תביעה של 43 מיליון ש' על כריית חול לא חוקית באזור ראשל"צ

סכום הפיצוי הגבוה המבוקש ע"י המדינה, מוצג בתביעה כסכום שווי החול שנכרה ללא היתר, בתוספת שיפוי המדינה על הנזקים שנגרמו למקרקעין, לרבות עלויות שיקום הבור וכן כיסוי הוצאות המדינה בגין הגשת התביעה

תביעה כספית / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
תביעה כספית / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

פרקליטות מחוז מרכז (אזרחי) הגישה תביעה נגד אבי זילברמן מראשון-לציון, האחים אחמד וחד'ר חלאוה מרמלה וכן נגד שתי חברות של האחים חלאוה, בטענה כי כרו חול באופן לא חוקי באזור ראשון-לציון.

בכתב התביעה נכתב כי "הנתבעים הסבו לציבור נזק כלכלי משמעותי בגובה ערך החול שנגנב, הנאמד בסך של כ-14 מיליון שקל, ובגובה עלויות שיקום הבור שנפער בסך של כ-30 מיליון שקל... לשם המחשת הנזק נבהיר כי כפועל יוצא משטח הבור ועומקו, שיקום הקרקע יצריך שינוע של לא פחות מ-12,000 משאיות לצורך מילוי הבור העצום שנפער". 

בתביעה, שהוגשה בשם רשות מקרקעי ישראל, הובהר כי הנתבעים קיבלו מרמ"י היתרים לפינוי עודפי עפר מאתר עבודות תשתית במקרקעין סמוכים, "אלא שהנתבעים לא הסתפקו באישורים שניתנו להם לפינוי עודפי העפר, גמלו בלבם לשים ידם על קניינו של הציבור ובפועל כרו במקרקעין חול בהיקפים עצומים לשימושם האישי והפרטי, ללא היתר וללא תמורה".

לטענת הפרקליטות, הנתבעים עשו למעשה שימוש בהיתרים המצומצמים שניתנו להם, על-מנת ליצור מצג-שווא בפני גורמי מדינה שונים כאילו הם פועלים ברישיון למטרה זו.

כתוצאה מפעולת הנתבעים, נפער במקרקעי הציבור בור בשטח של 135 דונם, כך לפי כתב התביעה. בהקשר זה צוין בהודעת הפרקליטות כי "הנזק הנובע ממעשי הנתבעים מתעצם לאור העובדה שמדובר במשאב עולמי נדיר ומתכלה. החול אותו כרו הנתבעים במשך השנים היה מסוג 'חול סוכרי' איכותי ביותר. בנסיבות אלה עבודות השיקום ומילוי הבור לא יוכלו להשיב את הקרקע למצבה הטבעי הקודם, ויתמקדו בהסרת הסכנה שיוצר הבור תוך שימוש בתחליפי חול אחרים". 

המדינה מודה במסגרת כתב התביעה כי "על פניו נפלו כשלים ברמת הפיקוח והאכיפה על המעשים הבלתי חוקיים של הנתבעים וייתכן גם של גורמים אחרים שאינם צד בהליך זה, לרבות הרשות המקומית", אך אין בכך כדי לגרוע מאחריות הנתבעים לנזק שהסבו, "אשר התעשרו באופן ניכר על חשבון הקופה הציבורית, תוך שהם מנצלים פרצות המאפשרות להם לפעול כך".

סכום הפיצוי הגבוה המבוקש על-ידי המדינה, מוצג בתביעה כסכום שווי החול שנכרה ללא היתר, בתוספת שיפוי המדינה על הנזקים שנגרמו למקרקעין, לרבות עלויות שיקום הבור וכן כיסוי הוצאות המדינה בגין הגשת התביעה עצמה.

עוד נכתב בכתב התביעה: "לפנינו תביעה בעלת אינטרס ציבורי וחברתי ראשון במעלה, להשבת כספי ציבור שנגזלו בעקבות כרייה בלתי חוקית, בקנה-מידה עצום, של משאב ציבורי הנמצא במחסור, אותה ביצעו הנתבעים במשך מספר שנים, בניגוד לחוק, תוך יצירת מצג-שווא בפני גורמי המדינה השונים כאילו הם פועלים ברישיון וכנדרש בחוק ומתוך מטרה לעשות עושר ולא במשפט על חשבון הציבור".

התביעות הוגשו באמצעות עורכי הדין נורית טביב מזרחי, יעל קלטניק ורועי בן-עמי מפרקליטות מחוז מרכז (אזרחי), בסיוע היחידה לאכיפה אזרחית בפרקליטות המדינה.