הפוליטיקה האיטלקית לא מפחידה את שוקי ההון

הקואליציה הצפויה באיטליה בין מפלגת הליגה הימנית ותנועת חמשת הכוכבים האנטי-ממסדית, שאנליסטים רואים בה סכנה משמעותית לגוש האירו, לא מונעת את המשך עליית המניות והאג"ח האיטלקיות

ואיג'י די מאיו, ראש תנועת חמשת הכוכבים, /צילום: Max Rossi / רויטרס
ואיג'י די מאיו, ראש תנועת חמשת הכוכבים, /צילום: Max Rossi / רויטרס

באיטליה, זיווג מוזר שהמשקיעים ראו בו בעבר את הסיוט הגרוע ביותר שלהם, צפוי להרכיב את הממשלה החדשה - אבל המניות המקומיות ממשיכות לעקוף את כל הבורסות הגדולות בעולם המפותח השנה.

הקואליציה הצפויה בין מפלגת הליגה (לשעבר הצפונית) מהימין הקיצוני ותנועת חמשת הכוכבים האנטי-ממסדית, שאנליסטים רואים בה סכנה רצינית לכלכלת איטליה וגוש האירו, לא מונעת את המשך העליות של המניות והאג"ח האיטלקיות.

מדד המניות העיקרי במילאנו, פוטסי MIB, עלה השנה ב-11% - הרבה מעל ביצועי מדד 50 המניות הגדולות בגוש האירו ו-500 S P, שעלו שניהם בכ-2%. בשנה שעברה עלה המדד האיטלקי בקרוב ל-14%.

מרווחי התשואה בין אג"ח של ממשלת גרמניה ל-10 שנים והאג"ח האיטלקית המקבילה, שמשקפים את הסיכון של איטליה בעיני המשקיעים, עומדים כעת על כ-1.3 נקודות אחוז. זוהי עלייה קלה מהחודש שעבר, אבל עדיין הרבה מתחת למרווח של 1.6 נקודות אחוז בתחילת השנה. "אנחנו מופתעים מכך שהשוק שקט אחרי האירועים של הבחירות", אמר ג'וזפה די מינו, מנהל קרן הגידור אמבר קפיטל. "ציפינו לכל הפחות למעט תנודתיות לפני הקמת הממשלה החדשה".

איטליה היא שוק המניות הטוב בעולם המפותח השנה
 איטליה היא שוק המניות הטוב בעולם המפותח השנה

למצעים הכלכליים של המפלגות יכולה להיות השלכה גדולה על מצבה הכספי של המדינה. שתי המפלגות תומכות בביטול רפורמה מעוררת מחלוקת במערכת הפנסיה ובהעלאת ההוצאה על רווחה. נטל החוב הציבורי של איטליה הוא 132% תמ"ג - השיעור השלישי בגודלו בעולם במונחים אלו. איטליה כבר מוציאה 70 מיליארד אירו (84 מיליארד דולר) בשנה על שירות החוב הזה, אף שהבנק המרכזי האירופי שומר על ריביות אולטרה-נמוכות. כל זה צפוי להשתנות בהמשך השנה, כשה- ECB יתחיל סוף-סוף לבטל את ההקלה המוניטרית שלו.

"הרבה הבטחות שיהיו יקרות מאוד"

אבל המשקיעים טעו פעם אחר פעם, כשהימרו על הפוליטיקה האיטלקית בשנים האחרונות. מדד פוטסי MIB עלה ב-10% מאז פרסום תוצאות הבחירות, שהסתיימו ללא הכרעה ברורה ב-4 במארס. נכסים איטלקיים נשארו יציבים, אחרי שהבוחרים דחו את השינויים החוקתיים שהציע ראש הממשלה לשעבר, מתאו רנצי, במשאל העם ב-2016. לכן, אנליסטים רבים מטילים ספק בכך ששתי מפלגות הקואליציה החדשה יוכלו לשנות בהרבה את מדיניות הממשלה, בטווח הקצר לפחות.

"המפלגות הפופוליסטיות הבטיחו הרבה הבטחות, שבסופו של דבר יהיו יקרות מאוד", אמר ניקולס ברוקס, כלכלן ואסטרטג השקעות בקפיטל גרופ. מכיוון שיש למפלגות סדרי עדיפויות שונים, יהיה לקואליציה קשה לעשות משהו מיידי, לדבריו.

משקיעים רבים מתמקדים בצמיחה הכלכלית, שנשארה בריאה באיטליה ובכל גוש האירו, ובסימנים שניקוי המערכת הבנקאית מהחובות הרעים שלה מתנהל היטב. מה שהדאיג בעבר את מנהלי הכספים, היה החשש מהתפוררות גוש האירו, שנראה כעת כחשש שהתפוגג.

תנועת חמשת הכוכבים נראתה פעם להוטה להוציא את איטליה מגוש האירו, אבל מאוחר יותר היא דיברה על כך שפרישה מהגוש בעיתוי הנוכחי אינה הדבר הנכון לעשות. "כשהמפלגה הזאת הודיעה: 'למעשה, אנחנו כבר לא תומכים בפירוק גוש האירו', זה היה בשבילי סימן להיכנס לאיטליה", אמר מייק רידל, מנהל קרן אג"ח באליאנץ גלובל אינבסטורז. התיק שלו מוטה כעת לטובת אג"ח איטלקיות. התפוגגו גם החששות מפני רמות החוב הגבוהות של מדינות דרום אירופה, שיובילו לפירוק גוש האירו.

בשנים 2010-2012, כשהגוש התמודד עם ירידה כלכלית וגירעונות תקציבים תופחים, מנהלי כספים נהרו לאג"ח הגרמניות והימרו בגדול נגד איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון. מרווחי התשואה התרחבו בהתאם.

כשנשיא הבנק המרכזי האירופי, מריו דראגי, הבטיח "לעשות את כל מה שנחוץ" כדי להציל את האירו ב-2012, המרווחים האלה ירדו במהירות, וכעת הם נמוכים כפי שהם היו לפני המשבר הפיננסי.