איך פספסה המשטרה את התלונות על התרמית בג'נרל טרייד

ג'נרל טרייד נכנסה להליכי חדלות פירעון, מונה לה מפרק, ושוב מאות אזרחים איבדו את כספם • זה יכול היה להיות קצת אחרת לו רשויות האכיפה היו מתייחסות ברצינות לתלונותיהם של ט', א' ואחרים, שזעקו מזמן שהם חשים שיש כאן תרמית • הרשות גלגלה את הכדור למשטרה, שגלגלה את המתלוננים כלעומת שבאו • "הכתובת הייתה על הקיר", אומר ט' ל"גלובס"

עומק הבור הכלכלי שהותירו אחריהם בעלי חברת ג'נרל טרייד שקרסה, עדיין לא ברור. המפרק הזמני שמונה לחקור את הקריסה ואת נתיב הכסף הנעלם, אמור להגיש את הדוח שלו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בשבוע הבא. בינתיים, סימני השאלה סביב הפרשה הולכים ונערמים. האם מדובר בתרמית או בכישלון עסקי? האם צפויים בקרוב מעצרים בפרשה הזו, בדומה למעצרים סביב קריסתה של שורט טרייד, שקרסה יומיים לפני ג'נרל טרייד? ומי האחראי לקטסטרופה המסתמנת, שלפיה מיליוני שקלים ירדו לטמיון?

אולם סימני השאלה הגדולים מכול שעולים כיום, קשורים כנראה לשאלה האם לא היה מדובר במסלול של כישלון ידוע מראש, לאחר שהוגשו שלל תביעות בחודשים האחרונים נגד בעלי החברה? האם מישהו "נרדם בשמירה"? איפה היה "המבוגר האחראי" שיכול היה למנוע את אובדן הכספים, או את חלקם לפחות?

חלק מהמשקיעים שדיברו עם "גלובס" מפנים את האצבע המאשימה לעבר רשות ניירות ערך והמשטרה, ושואלים "איפה הם היו". לטענתם, הגופים הרגולטוריים והאכיפתיים התרשלו בהגנה על המשקיעים, בכל הקשור לאי-עצירת פעילות חברת ג'נרל טרייד בזמן - כאשר החלו להצטבר תלונות המשקיעים - ובעקבות זאת החברה המשיכה לגייס משקיעים.

אחד המשקיעים הללו הוא המשקיע ט', שסחר במט"ח באמצעות חברת ג'נרל טרייד. לטענת ט' הוא הזהיר את גורמי האכיפה מפני תרחיש הקריסה המתחולל כעת. בספטמבר אשתקד פנה ט' לרשות ניירות ערך בתלונה על התנהלותה של חברת גנ'רל טרייד מולו. הוא סיפר לרשות כי במהלך חודש מאי 2017 פתח חשבון מסחר בחברת ג'נרל טרייד, שאליו העביר כ-15,000 דולר. כחודשיים לאחר מכן, פנה לחברה וביקש למשוך חזרה את כל הכספים מחשבון המסחר חזרה לחשבון הבנק שלו, והיה בקשר רצוף עם מנהל המכירות של ג'נרל טרייד שהנחה אותו כיצד לבצע את המשיכה.

אך באופן תמוה, רק כשלושה שבועות לאחר בקשת ההעברה, התקבל בחשבון הבנק שלו סכום חלקי של היתרה הדולרית שהייתה בחשבון המסחר שלו. הסכום התקבל בשקלים ולא בדולרים, וזאת לטענת ט' בניגוד להתחייבות כתובה וברורה של החברה שלפיה הסכום יוחזר בדולר.

עוד טען ט' בפני הרשות כי החברה בחרה לבצע את ההמרה הכפויה לפי שער חליפין נמוך, וכן לקזז מאות שקלים מחשבון המסחר שלו כעמלות. זאת, בלי לתת לו הסבר ברור מדוע קוזזו הסכומים, וללא מתן אסמכתה כתובה לכך.פניותיו של ט' לחברה בכתב ובטלפון מספר פעמים, בדרישה כי ישיבו לו את הכספים שנגרעו מחשבונו שלא כדין - העלו חרס.

"אבקשכם לבחון לעומק את החברה"

וכך כתב ט' לרשות ניירות ערך - "למיטב הבנתי, פעולותיה הפסולות של החברה ואופן התנהלותה הקלוקל, עולים כדי רמייה של ממש, מפירים את הוראות החוק החלות עליה ומסכנות את כספי ציבור המשקיעים בישראל הפועלים דרכה". ט' הוסיף: "אבקשכם, כגוף הרגולטורי המפקח על החברה, לבחון לעומק את התנהלות החברה על-מנת לוודא כי משקיעים אחרים, הבוחרים לתומם לבטוח בהבטחות ובמצגי השווא של החברה, לא יפלו קורבן למעשי נוכלות, שלצערנו רווחים בתקופה האחרונה בשוק ההון".

ט' אף הסביר בפנייתו כי אמנם הנזק שנגרם לו לא גבוה, אבל הוא מבקש לוודא שפעולות כאלה לא יישנו, ולשמש כדוגמה וכתמרור אזהרה לגורמים אחרים בשוק ההון הפועלים באופן פסול.

ט' נענה אמנם במהירות וביעילות. אך התשובה לא הועילה לו. הרשות הבהירה לו כי ג'נרל טרייד אינה גוף מפוקח על-ידי הרשות וכי עליו לפנות למשטרה. ואכן כך עשה ט'. בנובמבר אשתקד הגיש תלונה למשטרה נגד ג'נרל טרייד ובעליה, בטענה לקבלת דבר במרמה. אך במשטרה לא התרשמו, והתלונה נסגרה כלא הייתה. "אין עניין לציבור. מדובר בסכסוך עסקי", נאמר ל-ט' כאשר התיק נסגר.

אמנם ט' לא מאוד מתרגש מההפסד של כמה מאות דולרים שספג, אך הכותרות מהשבוע האחרון על הקריסה של ג'נרל טרייד ואובדן מאות אלפי שקלים, ואולי אף מיליוני שקלים, של לקוחות אחרים של החברה חורה לו. "הכתובת הייתה על הקיר", אומר ט'. "פניתי בתלונה לרשות ניירות ערך, כגוף הרגולטורי האמור לפקח על חברות מסוגה, על-מנת שתבחן לעומק את התנהלות החברה ועל-מנת לוודא כי משקיעים אחרים, הבוחרים לתומם לבטוח בהבטחות ובמצגי השווא של החברה, לא יפלו קורבן למעשי נוכלות, שלצערנו רווחים בתקופה האחרונה בשוק ההון".

הכספים מועברים לחברות בחו"ל

ט' הוסיף ואמר ל"גלובס" כי "בנוסף, ובהתאם להמלצת הגורם המוסמך ברשות ניירות ערך, הגשתי תלונה במשטרת ישראל נגד החברה ופעילותה הבלתי חוקית". לדבריו, "אני יצאתי בזמן, וגם לא השקעתי הרבה מאוד כסף, אבל כואב לי על המשקיעים שהפסידו את כספם".

ט' לא לבדו. חלק מהמשקיעים שמצטרפים היום למצבת הנושים של החברה בהליך חדלות הפירעון שאליו נקלעה, מספרים ל"גלובס" כי הם הגישו מספר תלונות לרשות ניירות ערך לפני חודשים ארוכים, אך החברה המשיכה בפעילותה. כולם קיבלו את אותה תשובה מהרשות: החברה אינה גוף מפוקח. החברה אמנם פנתה לרשות בבקשה לקבל רישיון סוחר, אולם בשלב מסוים משכה את בקשתה, ולכן אינה כפופה לפיקוח של הרשות כרגולטור.

וכך הגיעו התלונות לפתחה של המשטרה. המשקיעים, כמו גם הרשות עצמה, העבירו את הכפפה למשטרה, וזעקו: מתבצעת פה תרמית של משקיעים. אנא חיקרו את הנושא. אך גם לאחר התלונות הללו, ג'נרל טרייד המשיכה לפעול - והסוף ידוע.

משקיעים המשיכו להשקיע כספים באמצעות החברה גם בחודשים האחרונים לאחר שהוגשה התלונה, עשרות או מאות משקיעים טוענים כיום כי איבדו את כל כספם, והשבוע נכנסה החברה להליכי חדלות פירעון ומונה לה מפרק זמני, לאור הודעת החברה עצמה כי אינה יכולה להחזיר למשקיעים את כספם.

א', משקיע נוסף של ג'נרל טרייד, שהצליח "לצאת בזמן", סיפר ל"גלובס" כי כבר ביולי אשתקד הוא התריע בפני רשות ניירות ערך על התנהלות בעייתית של החברה. לדברי א', "ביולי שנה שעברה, הברוקר שלי בג'נרל טרייד לא היה מוכן להחזיר לי את כספי, למרות שחלפו שבועות מאז שביקשתי לפדות את הסכום, ובכל פעם הוא התחמק בתואנות שונות".

א' פנה לרשות ניירות ערך, רק כדי לגלות שהיא "לא הגוף האחראי", והופנה אף הוא למשטרה. אבל רגע לפני שהגיש תלונה, הוא החליט לבצע חקירה משלו. "כדי להוציא את כספי הייתי צריך להפעיל חקירה עצמאית, שממנה עלה שהכספים מועברים לחברה בקפריסין, וחברה נוספת בהונג-קונג. זה נראה לי מאוד חשוד. במאמצים גדולים הגעתי לנייד האישי של בעלי החברה, ולאחר התקשרויות חוזרות, הכסף הועבר באיחור של כחודש וחצי".

א' אמר היום ל"גלובס": "אני שמח שהצלחתי לצאת מזה, וחבל לי על אלה שנפלו ואיבדו את כספם".

האם אובדן הכספים היה גזירה משמיים, נפל כרעם ביום בהיר? המקרים של ט' ו-א', ועוד עשרות משקיעים שהגישו תלונות לרשות ניירות ערך ולמשטרה, וכן פנו לעורכי הדין בתחום כדי שיגישו תביעות בשמם (רובם הופנו למשטרה), מספרים סיפור אחר.

עו"ד תומר ברם מייצג שלושה משקיעים, שהגישו לפני כשמונה חודשים תביעה נגד ג'נרל טרייד ובעליה, בטענה להתנהלות אסורה של החברה ותרמית לקוחות תוך כדי מסחר. לדברי עו"ד ברם, במהלך החודשים החולפים פנו אליו עשרות משקיעים של החברה בטענה כי רימו אותם, וביקשו לדעת מה לעשות. "פנו אליי עשרות משקיעים שטענו שרימו אותם, ולא מחזירים להם את כספם, ואני הפניתי את כולם למשטרה".

האם לא ניתן היה לעצור את פעילות החברה לפני מספר חודשים, או לכל הפחות להזהיר את הציבור באופן כלשהו, ובכך למנוע השקעות חדשות עד שיתבררו הטענות של אלה שכבר היו בתוך הקלחת?

גורמים ברשות ניירות ערך סיפרו ל"גלובס" כי הרשות לא הייתה אדישה לפניות, אך ידיה היו כבולות. לרשות, נטען, סמכות חוקית לחקור ולפעול רק נגד הגופים המפוקחים על-ידה, וג'נרל טרייד אינה מנויה עימם. אולם אותם גורמים חושפים כי נוכח מספרן הרב של הפניות שהגיעו אליהם, הם פנו ביוזמתם למשטרת ישראל בעניין, הפנו אליה את כל התלונות שהגיעו ואת המידע המלא, תוך שהם מבהירים, שהרשות לא יכולה לטפל בכך בהיעדר סמכות חוקית.

ובמשטרה טוענים: בדקנו בעבר, אך לא מצאנו סיבה לחקור, ולאחרונה חידשנו את החקירה. על כך אומרים חלק מן המשקיעים כי מדובר במעט מדי ומאוחר מדי.

תגובות

רשות ניירות ערך: "ידינו כבולות"; המשטרה: "חידשנו את החקירה"

מרשות ניירות ערך נמסר: "חברת ג'נרל טרייד אינה כלולה במסגרת הגופים המפוקחים על-ידי רשות ניירות ערך. הרשות חוזרת ומזהירה את ציבור המשקיעים מפני הסיכונים הרבים הכרוכים בהשקעה בגופים או באמצעות גופים בלתי מפוקחים, ומפצירה בהם לברר מראש אם גופים אלה מפוקחים, וכיצד. המידע בדבר גופים המפוקחים על-ידי הרשות מפורסם באתר האינטרנט של הרשות".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "עם קבלת התלונה הראשונה במשטרה נפתחה חקירה, שממנה עלה כי באותה נקודת זמן היה מדובר בסכסוך עסקי שאמור להגיע לבית משפט אזרחי.

"בהמשך, התקבלו תלונות נוספות במהלך החודש האחרון, ועל כן הוחלט במשטרה לחדש את החקירה. לצערנו, השקעה עסקית גרועה איננה עולה לכדי עבירה פלילית, והחקירה תתמקד בבחינת ההיבטים הפליליים אם היו כאלה. "משטרת ישראל תמשיך לחקור את המקרה ביסודיות ובמקצועיות במטרה להגיע לחקר האמת".