד הרעה במצב הפיננסי וגידול בלתי מבוקר בחוב) ולסיבה העיקרית לאי העלאת הדירוג בשנים האחרונות למרות השיפור המתמשך ביחס החוב של ישראל ובביצועי הכלכלה הישראלית.

הדירוג הנוכחי של חוב ממשלת ישראל ב-S&P עומד על +A לאחר שהועלה ב-2012. החברה מעולם לא הורידה את דירוג האשראי של ישראל ושינתה רק פעם אחת את תחזית הדירוג ל"שלילי". S&P היא היחידה מבין חברות דירוג האשראי ששוקלת העלאת דירוג אשראי. נציין כי החברה לא שינתה את תחזית הדירוג במהלך מלחמת לבנון השנייה והמבצעים ברצועת עזה.