הקפאת תמ"א 38 בהרצליה: טריק להגדלת תקציב העירייה?

האם הקפאת פרויקטים של תמ"א 38 בהרצליה קשורה לתוכנית הסכם-גג שמקדמת עיריית ר"ג כדי להשיג תקציב לפיתוח תשתיות? • והאם יש כאן תקדים שידביק רשויות נוספות? • הפרטים בווידאו

תמ"א 38. מכרז לחברה היזמית תורם לבחירה נכונה  / /  צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
תמ"א 38. מכרז לחברה היזמית תורם לבחירה נכונה / / צילום:Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

בשבוע שעבר חשפנו כאן ב"גלובס" כי עיריית הרצליה החליטה לעצור את קידום תמ"א 38 במרכז העיר. יש לא מעט קבלנים ויזמים שנמצאים עכשיו בבעיה, אבל גם בעלי דירות ישנות שקידמו פרויקטים מול חברות נדל"ן, שמגלים פתאום שאחרי תקופה ארוכה חיזוק הבניין שלהם נדחה למועד לא ידוע. מהצד השני, תושבים אחרים בעיר שמתגוררים באזור בו הוקפאה התמ"א ומתלוננים על מצוקה בתשתיות דווקא מרוצים מהמצב הקיים.

עם הטיעון של העירייה קשה להתווכח. בעירייה טוענים שהקפאת התמ"א עכשיו היא בגלל עומס צפוי על התשתיות במרכז העיר ועד שלא יימצא פתרון לא רוצים לאשר עוד פרויקטים שיכבידו עוד על המצב הקיים. אבל צריך גם להגיד ביושר שעומס על התשתיות לא מגיע בהפתעה. העיריות יודעות כמה היתרי בנייה הן מנפיקות ומה מצב התשתיות בכל שכונה או רחוב. מהסיבה הזו קצת קשה להבין הקפאה שמגיעה מהיום למחר.

בדיוק בגלל זה יש כאן עוד משהו שנמצא ברקע. משהו שקשור גם לעובדה שאנחנו נמצאים בשנת בחירות, וגם לעיתוי ההקפאה שמגיע זמן קצר אחרי שהמדינה הודיעה על כך שהיא עומדת לחתום על הסכם-גג להתחדשות עירונית עם עיריית רמת-גן.

הרי כבר שנים שהעיריות טוענות שאין להן כסף לשדרוג התשתיות, ותוכניות ההתחדשות העירונית שכוללות פטורים ליזמים ולקבלנים מקשות את המצב עוד יותר. קידום הסכם הגג להתחדשות עירונית עם רמת-גן מראה לעיריות אחרות שיש אפשרות חדשה. וזו גם הסיבה שבסבירות גבוהה ההקפאה בהרצליה עשויה להתפשט גם לערים אחרות.

חשוב להגיד שהבעיה של התשתיות היא בעיה אמתית. אבל כשמספר הבקשות להיתר במסגרת תמ"א 38 רק הולך ועולה, והמדינה מעודדת את זה גם בשביל להגדיל את היקפי הבנייה, נראה שכולם נמצאים עכשיו במלכוד.

מצד אחד המדינה רוצה הרבה התחדשות עירונית. מצד שני בעירייה וגם התושבים רוצים תשתיות שיוכלו לעמוד בתוספת הבנייה. ובשנת בחירות הטענות של התושבים מקבלות משקל גבוה הרבה יותר. בשורה התחתונה, נראה שבאגף התקציבים צריכים להתחיל ולעבוד על הטבלאות להסכמי-גג חדשים להתחדשות עירונית כדי למנוע הקפאה נוספת של תמ"א 38 גם בערים נוספות.