מריוס נכט ועוזי ימין רוצים להקים בנק דיגיטלי

המחסום המרכזי: תנאי הכרחי מבחינתם להקמת הבנק הוא ביטוח פיקדונות, שתקוע כיום • גם האגודה להלוואות ללא ריבית בוחנת הקמת בנק דיגיטלי בישראל

בנקאות דיגיטלית/ צילום: שאטרסטוק
בנקאות דיגיטלית/ צילום: שאטרסטוק

יו"ר צ'ק פוינט, מריוס נכט, ועוזי ימין, מנכ"ל דלק US, מקדמים מיזם להקמת בנק דיגיטלי. השניים מקיימים לצורך כך מגעים עם הפיקוח על הבנקים. לאחר השיחות הראשוניות שכבר קיימו עם הפיקוח על הבנקים, הם מתחילים לגבש תוכנית עסקית מפורטת- תהליך שצפוי לקחת 3-6 חודשים. לאחר מכן אמור הבנק לקום בפועל, ולקבל אישור סופי להתחיל ולפעול, תהליך שעשוי לקחת כשנה ואף מעבר לכך. לכן לפי הערכות אם הכול ילך כמתוכנן, עשוי הבנק להתחיל ולפעול בעוד כשנתיים.

נכט וימין נחשבים לאנשי עסקים מאד נזילים, שלא יתקשו לעמוד בדרישות ההון של בנק ישראל העומד על 50 מיליון שקל. בכוונתם לגייס סכום מהותי יותר - להביא עימם 60 מיליון דולר ולגייס סכום נוסף דומה בבורסה או באמצעות משקיעים פרטיים.

אלא שלצד זאת, ישנם לא מעט מכשולים רגולטוריים בדרך להקמת הבנק הדיגיטלי. השניים מציבים מספר תנאים לשינויים רגולטוריים לצורך התחלת הפעילות. התנאי הראשון והמהותי ביותר הוא הסדרת נושא ביטוח פיקדונות. במסגרת רפורמת שטרום הומלץ לקדם את הנושא, אך ככל הידוע הנושא תקוע למדי, ובאוצר לא מתלהבים לקדמו. לא ברור האם המיזם המתהווה יגרום לשינוי גישה.

שני נושאים נוספים שמהווים תנאי הכרחי מבחינת נכט וימין הם הקמת לשכת שירות - גוף חיצוני שיעניק שירותי מחשוב לגופים בנקאיים ולאגודות אשראי, שאמור להוזיל את שירותי המחשוב. האוצר אמנם החל לקדם את הנושא ופרסם מכרז, אבל נושא מורכב זה נמצא בשלביו הראשונים, וספק רב אם בתוך שנה- שנתיים כבר תקום ותעמוד לשכת שירות שכזו.

סוגיה שלישית היא הכנסת תקן ה-API, שאמור לאפשר גישה אל מאגרי המידע הסגורים של הבנקים, מה שאמור להגביר את התחרות במערכת הבנקאית. גם באוצר ובבנק ישראל מקדמים את הפרויקט הזה, אך כאן מדובר בפרויקט מורכב ליישום.

לצורך קידום הקמת הבנק הדיגיטלי נכט וימין שכרו את דודו זקן כיועץ פיננסי. זקן היה בעבר המפקח על הבנקים, וכתב בזמנו את ההנחיות להקמת בנק דיגיטלי בישראל. הקבוצה גם מחפשת בימים אלה מנכ"ל לפעילות.

נכט המכהן כיו"ר צ'ק פוינט הוא אחד ממיסדיה, והונו מוערך בכ-2 מיליארד דולר. ימין הנחשב גם כן כאדם אמיד מאד מכהן כמנכ"ל דלק US החל את דרכו במגזר הציבורי. הוא התחיל את דרכו המקצועית במשרד האוצר בתחומי הביטוח. בסוף שנת 2000 הוא הצטרף לקבוצת דלק, שבשליטת יצחק תשובה, כדי לכהן כסמנכ"ל הכספים של הקבוצה אך נשלח ע"י תשובה לארה"ב כדי להקים את פעילות האנרגיה.

בתוך כך, גוף נוסף שבוחן הקמת בנק דיגיטלי הוא IFLA - האגודה הישראלית להלוואות ללא ריבית, שפעילה כבר היום ומקיימת שיחות על בנק ישראל על מנת להרחיב את פעילותה ולקבל רשיון בנקאי.

גילוי מלא: מריוס נכט הוא בן הזוג לשעבר של ענת אגמון מבעלות השליטה ב"גלובס"