"מנכל ביוטיים: להיסחר בת"א זה כמו דירה למגורים ולא להשקעה"

מנכ"ל חברת האם סלקיור, אדי מוהנטי, בראיון ל"גלובס": "היה קצת לא נעים להיות מוכללים באותו סל עם יתר החברות האמריקאיות שנרשמו למסחר בסוף 2015 - אנחנו חברה יציבה יותר" • עם 29 מיליון דולר בקופה וקצב שריפת מזומנים של 10 מיליון דולר ב-3 חודשים, נראה שבעתיד הלא רחוק תבצע גיוס נוסף, או לחלופין מכירת החזקות בחברות ציבוריות

חברת ביוטיים   האמריקאית, הנסחרת בתל-אביב ובנאסד"ק, פרסמה בשבוע שעבר הודעה לגבי תוצאות חיוביות בניסוי ראשוני בטיפול במחלת ניוון ראייה. החברה הבת סלקיור, שהוקמה בבית החולים הדסה והיום מוחזקת במלואה על ידי ביוטיים, פיתחה טיפול באמצעות תאי גזע שמטרתו לשקם את רשתית העין בחולים במחלת ה-AMD, ניוון ראייה תלוי גיל. זהו טיפול חדשני מאוד, שכן התאים המושתלים אמורים להשתלב ברשתית ולהפוך לחלק בלתי נפרד מפעילותה. אם הניסוי של סלקיור יצליח, הוא יכול עקרונית לפתוח את הדלת לשיקום רקמות גם בסוגי עיוורון אחרים ואף באיברים אחרים.

בניסוי, שנערך בתשעה חולים, נמצאו סימנים לשיפור במצב הפיזיולוגי של הרשתית, והראייה של המטופלים נותרה ללא התדרדרות. הניתוח עצמו וקליטת התאים עברו ללא תופעות לוואי משמעותיות. התאים המושתלים נותרו חיים בעין לאחר הניתוח, ללא סימן לתגובה חיסונית. כעת החברה יכולה לגייס להמשך הניסוי חולים שמגיעים מלכתחילה בשלב מוקדם יותר של המחלה, כשראייתם התדרדרה פחות. החברה מעריכה כי במטופלים הללו ניתן יהיה לראות בקלות רבה יותר הבדלים בראייה בזכות הטיפול.

בשיחה עם "גלובס" אומר מנכ"ל החברה אדי מוהנטי: "אנחנו מאוד נלהבים מן האפשרות לשחזר את הרשתית. כמו כן, אנחנו מקוים שיום אחד נוכל לשחזר את כל אזור קליטת ועיבוד האור של העין, ללא תלות במחלה הספציפית שגרמה לפגיעה. 20 סוגי עיוורון, רוב סוגי העיוורון, נגרמים בגלל פגם באזור זה של העין. אולי נרוויח יותר במוצרים אחרים, אבל אין ספק שמוצר זה הוא מוטיבציה אישית נהדרת עבורי ועבור העובדים, להיות בתחום שבו אנחנו נמצאים".
ביוטיים הייתה אחת החברות האמריקאיות שנרשמו למסחר בבורסת ת"א בסוף שנת 2015, והיחידה מביניהן שעדיין נסחרת כאן. היא נסחרת בנאסד"ק ובת"א לפי שווי של כ=280 מיליון דולר, ומאז שנרשמה כאן למסחר כפול היא הניבה למשקיעים תשואה שלילית של 40%.

מוהנטי: "היה קצת לא נעים להיות מוכללים באותו סל יחד עם יתר החברות האמריקאיות שנרשמו למסחר יחד איתנו. אנחנו חברה יציבה יותר, יש לנו פעילות בישראל, ואין לנו כוונה לעזוב. בחברת סלקיור יש היום כבר 40 עובדים, וכולם בישראל".

ומה הוביל אתכם להירשם למסחר כאן?

"נרשמנו כי קנינו את סלקיור ורצינו להראות מחויבות לקשר עם ישראל. ליו"ר שלנו אד קינגסלי יש חיבור חזק לישראל. יש לו הרבה עסקים אחרים פה, ואנשי הקשר שלו בעסקים אלה עודדו אותו להירשם כאן. זה לא בדיוק השוק עצמו שמשך אותנו לכאן.

"אני לא כל כך מבין מדוע החברות האחרות הגיעו לפה. הן אמנם נהנו מביקושים למניה כשהחברה החלה להיסחר במדדים, אך רובם לא ניצלו זאת להנפקות, ולאחר מכן סבלו מירידה במחיר המניה כשיצאו.

"עבורנו זה קצת שונה, כי אנחנו ממילא בקשר עם ישראל: אני מגיע לכאן לפגוש את סלקיור, כך שניהול הקשר עם שוק ההון הישראלי לא עולה לי במשאבים ייחודיים רבים. זה כמו ההבדל בין לקנות בית להשקעה לבין בית לגור בו. סלקיור 'גרה' כאן ולכן אנחנו גרים כאן".

ישנה טענה לפיה השוק הישראלי מתמחר חברות ביוטק בחסר.

"אני לא בטוח שהקהילה העסקית כאן כבר יודעת לבחון חברות כמו שלנו, שזה מעניין כי בהייטק היא עושה את זה מצוין, גם אם מדובר בחברות בשלב מוקדם. יש לנו משקיעים שמבינים אותנו היטב, אך הקהילה בכללותה עדיין לומדת".

מניית ביוטיים
 מניית ביוטיים

פעילות נוספת - טיפולי אסתטיקה ונגד הזדקנות

ביוטיים עברה בשנים האחרונות תהליך של מיקוד ומכירת פעילות. היום היא ממוקדת בתחום העיניים כמתואר לעיל, ובתחום הקוסמטי, בעיקר בהשתלת שומן (לשיפור מראה הפנים). "הראינו כי 70% מהשתל שלנו מחזיק אחרי שנה ו-65% אחרי שנה וחצי. בתחילת השנה הגשנו בקשה לשיווק באירופה. בחצי השני של 2018 אנחנו אמורים לקבל אישור, והרבה תלוי ברוחב האישור, האם המוצר יאושר רק לאובדן שומן פנים בעקבות מחלה, או לכל השוק הקוסמטי", אומר מוהנטי. "בהמשך השנה ניקח את המוצר ל-FDA, כדי לראות מה ידרשו בניסויים שלהם. ישראל לא צרכנית גדולה של המוצר הזה, אבל הישראלית מבינים את השוק הזה די טוב".

לגבי המוצר לעיוורון מזהיר מוהנטי כי "העיוור לא יקום מהניתוח ויצעק 'אני רואה!'. כן, זה החלום, אבל הוא לא מציאותי בטווח הקרוב. אבל אצל מי שרק התחיל לאבד את התאים, אפשר לעצור את ההתדרדרות. אצל אחרים ניתן לאפשר התמצאות בסיסית ואולי קריאה".

במסגרת תהליך המיקוד, ביוטיים הקימה את החברה הבת Agex, בה היא מחזיקה 85%, אליה הועברו טכנולוגיות מוקדמות של החברה הממוקדות בהזדקנות - למשל תרופה לבעיות מטבוליות הקשורות להזדקנות או תרופות המעודדות את הגוף לשחזר רקמות במנגנוניו שלו. "מוצרים כאלה מעניינים משקיע שונה לגמרי", אומר מוהנטי.

לדבריו, "אנחנו מתכננים תוך כמה חודשים להנפיק את החברה או לחלק את מניותיה כדיבידנד בעין. ההחזקה שלנו ב-Agex שווה 58 מיליון דולר לפני סבב הגיוס הקודם".

דוחות החברה שפורסמו בסוף השבוע מלמדים כי בקופתה היו בסוף הרבעון הראשון 29 מיליון דולר. הכנסות ביוטיים עדיין אינן משמעותיות, שכן המוצרים עדיין בפיתוח, וההפסד הגיע ברבעון ל-63 מיליון דולר, אך סכום גבוה זה עיקרו שערוך חשבונאי מחודש של החזקותיה בשתי חברות ציבוריות (אונקוסייט ואסטריאס) בעקבות הגדרתן כהחזקות לא מהותיות, על רקע תהליך המיקוד שעברה.

קצב שריפת המזומנים עמד על 10 מיליון דולר בשלושה חודשים, כך שנראה כי בעתידה הלא רחוק של החברה מחכה גיוס נוסף, או לחלופין מכירת מניות בחברות הציבוריות לעיל, שמגיעות יחד לסכום של 61 מיליון דולר נכון למועד הדוח.